کد خبر: ۲۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اول رئیس جمهور:
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه بدترين تعريف از عدالت محدود كردن آن به مسائل اقتصادي است، اظهار داشت: مردم بايد در همه زمينه ها طعم عدالت را بچشند و بايد احساس كنند كه با فقر، تبعيض و فساد مبارزه مي شود.
معاون اول رئيس جمهور عدالت را از مهمترين رسالت هاي هر انسان آزاده دانست و با بيان اينكه عدالت يكي از پايه هاي اساسي در مكتب ماست و مهمترين هدف انقلاب اسلامي، مهمترين آرمان امام و شهدا و رهبر معظم انقلاب استقرار عدالت بوده است گفت: عدالت تنظيم كننده و ساماندهي كننده امور است و اگر بخواهيم به توسعه پايدار برسيم بايد به طور جدي به دنبال استقرار عدالت در كشور باشيم.

دكتر اسحاق جهانگيري در آيين نكوداشت ساماندهي سهام عدالت اظهار داشت: يكي از مباحثي كه در دستور كار دولت قرار دارد و مردم نيز در جريان آن هستند اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي در واقع با اين هدف اعلام شد كه اقتصاد كشور را به مرحله اي از مقاومت و تاب آوري برسانيم كه بتواند در برابر تكانه هاي داخلي و خارجي مقاومت كند و آسيب نبيند.

وي افزود: مهمترين تكانه اقتصادي كه در دوران جمهوري اسلامي با آن روبرو بوده ايم و مردم را آزرده است، تحريم هايي بوده كه قدرت هاي استكباري و غربي به بهانه هاي واهي عليه ملت ايران اعمال كردند و هنوز هم تهديد مي كنند كه مجددا تحريم ها را بازخواهيم گرداند.

دكتر جهانگيري با بيان اينكه البته گوش ما از اينگونه تهديدات پر شده است، خاطرنشان كرد: مهم اين است كه اقتصاد كشور بتواند با فرض اينكه غربي ها ديوانگي كنند و بخواهند دوباره اقدامي انجام دهند، بتوانيم اقتصاد كشور را از گردنه ها عبور داده و به سرمنزل مقصود برسانيم.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: البته مسئولين جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش دارند كه از طريق منطق و گفتگو اجازه ندهند كه غربي ها هركاري كه مي خواهند انجام دهند و تلاش مسئولين اين است كه افكار عمومي و فضاي بين المللي را عليه آنها بسيج كنيم اما در عين حال بايد خودمان را براي روزهاي سخت كه اگربخواهند دست به اقدامي بزنند آماده كنيم و برنامه مناسب داشته باشيم كه در همين راستا بهترين سند كه در اختيار ما قرار دارد سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي است.

دكتر جهانگيري با تأكيد بر اينكه اگر بخواهيم اقتصاد مقاومتي در كشور اجرا بشود بايد پنج رويكرد اصلي آن در همه سازمانها، دستگاه ها، قواي سه گانه، نهادهاي مختلف و حتي بخش خصوصي به طور جدي حاكم باشد و دو رويكرد مهم اقتصاد مقاومتي عدالت بنياني و مردمي بودن اقتصاد است.

معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه توسعه و پيشرفت زماني ارزش دارد كه آحاد يك جامعه طعم پيشرفت را بچشند، تصريح كرد: مردم يك كشور زماني طعم توسعه و پيشرفت را احساس مي كنند كه عدالت در جامعه برقرار باشد. 

دكتر جهانگيري اضافه كرد: اگر به دنبال رضايت شهروندان كشور هستيم بايد درصدد مستقر كردن عدالت در جامعه باشيم و بايد بدانيم كه اجراي عدالت جزء سخت ترين كارهاست و اميرالمومين علي (ع) كه شهيد راه عدالت است وقتي در جامعه اسلامي پس از پيامبر مي خواست كه عدالت را مستقر كند، در اين مسير به شهادت رسيد.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه بدترين تعريف از عدالت محدود كردن آن به مسائل اقتصادي است، اظهار داشت: مردم بايد در همه زمينه ها طعم عدالت را بچشند و بايد احساس كنند كه با فقر، تبعيض و فساد مبارزه مي شود. 

وي افزود: بايد همه آحاد يك كشور از فرصت هاي مناسب برخوردار باشند و به عنوان مثال شرايط علم آموزي بايد براي كسي كه در پايتخت و يا استان سيستان و بلوچستان زندگي مي كند شرايطي برابر باشد.

وي با اشاره به سخنان هفته هاي گذشته مقام معظم رهبري تصريح كرد: ايشان در سخنان خود فرمودند كه اگر چه در خيلي از زمينه ها پيشرفت داشته ايم اما در زمينه عدالت آنطور كه بايد پيشرفت نكرده ايم و از خداوند و مردم بايد به اين دليل عذرخواهي كنيم.

دكتر جهانگيري افزود: اين سخنان رهبر معظم انقلاب نشان دهنده اهميت عدالت است كه وقتي عملكرد مسئولين در اين زمينه خوب نبوده است، مقام معظم رهبري مي گويند كه بايد از مردم و خدا عذرخواهي كنيم و به دنبال اجراي عدالت باشيم.

معاون اول رئيس جمهور يكي از عرصه هاي عدالت را عدالت منطقه اي دانست و گفت: متأسفانه برخي استان هاي كشور در مقايسه با برخي ديگر داراي محروميت بيشتري هستند و هر چقدر كه براي توسعه اين استان ها سياستگذاري كرده ايم تا سرمايه گذاري و اشتغالزايي در اين مناطق بيشتر شود، متأسفانه هنوز هم عقب ماندگي در اين استان ها زياد است.

