کد خبر: ۲۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
یکی از مراجع تقلید گفت: نباید نوکر فضای تلگرام باشیم، بلکه باید این فضا را در دست بگیریم و فضای درست و سالمی برای جوانان درست کنیم تا بیش از این به بردگی کشانده نشوند.
یکی از مراجع تقلید گفت: نباید نوکر فضای تلگرام باشیم، بلکه باید این فضا را در دست بگیریم و فضای درست و سالمی برای جوانان درست کنیم تا بیش از این به بردگی کشانده نشوند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون که در بیت وی در قم برگزار شد، با بیان اینکه روحانیت از بسیج جدا نیست چون ماهیت و جنس آن‌ها یکی است گفت: به همین دلیل هردو باید با هم باشند، اگر جدا شوند تضعیف خواهند شد.

این مرجع تقلید افزود: نکته دیگر این است که قدر این دو نهاد را ندانستیم، این دو نهاد در همه مسائل نقش آفرین بوده و هستند.

وی عنوان کرد: روحیه جهادی مسئله مهمی است که در دو نهاد بسیج و سپاه وجود دارد؛ اما دشمنان از این فاکتور مهم برخوردار نیستند و به دلیل نداشتن این سلاح برتر، سربازان آن‌ها در جنگ فراری هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: همه مسؤولان باید بدانند، حفظ انقلاب و دین، تقویت و حفظ این دو نهاد نیز مهم است. باید انواع سلاح برای دفاع از خود تهیه کنیم، ولی سلاح برترما همین نیروی بسیج و حوزه است؛ باید این دو نهاد را تقویت و با سایر مراکز مرتبط کرد.

این مرجع تقلید افزود: مسئله دیگر ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین نهادهای مختلف حوزه، علما و بسیج و سپاه است، می‌توان با برنامه ریزی درست بر این هم‌افزایی و هماهنگی افزود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تبیین کرد: مسئله دیگر افزایش علم و فنون جدید است. اهل بیت(ع) علم زیادی داشتند. نیروهای فرهنگی بسیج و سپاه هم باید روزبه روز بر علم و توانایی خود بیفزایند.

وی با بیان اینکه حوزه میراث ماندگار است و ظرفیت عظیمی در آن است و باید قدر این ظرفیت عظیم را دانست، افزود: همه نهادها باید با حوزه در ارتباط باشند و از میراث ماندگار و چشمه جوشان آن استفاده کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: حضرت علی(ع) فرمودند «همه برای رسیدن به فیض خدا که بی نهایت است، باید ظرف خود را هم افزایش دهد. فیض خدا بی نهایت است، اما باید ظرفیت خود را افزایش دهیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید توانمندی حوزه و بسیج را افزایش داد گفت: الان گرفتار فضای مجازی هستیم و این فضا بلای جان خانوادها شده است.

وی عنوان کرد: دشمن از طریق فضای مجازی می‌خواهد جامعه اسلامی را به بردگی بکشد و کسی که وارد این فضا می‌شود، اختیاری از خود ندارد؛ باید این فضا را از دشمن گرفت و اجازه نداد دشمن جامعه اسلامی را به بردگی بکشاند.

آیت‌الله مکارم شیرازی توضیح داد: بعضی به استفاده از فضای مجازی اصرار دارند و این مشکلات اخیر نشان دهنده همین واقعیت است، اما سپاه و بسیج برای گرفتن این فرصت از دشمن، باید نقش آفرینی کنند.

این مرجع تقلید متذکر شد: نباید نوکر فضای تلگرام باشیم، بلکه باید این فضا را در دست بگیریم و فضای درست و سالمی برای جوانان درست کنیم تا بیش از این جامعه به بردگی کشانیده نشود.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی همچنین در دیداری دیگری گفت: ما همیشه باید دقیق باشیم تا هرگونه تحولی که در رسانه ها پیدا می شود خود را تطبیق دهیم و از تحول استفاده کنیم، باید کاری کرد که تحولات و امکانات به خوبی استفاده شود، الحمدلله تاکنون این چنین بوده که اگر دشمنان از ابزارهایی استفاده کردند ما نیز این ابزارها را برای مقابله با آن ها مورد استفاده قرار دادیم.

