کد خبر: ۲۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
افت شدید قیمت گوجه و هندوانه در جنوب استان
مسئولان می گویند که مدیریت تولید محصول کشاورزی داشته باشیم و یا در مصرف آب صرفه جویی کنیم اما سوال می کنم که وظیفه افرادی که در یک حوزه مسئولیت دارد و هر سال شاهد بروز یک مشکل در آن حوزه هستیم و مشکل هم حل نمی شود چیست؟

کشاورزان جنوب استان که خود را برای فروش نوبرانه محصولاتشان آمده کرده بودند، با وارد شدن محصول استان‌های مجاور غافلگیر و با کاهش قیمت هندوانه و گوجه روبه‌رو شده‌اند. 

یکی از کشاورزان گوجه کار به مهر می گوید: با توجه به گرم شدن هوای شهرستانهای جنوبی استان کرمان نمی توان در زمینه برداشت محصول گوجه صبر کرد چون این محصول در زمین کشاورزی خراب می شود.

محمد می گوید: هر سال ما همین داستان را داریم، وقتی چنین پتانسیلی در زمینه تولید محصولات کشاورزی داریم چرا باید هر سال بخش قابل توجهی از محصول از بین برود.

وی بیان کرد: با این وضعیت خشکسالی با هزینه هنگفت آب را تامین می کنیم و نباید محصولی که با این آب تولید می شود فاسد شود.

وی گفت: چرا هیچ اراده ای برای برخورد با دلالان وجود ندارد، دلال جلوی چشم مسئولانی که هر سال از مبارزه با دلال بازی حرف می زنند در زمان برداشت محصول وارد مزارع می شوند و محصولی که با خون دل تولید کرده ایم را به تاراج می برند و ما هم برای اینکه کمتر ضرر کنیم مجبوریم محصول را بفروشیم.

این کشاورز افزود: بسیاری از مردم در سال جاری گوجه و هندوانه کاشته اند و هر سال با سود یک محصول ضرر محصول دیگر را جبران می کردیم حالا نه هندوانه سود دارد و نه گوجه فرنگی چون همزمان با جنوب کرمان محصول هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بوشهر هم وارد بازار شده است.

وی گفت: در حال حاضر قیمت در استانهای مجاور افت کرده است و طی هفته های آینده وضعیت بدتر می شود.
احمد اقبالی کشاورز دیگری است که می گوید: برای تولید هندوانه در هر هکتار ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه می شود که شامل بذر، آب و سایر نهاده های کشاورزی است و در زمان برداشت هم باید هزینه قابل توجهی به کارگر و هزینه حمل و نقل بدهیم.

هنوز محصول به صورت کامل وارد بازار نشده است و به صورت نوبر برداشت کرده ایم اما محصول نوبرانه هم در بهترین شرایط ۳۵۰ تا ۳۷۰ تومان در رودبار جنوب فروش می رود. اما همین هندوانه در ایام نوروز در کرمان تا هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت.
احمد اقبالی افزود: چرا محصولی که قابلیت صادرات به کشورهای خلیج فارس را دارد بدون بازار یابی و حمایت دولت هدر می رود.

وی گفت: کشاورز محصول را تولید می کند و تمام هزینه های کشت را می دهد؛ سوال من این است سازمان های دولتی دقیقا چه کاری در این پروسه انجام می دهند، چرا کسی با دلال ها برخورد نمی کند چرا بازارهای خارجی به روی کشاورزان باز نشده است، چرا مشکل حمل نقل و افت قیمت حل نمی شود.

وی افزود: در کشورهای حاشیه خلیج فارس اقبال بالایی برای محصولات کشاورزی مرغوب ایران وجود دارد و از جنوب کرمان تا برخی از بازارهای خلیج فارس به خصوص قطر تنها چند ساعت راه است اما هیچ برنامه ای برای فروش وجود ندارد.

محمود سلطانی، یکی دیگر از کشاورزان نیز به خبرنگار مهر گفت: منابع آبی در جنوب کرمان در مقایسه با سالهای گذشته افت محسوس دارند از سوی دیگر نهاده های کشاورزی از جمله بذر و کود و سم به شدت افزایش قیمت داشته اند در چنین شرایطی کشاورزان با مشکلات متعدد کار می کنند و پس از تولید محصول یک دلال غیر بومی با حضور در جنوب کرمان محصول را با قیمت بسیار اندک می خرد و بعد از انتقال به بازار مصرف چندین برابر قیمتی که از ما خریده است به فروش می رساند.
وی از مسئولان سوال می کند که با وجود اینکه می دانید مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی مقطعی نیست اما چرا یک فکر اساسی برای مشکل نمی کنید.

این کشاورز بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات هزینه بالای حمل و نقل محصولات کشاورزی است در واقع پس از احتساب پول کارگر و حمل و نقل سودی برای کشاورز باقی نمی ماند.

