کد خبر: ۲۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو گزارش می‌دهد
خرید تضمینی مشکلی از کشاورزهای ما را حل نمی‌کند اگر دولت می‌خواهد به کشاورزان کمک کند باید روی خرید توافقی کار کند یعنی حداقل قیمت تمام شده محصول را از کشاورز بخرد و الا اگر بخواهد در قالب خرید تضمینی امروز بخرد و طی 6 ماه تا یک سال آینده هزینه آن را پرداخت کند به این روش سودی برای مردم ندارد.

گفتارنو/ گروه اقتصاد: 

کشاورزان جنوب این روزها حال خوشی ندارند. نه گوجه کاران، نه آن‌ها که پیاز کاشته‌اند. 
به گزارش گفتارنو، آن‌طور که رییس سازمان جهاد کشاورزی گفته است 400هزار تن گوجه فرنگی در جنوب تولید شده است. کاهش قیمت گوجه فرنگی در بازار برخی کشاورزان گوجه کار را به تجمع مقابل فرمانداری های منطقه وادار کرده است. برخی سایت های اصولگرا خواسته کشاورزان را توجه دولت به خرید تضمینی منعکس کرده اند این در حالی است که خرید تضمینی منتقدان  و مخالفانی دارد. گروهی هر نوع دخالت دولت در بازار را مخرب می‌دانند و گروه دیگر خواستار خرید توافقی‌اند نه خرید تضمینی! 

کشاورزان جنوب کرمان به خاک سیاه نشسته‌اند
نوزدهم فروردین ماه بود که پای محصولات کشاورزی جنوب به مجلس کشیده شده. حمزه در تذکر شفاهی در مجلس با اشاره به اینکه به دلیل بی تدبیری مسئولان هیچ محصول کشاورزی در کرمان برداشت نمی‌شود، می‌گوید: هزاران تن محصول در داخل زمین باقی مانده است. محصولاتی مانند هندوانه، گوجه و سیب زمینی به میزان هزاران تن در داخل زمین باقی مانده است.

احمد حمزه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی می‌افزاید: قبل از فصل برداشت تذکرات لازم در خصوص بحران قیمت در فصل برداشت داده شد اما متاسفانه به این موضوع هیچ توجهی نشده است بنابراین در حال حاضر کشاورزان جنوب کرمان به خاک سیاه نشسته اند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای تاکید می‌کند: در زمان باقیمانده باید چاره ای اندیشیده شود، متاسفانه در فصل داشت محصول بحران سوخت برای کشاورزان ایجاد شد، باید برای رهایی کشاورزان از مشکلات در سال حمایت از کالای ایرانی اقدامات موثری صورت گیرد.

مشورت با وزیر جهاد
از سوی دیگر رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو گوجه فرنگی برای کشاورزان 3 هزار تا 3 هزار و 300 ریال است، می‌گوید: با کمک یارانه ای دولت به کشاورزان و خرید تضمینی محصول گوجه توسط کارخانه های این منطقه از ضرر کشاورزان می توان جلوگیری کرد. 

او البته از یک نشست مشترک با نماینده کارخانه‌های رب گوجه فرنگی جنوب کرمان هم خبر می‌دهد و می‌گوید: کارخانه داران در نشست یاد شده پیشنهاد دادند که کارخانه‌های رب گوجه فرنگی هر کیلوی این محصول را به قیمت 2 هزار ریال خریداری کند و دولت هم به عنوان یارانه 2 هزار ریال به ازای هر کیلو به کشاورزان پرداخت کند تا کشاورزان متضرر نشوند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان از مشورت با وزیر جهاد در این خصوص هم خبر می‌دهد و می‌گوید:  در مورد گوجه فرنگی طی مشورتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، دستور خرید داده شد و به ازای هر کیلوگرم 400 تومان برای کارخانه رب گوجه ارسال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌افزاید: از شب گذشته تا الان حدود 10 کارخانه رب گوجه در سراسر ایران که معروف‌ترین برندهای رب گوجه در ایران هستند، تقاضای گوجه فرنگی از ما کردن اصلا جای نگرانی نیست.