وی ادامه داد: با پیشرفت های صورت گرفته تمام کتاب ها را می توان در تلفن های همراه و رایانه ها مورد استفاده قرار داد اما این ها هیچگاه انسان را مستغنی از کتابخانه نمی کند و جای آن را به صورت کامل نمی گیرد، اگر تغییرات جدی هم صورت گیرد باز هم رسانه های فعلی جایگاه خود را خواهند داشت و افراد مستغنی نمی شوند، بسیار بعید است روزی بیاید که مردم روزنامه نخوانند یا کتابخانه برچیده شود، از این رو در کنار استفاده از ابزار جدید نباید این موارد را از دست داد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: باید تمام مسائلی که در حوزه واقع می شود را رصد کنید، کاری کنید که مسائل مطرح شده در حوزه پیگیری شود و اجازه ندهید که شبهه ای بدون جواب باقی بماند؛ بسیاری از مواقع عافیت طلبی مانع از طرح بعضی مسائل از سوی برخی افراد می شود.

وی عنوان کرد: گاهی هرچه گفته می شود که برخی اخبار دروغ است و پاسخ داده می شود اما باز هم تکرار می کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: برخی از مسائل آسیب به شمار می رود و کسی حاضر نیست از آن دفاع کند اما اگر کسی دفاع کرد باید به صورت پررنگ منتشر شود که نمونه آن استقلال حوزه به شمار می رود و ما معتقدیم که حوزه باید استقلال داشته باشد چرا که وابستگی به دولت هر چند دولت اسلامی باشد به هیچ وجه مصلحت نیست؛ برخی جاها که وابسته شدند چیزی را که باید نقد کنند، مورد نقد قرار نمی دهند.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالات که برخی به حوزه قم می کنند این است که می گویند حوزه قم نباید مانند الازهر وابسته به دولت شود در حالی که حوزه قم هیچگاه مانند الازهر نبوده و نخواهد بود، شیخ الازهر از سوی دولت تعیین می شود اما مرجع حوزه قم را که هرگز دولت تعیین نمی کند بلکه نخبگان حوزی تعیین می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: درباره مشکلاتی مانند دراویش و فرقه خاصی که در لندن به سفارت ایران تعرض کردند باید روشنگری کرد، حرکت اخیر این فرقه مدرک خوبی برای وابستگی آن ها است و باید در این زمینه روشنگری کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به نقش ویژه رسانه ها در جهان امروز ادامه داد: امروز حرف اول را رسانه ها می زنند و رسانه هایی که زودتر، بهتر و قوی تر بتوانند وارد عرصه شوند برنده هستند، باید کاری کنیم که از رسانه های جهان عقب نمانیم و بتوانیم فعالیت های خوبی داشته باشیم.

وی به آسیب ها و معضلات فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: الان فضای مجازی تبدیل به یک بلا شده و به دلیل عدم مدیریت صحیح، ضربه ها و لطمه های عظیمی به جامعه می زند، ایجاد فضای مجازی سالم باید در دستور کار مسؤولان باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: باید رسانه ها و شبکه های اجتماعی داخلی تقویت شوند تا بتوانند جایگزین خوبی برای شبکه های آلودة غیر بومی باشند یعنی آسیب ها از بین بروند اما فواید آن باقی بماند، امروزه بیشترین طلاق ها از فضاهای مجازی سرچشمه می گیرد، فضای مجازی بدون مدیریت مشکلات اخلاقی و اجتماعی ایجاد می کند و سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی می شود.

وی خاطرنشان کرد: کار شما کاری مشکل اما اثرگذار است و باید فراتر از خبررسانی کار کنید و دفاع از اسلام، تشیع، نظام و حوزه و مسائل فرهنگی را در دستور کار قرار دهید، برخی دانسته و ندانسته در حال ایجاد تقابل بین حوزه قم و نجف هستند که نباید اینگونه باشد، البته فرهنگ حاکم بر این دو حوزه با یکدیگر متفاوت است اما این تفاوت هرگز نمی تواند سبب تقابل شود.
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)