کد خبر: ۲۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز تاسف از اینکه تیم درمانی مناسبی برای بیماری سوختگی در کشور شکل نگرفته و فضای مناسبی هم وجود ندارد، گفت: در حالی که تعداد بیماران سوختگی در کشور بالاست، حداقل 40 سال در درمان سوختگی عقب هستیم و برای کسی هم مهم نیست که بر اثر درمان ناقص سوختگی، عده‌ای معلول و به جامعه معلولان اضافه می شوند و در بدبختی زندگی می‌کنند.

محمدجواد فاطمی (رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه وضعیت بیمارستان‌های سوختگی در یک نگاه کلی خوب نیست، گفت: استانداردهای فیزیکی بیمارستان‌های سوختگی نامناسب است، تعداد تخت کافی وجود ندارد و در اغلب بیمارستان‌ها اتاق‌های دو تخت، سه تخته و حتی پنج تخته وجود دارد، درحالی که در سوختگی توصیه می‌شود، اتاق‌ها تک تخته باشد و در برخی موارد که احتمال انتقال عفونت هم وجود ندارد، دوتخته بودن اتاق توصیه نمی‌شود.

بیمارستان‌های سوختگی ایزوله نیستند/بیماران درمان مناسبی نمی‌شوند

وی ضمن انتقاد از ابعاد اتاق‌ها و ای سی یوهای بخش سوختگی عنوان کرد: تجهیزات بیمارستان‌های سوختگی کافی نیست و به علت کمبود تخت، ضریب اشغال بیمارستان‌های سوختگی بالاست و این باعث می شود، خطر بروز عفونت های مقاوم و عفونت های بیمارستانی افزایش یابد که در نهایت باعث افزایش مرگ و میر می‌شود.

فاطمی بیان کرد: بیمار سوختگی را باید تیمی متشکل از جراح سوختگی، جراح پلاستیک، متخصص ای سی یو، متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص عفونی، فیزیوتراپ و روانشناس درمان کند که متاسفانه در هیچ یک از بیمارستان‌های سوختگی کشور این تیم‌ها به درستی شکل نگرفته است و پرسنل مناسبی هم ندارند. متاسفانه همه اینها باعث شده بیماران سوختگی درمان مناسبی را دریافت نکنند و تبعات عارضه‌های ایجاد شده مرگ و میر بالا باشد.

وی گفت: بیمارستان‌های سوختگی کشور ایزوله نیستند و جریان هوای مناسبی برای کاهش خطر عفونت در اغلب آنها وجود ندارد، ازدحام بالا هم موجب شده تخت های اضافه در بخش ها داشته باشیم و به همین دلیل تعداد تخت های سوختگی استاندارد کشور خیلی کم است.

آمار تعداد تخت های سوختگی در کشور، واقعی نیست

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی در ادامه عنوان کرد: سوختگی یک بیماری هزینه‌بر است و بیماران هم توان چندانی برای پرداخت هزینه‌ها ندارند به همین دلیل دانشگاه‌های علوم پزشکی راغب نیستند، بخش سوختگی داشته باشند، چون بخش سوختگی هزینه‌بر است به همین دلیل حتی دانشگاه‌هایی که بخش سوختگی دارند، تمایل به تعطیل کردن آن دارند.

فاطمی با تاکید بر اینکه میزان ظرفیتی که در مورد تخت‌های سوختگی در کشور عنوان می‌شود؛ واقعیت ندارد، افزود: به طور مثال یک بیمارستان سوختگی با ظرفیت 42 تخت در زاهدان افتتاح شده، ولی به مرور زمان فقط 10 تخت به سوختگی اختصاص داده می شود و علاوه بر این ای سی یوی سوختگی آنجا تبدیل به بخش‌های دیگر شده است، بنابراین از یک طرف وزارت بهداشت از افزایش تخت های سوختگی خبر می دهد اما در واقعیت دانشگاه زاهدان به خاطر هزینه بر بودن سوختگی و جذاب بودن سایر بخش ها، بخش سوختگی را تعطیل کرده است.

دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی حتی یک تخت سوختگی هم ندارند

وی عنوان کرد: دو دانشگاه بزرگ تهران یعنی شهید بهشتی و تهران حتی یک تخت سوختگی هم ندارند و سوال این است که آیا در قسمت هایی از تهران که تحت پوشش درمانی این دانشگاه ها هستند، کسی نمی سوزد؟ بخش آنژیوگرافی را به سرعت افتتاح می کنند، اما تمایلی به ایجاد بخش سوختگی ندارند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با بیان اینکه بیمارستان سوختگی در کشور مهجور واقع شده است؛ اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی با این همه افراد تحت پوشش و بیمارستان ملکی در کشور حتی یک عدد تخت سوختگی هم ندارد.به بیمارستان های خصوصی هم که نگاه می‌کنیم تخت سوختگی ندارند زیرا بیمار سوختگی پولی ندارد که در بیمارستان خصوصی درمان شود.

حداقل 40 سال در درمان سوختگی عقب هستیم

فاطمی بیان کرد: تیم درمانی مناسبی برای سوختگی در کشور  شکل نگرفته و فضای مناسبی هم وجود ندارد، در حالی که تعداد بیمار سوختگی بالاست و این موارد است که باعث می‌شود که حداقل 40 سال در درمان سوختگی عقب باشیم. برای کسی هم مهم نیست که بر اثر درمان ناقص سوختگی، عده‌ای معلول می شوند و به جامعه معلولان اضافه می شوند و در بدبختی زندگی می‌کنند.

وی گفت: به طور مدون تکنیک های نوین درمان سوختگی در کشور اجرا نشده است، ولی چون تقسیم بندی وجود ندارد هر کس به سلیقه خودش و با نتایج مختلفی تکنیک هایی را پیاده می کند و تاثیری هم در بهبود بیماران نداشته است.

بیمه ها می گویند برای پوشش بیماران سوختگی بودجه ندارند

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با بیان اینکه بیمه‌ها می‌گویند برای پوشش هزینه های بیماران سوختگی بودجه نداریم، اظهار کرد: با بیمه‌ها صحبت شده و تمام تلاش انجمن حمایت از بیماران سوختگی این است که اقلام مورد نیاز بیماران سوختگی را تحت پوشش بیمه قرار دهد، ولی خیلی موفق نبوده ایم چون بودجه نظام سلامت دچار مشکل جدی است و از آنجایی که با همین میزان بودجه هم به تعهدات خود عمل نکرده اند، امیدی به این که تغییری جدی اتفاق بیفتد وجود ندارد و امیدی هم برای بیماران سوختگی وجود ندارد.

فاطمی در پایان با تاکید بر اینکه سوختگی‌های چهارشنبه آخر سال معمولا به صورت عمقی است؛ گفت: اگر پوست سوخت و از بین رفت دیگر قابل درمان نیست. سوختگی اگر سطحی باشد و پوست را کامل از میان نبرده باشد، قابل درمان است اما سوختگی های عمقی درمان پذیر نیستند. پوست جایگزین ندارد؛ با جراحی های ترمیمی می شود، سوختگی را بهتر کرد، اما نمی توان آن را درمان کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)