کد خبر: ۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه‌نگار شهدادی نگرانی خود از نابودی شهر 7 هزار ساله شهداد را با روحانی در میان گذاشت
یک روزنامه‌ نگار شهدادی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس جمهور نوشت: رییس جمهور عزیز، آقای روحانی، تا حالا هیچ کس دعوتتمان را نپذیرفته است، شما قبول کنید و در سفر به استان کرمان، میهمان مردم شهداد شوید.

یک روزنامه‌ نگار شهدادی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس جمهور نوشت: رییس جمهور عزیز، آقای روحانی، تا حالا هیچ کس دعوتتمان را نپذیرفته است، شما قبول کنید و در سفر به استان کرمان، میهمان مردم شهداد شوید. درست است درختهایمان خشک و بی شاخه اند اما دست هایمان را کنار هم می گذاریم سایه می شویم برایتان؛ چیزی نداریم اما اینجا سقف آسمان کوتاه است. روی شانه های هم می ایستیم و برایتان ستاره می چینیم. منتظریم تا شهداد دوباره متولد شود.

به گزارش گفتارنو عباس تقی زاده در این نامه که در نشریه استقامت به چاپ رسیده ادامه داده: به زبان شن ها می نویسم: آقای رییس جمهور، شهداد با همه تاریخ ۷ هزارساله اش دارد لخت و عریان می شود. کویرزایی ادامه دارد. اینجا، آدم ها هم دارند شن می شوند. آقای روحانی شهداد دارد شن می شود، ‌نگذاریم شهداد بمیرد.


رییس جمهور محبوب و فرهیخته

مرد کویر آشنا؛ جناب آقای دکترحسن روحانی

سلام اهالی شهداد کرمان را پذیرا باشید. این نامه یکی از اهالی شهداد است که از کاریز های قنات، تپه های شن، کلوت ها، گندم بریان، رود شور سپید، باغ ستاره ها، حوالی ماه، خانه خورشید و از کنار آخرین نسل رطب های بزمانی و پرتقال های شیرین گذر کرده، اما قدری شور است، شور از عرق پیشانی مردمانی که در پیشانی کویر و ساحل شنی هزاران ساله اش، ایستاده اند اما سالهایی می شود که نفس زندگی خود و دیارشان به شماره افتاده است.

اینجا، شهداد است، لب کویر، کویرِ لبریز از شن و شوره، شن های سرکش و توفنده، ریز و پر قدرت، از شمارش خارج و بی نهایت. و مردمانش همسایه ترین با لوت، آنقدر نزدیک و صمیمی که، شن جزئی از غذای روزانه آنهاست.

کویر، بی وقفه می تازد، هوهوی باد را خوب می شنویم. رگبار شنریزه ها ، خراشمان می دهد. کویر جلو می آید و دارد ما را هم ضمیمه می کند. اینجا، آدم ها، تراش می خورند، دانه دانه، شن می شوند، با باد می روند. هر روز تکه ای از روح و جسممان را کویر با خود می برد. ما اینجا، خوب حس می کنیم که آدم از خاک آفریده شده و به خاک بر می گردد.

ایستاده ایم در پیشگاه کویر، هر لحظه ساییده تر می شویم. نخل ها ایستاده جان داده اند. سر داده اند اما تن خشکشان، باز تکیه گاه است. تکانه های تلخشان در سیاه بادها، دیدنی است و دست و پنجه کردنشان با مرگ، عجیب ترین. هر بار که دستی بر کنده هایشان می کشیم و نگاهی به حجم انباشته شن ها می اندازیم، روی همان شن ها می نویسیم: اینجا همه چیز دارد شن می شود نگذاریم شهداد بمیرد. پرتقال هایمان، هیزم شدند و هیزم ها،‌ ذغال؛ این سالها، شهداد بوی ذغال می دهد تا عطر نارنج و لیمو.

پرتقالی سیاه شده از بوسه خورشید، از درختی جان داده می چینم. روی پوست سوخته اش، به یاد طرح اصلاح اغات مرکبات و نخیلات ، باغی نقاشی می کنم. می خواهم برایش، سامانه آبیاری مدرن و مکانیزه ترسیم کنم. بلبل خرمایی از بالای نخلی بی سر می گوید شنیده ام: تسهیلات به باغ  شما تعلق نمی گیرد، می خواهم جوی آب سیمانی بکشم، می گوید: از اینجا نمی گذرد.