وی اظهار می‌دارد : پیش‌بینی خود من این است که با روند خرید گوجه هر کیلو 400 تومان برای کارخانه‌ها، قیمت گوجه فرنگی هر کیلو 600 تومان شود و اگر گوجه فرنگی ما سورتینگ شود، نوع درجه یک آن کیلویی هزار تومان به فروش خواهد رسید و درجه 2 را به کارخانه‌ها می‌دهند.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا این نشست گرهی از مشکلات کشاورزان گوجه کار کم می کند؟ 

پیاز کیلویی 200 تا 300 تومان 
از سوی دیگر خبر می‌رسد که کشاورزان عنبرآبادی هم که مبادرت به کشت پیاز کرده‌اند، ناگزیر شده اند هر کیلو پیاز را  با قیمت 200 تا 300 تومان به فروش برسانند. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اما می‌گوید: ما روزانه بازارهای استان‌های همجوار و اقلیم را رصد می‌کنیم و در حال حاضر پیاز استان‌های بوشهر و هرمزگان رو به اتمام است.

یعقوب موسوی می‌افزاید: اصلا نگران قیمت پیاز نیستیم، قیمت پیاز ارقام سفید مطلوب است و بازار پسندی خوبی دارد و پیاز ارقام زرد نسبتا خوب است و در حال صادر شدن است و ما تاکنون مداخله نکرده‌ایم.
موسوی بیان داشت: چناچه قیمت پیاز کاهش پیدا کند، خرید تضمینی را آغاز می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کشاورزان ما متضرر شوند، بنابراین  کشاورزان اصلا نگران نباشند.

اتمام حجت با وزیر 
کم‌تر از یک ماه  پس از آن‌که وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت نماینده جیرفت و عنبرآباد برای حجتی خط و نشان کشید و از اتمام حجت طی روزهای آتی با این وزیر خبر می‌دهد و می‌گوید: با وزیر کشاورزی در رابطه با سروسامان دادن کشاورزی کشور، اتمام حجت می‌کنیم اگر فکری نکند ما نیز از اهرم‌های قانونی در اختیار خودمان استفاده می‌کنیم و این بار هم تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آییم.

یحیی کمالی‌پور می‌افزاید: همان‌طور که در مجلس اعلام کردم وزیر جهاد کشاورزی توانایی مدیریت این وزراتخانه را ندارد و عملاً هیچ برنامه سازمان‌یافته و منسجمی برای محصولات کشاورزی، کاشت، برداشت و نه برای آمایش کشاورزی کشور ندارد.

 او با اشاره به نارضایی مردم جنوب استان کرمان ادامه می‌دهد:  کشاورزی کشور بی‌سروسامان حرکت می‌کند و مردم نیز هر نوع محصول کشاورزی را طیق میلشان می‌کارند و نهایتاً با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و تعادل در زمینه کشت محصولات کشاورزی به میزان کافی وجود ندارد.

 نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد خاطر نشان می‌کند: گوجه در شهرستان رودبار کیلویی بین 200 تا 250 تومان خرید و فروش می‌شود و گاهی اصلاً از کشاورز خریده نمی‌شود اما همین گوجه در تهران کیلویی بین 1800 تا 2 هزار تومان تومان به فروش می‌رسد این تفاوت قیمت زیاد به چه دلیل است.

خرید تضمینی مشکلی از کشاورز حل نمی‌کند

این عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که دولت تا چه حد به تعهد خود در خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایبند بوده است، می‌گوید: هنوز برای محصولاتی که در حوزه شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد تولید می‌شود به خرید تضمینی نرسیدیم.
وی عنوان می‌دارد: دستور برای خرید تضمینی را از وزارت کشاورزی گرفته‌ام اما خرید تضمینی مشکلی از کشاورزهای ما را حل نمی‌کند اگر دولت می‌خواهد به کشاورزان کمک کند باید روی خرید توافقی کار کند یعنی حداقل قیمت تمام شده محصول را از کشاورز بخرد و الا اگر بخواهد در قالب خرید تضمینی امروز بخرد و طی 6 ماه تا یک سال آینده هزینه آن را پرداخت کند به این روش سودی برای مردم ندارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یک کشاورز بدبخت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
دست روی دل ما نگذارید...
باقری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
مرسی گفتارنو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)