دكتر جهانگيري با اشاره به رويكرد دولت تدبير و اميد در توجه و رسيدگي به مناطق محروم كشور خاطرنشان كرد: در همين دولت وقتي گفته شد كه همه استان ها به جز استان سيستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار هستند، دليل آن را جويا شديم و گفتند كه گازرساني به اين استان توجيه اقتصادي ندارد اما نظر دولت اين بود كه نبايد به اين دليل مردم يكي از استان هاي كشور از اين نعمت محروم باشند به همين دليل دولت اين موضوع را در دستور كار خود قرار داد و خط لوله گاز امروز به زاهدان رسيده و به زودي در شهرستان هاي استان نيز توزيع خواهد شد.

معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به اقدامات دولت تدبير و اميد در گازرساني، تأمين آب آشاميدني و راهسازي در روستاهاي كشور افزود: در چهار سال ابتدايي دولت تدبير و اميد تقريباً به اندازه تمام دوره هاي گذشته به روستاهاي كشور گازرساني شد به گونه اي كه در زمان آغاز به كار دولت يازدهم 14 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و فقط در مدت 4 سال دولت يازدهم به 11 هزار روستا گازرساني شد. 

دكتر جهانگيري افزود: البته در برخي از مناطق محروم كشور گنج هايي نهفته است كه 
مي تواند كشور را متحول كند كه نمونه آن سواحل درياي عمان است كه گنجي فراموش شده است و بهترين فرصت براي توسعه در اين منطقه قرار گرفته است.

معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه دولت به طور جدي در تلاش است مسأله بيكاري را مرتفع كرده و اقتصاد كشور را با اتكاء به اقتصاد مقاومتي توسعه دهد، خاطرنشان كرد: دستاوردهاي اقتصادي سال 96 بسيار خوب بوده و از نظر رشد اقتصادي، رشد سرمايه گذاري و اشتغال ايجاد شده، سال 96 جزء سالهاي نمونه است البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم و بايد با جديت در اين مسير تلاش كنيم.

دكتر جهانگيري تصريح كرد: بايد شرايطي در كشور مهيا شود كه هيچ ايراني احساس نكند كه امنيت او در حال آسيب است چرا كه بيكاري ده ها آسيب با خود به همراه دارد و روح و كرامت انسان را در برابر خانواده اش آزرده مي كند.

معاون اول رئيس جمهور گفت: از همه كساني كه به ايران و ملت ايران علاقمند هستند مي خواهم كه در چرخه اقتصاد كشور قدم بگذارند و براي اشتغالزايي تلاش كنند چرا كه ايران استعدادها و ظرفيت هاي متعددي دارد كه نه تنها براي خود بلكه مي تواند براي كشورهاي ديگر نيز فرصت شغلي ايجاد كند.

دكتر جهانگيري در ادامه خاطرنشان كرد: يكي از كارهاي مهم كه از ابتداي انقلاب اسلامي دنبال شده اين بوده كه مردم در كارخانه ها سهامدار شوند و احساس كنند كه مالك هستند و اين موضوع در دوره هاي گذشته دنبال شده و در دولت نهم و دهم مقام معظم رهبري با بزرگواري با اجراي طرح سهام عدالت موافقت كردند و نتيجه آن اين شد كه تعدادي از كارخانه ها به مردم واگذار شوند.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: البته اين طرح به گونه اي اجرا نشد كه مردم احساس مالكيت كنند و مبالغي كه در قالب سود سهام عدالت به مردم پرداخت شده نبايد منتي بر سر مردم باشد چرا كه اين سود متعلق به سهام خود مردم بوده است.

دكتر جهانگيري با يادآوري اينكه وقتي قرار شد سود سهام عدالت در كشور توزيع شود عده اي مخالفت كردند و گفتند كه اين پول ها را از كارخانه ها بيرون نبريد، افزود: در پاسخ اين افراد گفتيم مردم صاحب اين سهام شده اند و حق مالكيت خود را پرداخت كرده اند. چگونه است كه افراد ثروتمند و ميلياردر سود سهام خود را دريافت مي كنند و مردمي كه سودشان 150 هزار تومان است نبايد دريافتي داشته باشند. 

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: سهام عدالت براي سهامداران داراي دو امتياز است يكي آنكه مبلغ سهام را پرداخت كرده اند و مالك اين سهم هستند و بايد هر ساله سود سهم خود را دريافت كنند. 

دكتر جهانگيري افزود: دومين نكته اين است كه در صورت تصويب لايحه دولت در مجلس شوراي اسلامي سهامداران مي توانند مالكيت سهم خود را انتقال دهند و آن را بفروشند كه البته من توصيه مي كنم اين كار را انجام ندهند زيرا اين سهم مي تواند برايشان استفاده هاي مختلف داشته باشد مثل اينكه مي توانند آن را به عنوان وثيقه ارائه دهند.

در اين مراسم وزير امور اقتصادي و دارايي نيز با بيان اينكه اصل سهام عدالت اهميت فراواني دارد و سود آن چندان پراهميت نيست گفت: سهامي كه مردم مالك آن شده اند، هم اكنون ارزش آن بيش از 2.5 برابر افزايش يافته و با تصويب لايحه دولت امكان فروش و نقل و انتقال آن نيز فراهم مي شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)