کد خبر: ۲۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جمهور:
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران اسلامی در مسیر کسب فناوری علمی به راه خود ادامه خواهد داد، به آمار دستاوردهای ارزنده کشور در حوزه فناوری هسته ای اشاره و خطاب به ملت ایران اظهار داشت: پیام روشن دستاوردهای هسته ای، چرخش سریعتر و دقیقتر صنعت هسته ای در دولت یازدهم و دوازدهم است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران اسلامی در مسیر کسب فناوری علمی به راه خود ادامه خواهد داد، به آمار دستاوردهای ارزنده کشور در حوزه فناوری هسته ای اشاره و خطاب به ملت ایران اظهار داشت: پیام روشن دستاوردهای هسته ای، چرخش سریعتر و دقیقتر صنعت هسته ای در دولت یازدهم و دوازدهم است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای، با تبریک این روز ملی مبارک به همه ملت ایران و بویژه دانشمندان کشور و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای گفت: شهدای هسته ای، جان خود را برای افتخار ملی فدا کردند و  از همه کسانی که در دوره ها و دولتهای مختلف برای توسعه فناوری هسته ای گام برداشتند، تقدیر می کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه  از سال 1360 در کنار مسئولین و محققین این رشته به تناسب مسئولیت های خود در مجلس شورای اسلامی و شورایعالی امنیت ملی حضور داشته و کاملا از تلاش های استوار محققان برای عبور از مسیر های سخت آگاه و آشنا است، افزود: گزارش امروز از دستاوردها و پروژه هایی که افتتاح و رونمایی شد، پیام خیلی روشنی برای برخی کسانی دارد که گاهی بدون دقت حرف می زنند. بعضی فکر می کنند در دولتهای یازدهم و دوازدهم حرکت هسته ای ما کند شده و سانتریفیوژها نمی چرخند و یا کند می چرخند.

دکتر روحانی اظهار داشت: می خواهم با صراحت و شفافیت به ملت بزرگ ایران اعلام کنم که صنعت هسته ای ما امروز با توان و دقت بیشتر و محاسبه دقیق تر و سرعت بیشتر نسبت به دیروز در حال حرکت است. ما پارسال 43 پروژه در عرصه هسته ای افتتاح کردیم و دستاوردهایش را نیز شاهد بودیم و امسال 83 پروژه افتتاح شد که این نشانگر آن است که در مسیر فناوری علمی،  راه خودمان را ادامه دادیم و خواهیم داد.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دولت و مسئولین آن است که فضا را برای اندیشمندان و دانشمندان در رشته های مختلف علمی فراهم کنند، تصریح کرد: امروز اقتصاد و زندگی ما دانش بنیان است و کسب و کار ما هم به تدریج دانش بنیان خواهد شد. بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در طول چند سال اخیر مشغول فعالیت شدند و دارای درآمدهای فراوانی هستند و مراکز تحقیقاتی، پردیس ها و شرکتهای دانش بنیان ما امروز با سرعت بسیار تحسین برانگیزی در مسیر علم و دانش و توانمندی کشور تلاش می کنند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همه باید توجه داشته باشیم که یکی از اهداف مهم ما کسب قدرت و توان مشروع، یعنی اقتدار ملی است. اقتدار، قدرتی مشروع و مفید برای کشور و جامعه است؛ قدرتی که مبنایش تهدید و زرگویی و تجاوز نیست. بلکه قدرتی است مشروع برای منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه ای و صلح جهانی. ما در مسیر کسب این اقتدار ملی، نیاز به قدرت نرم و سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت، قدرت هوشمند را برای ما می سازد.

رییس جمهور در ادامه سخنانش گفت: دیپلماسی و فعالیت دانشمندان هسته ای ما دو روی یک سکه هستند. از یک سو ما تلاش می کنیم تا به فناوری هسته ای به عنوان یک دانش و فناوری روز که برای انرژی، بهداشت و سلامت، کشاورزی، معادن و صنعت و برای مواد غذایی و امنیت غذایی ما لازم است و ضرورت دارد دست یابیم و در این مسیر تلاشهای خودمان را به شکل مستمر ادامه می دهیم که در مسیر این تلاشهای مستمر، قدرت علمی و فناوری برای ما ساخته می شود، اما از سوی دیگر و در کنار این قدرت، به قدرت دیپلماسی نیز نیاز داریم.