وی گفت: مسئولان می گویند که مدیریت تولید محصول کشاورزی داشته باشیم و یا در مصرف آب صرفه جویی کنیم اما سوال می کنم که وظیفه افرادی که در یک حوزه مسئولیت دارد و هر سال شاهد بروز یک مشکل در آن حوزه هستیم و مشکل هم حل نمی شود چیست؟

وی گفت: در سال حمایت از تولید محلی چرا باید تولید کنندگان بخش کشاورزی با چنین مشکلاتی مواجه شوند.

از سوی دیگر رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در جلسه  برنامه ریزی  خرید گوجه فرنگی کشاورزان شهرستان رودبار که با حضور فرماندار این شهرستان و جمعی از معاونان و مدیران سازمان در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب برگزار شد، گفته است که با توجه به تغییرات اقلیمی در زمستان ۹۶ و افزایش دما، رسیدن محصول گوجه فرنگی در استان های همجوار هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان همزمان شده است  و همچنین تعطیلات ایام نوروز باعث شده تقاضا برای خرید این محصول که عمده آن تهران است کمتر شود.

سید یعقوب موسوی، افزود: در جنوب کرمان در واقع دو  اقلیم برای محصولات گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز وجود دارد یکی شهرستان منوجان  که کاملا هم اقلیم  با استان هم مرز هرمزگان است و مشابهت بسیار زیادی در مراحل کاشت، داشت و برداشت با این استان دارد و دیگر اقلیم سایر شهرستان های جنوب کرمان از جمله رودبار، فاریاب، عنبرآباد، کهنوج و جبرفت می باشد .

موسوی تصریح کرد: گوجه فرنگی شهرستان منوجان که طرح استمرار بوده تقریبا در مراحل پایانی برداشت است و بعد از آن  محصول عمده گوجه فرنگی شهرستان های رودبارجنوب، کهنوج، فاریاب، جیرفت و عنبراباد آغاز می شود .

موسوی یادآور شد: انتظار می رفت قیمت گوجه فرنگی مانند سال قبل باشد، پس به کشاورزهای عزیز توصیه می کنم در برداشت این محصول مقداری دست نگه دارند تا مسافران بویژه در پایتخت به شهرهای پرجمعیت خود برگردند و تقاضا به حالت عادی برگردد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ارجمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
تغییرات آب و هوا و دلالان شده اند بهانه ای برای پوشش ضعف ها، کاستی ها و ناتوانی های مدیریت تولید و بازرگانی کشاورزی .
برای هر محصولی که تغییرات طبیعی هوا شرایط مناسب تری در تعادل عرضه و تقاضا یا بهبود عملکرد تولید ایجاد نمود ، به عملکرد دستگاه متولی ربط می یابد و در مقابل وضعیت های نامطلوب متاثر از عوامل فراوان داخلی و خارجی سامانه تولید و تجارت محصول که عمدتا قابل پیش بینی و مدیریت اند ، این دو عامل می شوند مسبب هر کاستی و نابسامانی . با دیدگاه و نظر رئیس سازمان جنوب بایستی هم تغییرات آب و هو ا در کنترل ایشان قرار گیرد و هم این واسطه های نگون بخت معروف به دلال را از تولید جنوب خارج نمود تا شرایط مناسبی در وضعیت تولید و بازار جنوب استان حاکم شود . ظاهرا دکتر موسوی فراموش کرده اند که قبل از صدور ابلاغشان به ریاست سازمان جنوب با تیم همراه هم استانی که در همین شهرستان ها از وضعیت مشابه گوجه در آن سال بازدید داشته اند و و عده می دادند که قیمت محصول را به چنان سطحی ارتقا می دهند که دیگر نیم کیلو محصول هم در مزرعه ای رها و ضایع نخواهد شد . گر چه شرایط آب و هوایی سال گذشته با دو و سه سال قبل ان تفاوت داشته است ولی شرایط یکسان و همانندی در کل نواحی تولید جنوب حاکم نبوده است و افزایش دما بایستی به نسبت برداشت نواحی مختلف را جلو انداخته و به پیک قیمت ها نزدیک تر نموده باشد . چون بیشترین خلا و به تبع ان افزایش قیمت گوجه، پاییز تا اواسط زمستان است که شرایط سال گذشته بایستی برداشت زودتری هم بسته به زمان برداشت هر ناحیه ایجاد نموده باشد.
وطن خواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
خود مدیران جهاد هم تکلیفشون با خودشون روشن نیست! حالا خودشون امسال چی کاشتن؟
روزبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
از صحبت ها شان بیشتر بر م اید پیاز وسیب زمینی کاشته اند و برخی هم که گلخانه دارند . جهاد کشاورزی شده است شرکت کشاورزی چند کشتی.
روزبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
علاوه بر چند کشت و کاری سازمان جهادی ها که زبیشتر هم زمین های کشت صنعت در قرغشان می باشد به فروشگاه کشاورزی هم مشغولند. بهتر از این نمی شود مدیریت کرد با این کار بهتر کشاورزی ترویج می شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)