 می خواهم برای باغ و شهر رویاهایم بیمارستان بکشم می گوید: آن را به پیام نور بخشیده اند، می خواهم برای مسافرها، یخ در آب بیندازم، می گوید: بیست سال است یخسازی تعطیل شده است، می خواهم وقتی میهمانی اینجا می آید از پیاده رو گذر کند، به بوستان های زیبا برود، جایی برای استراحت داشته باشد و سفره خانه هایی برای پذیرایی. می گوید: اینجا با شهرداری ۵۶ ساله هنوز در دوره نوزادی چهار دست و پا می رود. می خواهم فرزندان شهرم را در حال کار نقاشی کنم می گوید: هیچ فرصت شغلی وجود ندارد و همه مهاجرت می کنند. مدرسه ای می کشم اما می گوید: کو دانش آموز! هر روز کمتر از دیروز؛ می خواهم برخی مدیران و نمایندگان را بِکِشم، می گوید: آنها به باغ خشکیده سر نمی زنند. می خواهم برای گردشگری کویر دست به کار شوم، می گوید شما باید تماشاچی باشید. می خواهم پرتقال خشکیده را آب دهم به سختی می شنوم که می گوید: ماه هاست آب رودخانه به کویر می رود. صدای بلبل نامفهوم است گویا در جلسه ای کارشناسان دارند درباره شهداد حرف می زنند. مگر این حنجره ها و بلندگوهای فراخ می گذارد صدای بلبل خرمایی را بشنوم.

بلبل مرا به گذشته می برد، به سطل حلبی و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که آب حوض خانه ها را با درختان تشنه قسمت می کردند. سطل آبی، نقاشی می کنم، سطل سنگین است، همینطور که می روم پایم در سوراخی می رود. به خود می آیم، این سوراخ است یا تونل، ناگاه، موشی در قواره گربه از سوراخی دیگر، بیرون می پرد. سطل را می نهم و از دیوارهای نداشته باغ، از کوچه های خاکی، از لابه لای خانه های خالی و قفل بر درزده، از بازار قدیمی و متروکه، از نارنج قلعه خاک شده، از آسیاب آبی خشکیده، از آب انبار تشنه، از محوطه باستانی و بدون کاوش، از طرح های بر کاغذ مانده، از وعده های بدون عمل و از سراب فریبنده می گذرم.

بال در می آورم، گویا من هم شن شده ام. اما نمی خواهم قاطی شن ها شوم. می خواهم حرف شوم کلمه شوم جمله شوم و پربکشم، حنجره شوم، قلم ، کتاب ، روزنامه شوم می خواهم رسانه شوم.

به زبان شن ها می نویسم: آقای رییس جمهور، شهداد با همه تاریخ ۷ هزارساله اش دارد لخت و عریان می شود. کویرزایی ادامه دارد. اینجا، آدم ها هم دارند شن می شوند. آقای روحانی شهداد دارد شن می شود، ‌نگذاریم شهداد بمیرد.

رییس جمهور عزیز، آقای روحانی، تا حالا هیچ کس دعوتتمان را نپذیرفته است، شما قبول کنید و در سفر به استان کرمان، میهمان مردم شهداد شوید. درست است درختهایمان خشک و بی شاخه اند اما دست هایمان را کنار هم می گذاریم سایه می شویم برایتان؛ چیزی نداریم اما اینجا سقف آسمان کوتاه است. روی شانه های هم می ایستیم و برایتان ستاره می چینیم. منتظریم تا شهداد دوباره متولد شود.


برچسب ها: شهداد ، عباس تقی زاده
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
2
خیلی مطلب خوبی بود. ممنون از آقای تقی زاده. امیدوارم این موضوع به رییس جمهور محترم منتقل شود
مرادی
|
UNITED STATES
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
0
1
بسیار عالی درددل کرده اید اقای تقی زاده کاش نامه شما منتشر شود و باری از درد های این شهر کهن بردارد
عباس تقي زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
0
1
باسلام از مدير سايت براي بازنشر نامه متشكرم. از نظرات اميدبخش نيز ممنونم اميد كه شهداد، شهداد شود.
شهدادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
0
1
سلام
ممنونم از آقای تقی زاده عزیز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)