دکتر روحانی اضافه کرد: قدرت دیپلماسی همان هنری است که حق و قدرت ما را تثبیت می کند؛ حقی که بدخواهان می خواهند آن را متزلزل کنند یا از ما بگیرند یا در برخی مراجع بین المللی حق ما را نامشروع جلوه دهند. دیپلماسی حق ما را تثبیت می کند و نشان می دهد که ملت ایران، ملتی نیست که تنها در عرصه دفاع مقدس پیشتاز باشد و به خوبی از کشورش دفاع کند یا فقط در صحنه اقتصادی بتواند قدمهای مهم و موثری بردارد، بلکه منطق و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره را هم دارد و می تواند از لحاظ فنی، سیاسی و حقوقی با بزرگترین قدرتهای دنیا بر سر میز مذاکره بنشیند، حرف بزند و حق خود را تثبیت کند و به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم کند.

رییس جمهور اظهار داشت: دیپلماسی مسیر پیشرفت را برای مردم فراهم کرده و به راه ما سرعت می دهد و هزینه ما را کم می کند. بدون دیپلماسی هم می شود کار کرد، اما با هزینه بسیار بالا. دیپلماسی موانع را بر می دارد و به حرکت ما سرعت داده و هزینه های ما را کاهش می دهد و مسیر را برای دستیابی به منافع ملی کوتاه تر می کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما به همه قدرتها نیاز داریم؛ ما قدرت نظامی، دفاعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سیاست داخلی و خارجی نیاز داریم. ما به قدرت سخت و قدرت نرم نیاز داریم. ما به اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیاز داریم اما بعضی ها فقط به یک روی سکه نگاه می کنند. این افراد خیلی راحت می توانند آن روی سکه را نیز ببینند اما حوصله ندارند پشت آن را نگاه کنند و فقط روی سکه را می بینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم، گفت: برخی که شاید در میان آنها دشمنان هم باشند، می‌خواهند ما از منافع خود چشم‌پوشی کنیم، اما ما هیچ‌وقت به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دیگران نبوده و نیستیم.

دکتر روحانی افزود: برای ما اول رضایت خداوند و بعد از آن خشنودی ملت ایران اهمیت دارد و برای همه ملت‌های جهان، آرزوی خوشبختی داشته و به آنها کمک می‌کنیم، کما اینکه دنیا شاهد بود، که برای کمک به ملت‌ها در برابر تروریسم ایستادیم و پشت تروریسم و آنهایی که این تروریست ها را پرورش داده و می‌خواستند از این گروه‌های تروریستی در راستای منافع خودشان در منطقه بهره‌برداری کنند، شکستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلوم است دشمنان از ما ناراضی هستند و اگر مشکلی در جامعه ما بوجود آید آن را بزرگ جلوه می‌دهند و تصور می‌کنند که ما برای حل مشکلات‌مان راه‌حل نداریم، گفت: ما برای حل همه مشکلات دیروز، امروز و مشکلات احتمالی در آینده راه‌حل و برنامه‌ریزی داریم و همه باید بدانند که هر مشکلی در کشور ما بوجود بیاید، ملت ما از آن مشکل بزرگ‌تر و خدای قادر ما توان و قدرت‌اش بی‌نهایت است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه اتکای ما به خدا بوده و به ملت یکپارچه و متحد خود اطمینان داریم، خاطر نشان کرد: در طول سال‌های گذشته بدخواهان و دشمنان ملت ایران می‌خواستند اینطور در دنیا جلوه کنند که ایران به دنبال اهداف غیرقانونی و نامشروع بوده و حرف و عمل ملت ایران و مسئولان با هم فاصله دارد و می‌خواستند در قطعنامه‌های نابحق خود این کشور و ملت را سال‌ها زندانی کرده و با تحریم‌های غلط و غیرانسانی ملت ما را در فشار نگه دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها تصور می‌کردند که اگر یک سوی میز مذاکره 6 قدرت جهانی باشد، ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم و آنها می‌توانند تحریم‌های خود را ادامه دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه دانشمندان بزرگ و جوانان ایثارگر و فداکار در مراکز علمی و تحقیقاتی دستاوردهای بزرگی به دست آوردند، گفت: امروز در طول دو سال گذشته از برجام بیش از 130 دستاورد مهم در حوزه هسته‌ای  داریم.

رئیس جمهور افزود: برجام حرکت را کند نمی‌کند، بلکه ما توانستیم به واسطه برجام از امکان همکاری با دیگران نیز استفاده کنیم و امروز در بسیاری از پروژه‌ها با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین، همکاری‌های خوبی داریم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مراکز جدیدی در سایت فردو به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر تحقیقات با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد، تصریح کرد: برای نخستین بار پس از برجام، ایران در تجارت هسته‌ای قرار گرفت و حدود 400 تن کیک زرد را از خارج وارد کردیم و مقداری از مواد غنی شده را فروختیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در همکاری هسته‌ای با دیگر کشورها، مسیر جدیدی را آغاز کرده‌ایم، گفت: امروز گام‌های اولیه برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در بوشهر برداشته شده و ادامه خواهد یافت.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در مسیر فناوری خود کوتاه نیامده و نمی‌آییم، افزود: ملت ایران بدانند، ‌جوانان غیور کشور برای دستیابی به دستاوردهای علمی و فناوری خود، حتی یک لحظه درنگ نمی‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تحقیق و فناوری از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم اما آماده تعامل و همکاری با همگان هستیم، اظهار داشت: مبنای این دولت از ابتدا، تعامل سازنده با جهان بود.

دکتر روحانی با تقدیر از همه کسانی که در طول سال‌های طولانی گذشته در عرصه صنعت هسته ای کشور تلاش کرده اند، گفت: ما برای پیشرفت در علوم مختلف نیاز به فناوری هسته‌ای داریم، چرا که فناوری هسته‌ای جزو علوم پیشران است و در عین حالی که به دنبال پیشرفت خود هستیم، تعامل سازنده با جهان را در دستور کار خواهیم داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز ما در افکار عمومی جهان دستاورد جدیدی را به دست آوردیم و آن این است که به دنیا ثابت کردیم به عهدمان وفاداریم. ما ملتی هستیم که دین و فرهنگ‌مان به ما آموخته اگر با کسی توافقی کردیم، هرگز آغازگر نقض آن نخواهیم بود.

دکتر روحانی گفت: در طول 2 سال گذشته از توافق برجام، تحریک‌های بسیاری صورت گرفت که برجام را به دست خودمان خراب کنند، اما این از سادگی آنها بود و نمی‌دانستند ملت ایران هوشیارتر و بیدارتر از این حرف‌ها است.

رئیس جمهور خطاب به دشمنان ملت ایران، گفت: اگر می‌خواهید نقض عهد کنید، باید بهای آن را هم خودتان بپردازید.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه 15 ماه است که رئیس جمهور جدید آمریکا که ادعاهای فراوانی دارد و فراز و نشیب‌های زیادی در سخنان و عملش دیده می‌شود، در حال تلاش است که برجام را نقض کند، افزود: تازه پس از گذشت 15 ماه می‌گویند که فهمیده‌ایم که این توافق به نفع ما نیست که البته این ادعای آنها دقیق و درست نیست چرا که از ابتدا به دنبال نفع دو طرف و برد – برد بوده‌ایم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ساختمان برجام به قدری مستحکم بوده که در این 15 ماه با انواع فشارهایی که با درجه‌های مختلف بر آن وارد شده ،این ساختمان مقاومت کرده است و این از نکات مهمی است که ملت ما و نمایندگان ملت در مذاکرات با قدرت‌های جهان همواره مد نظر داشته‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)