کد خبر: ۲۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
شهردار سیرجان می گوید: گفته می‌شد که من شهردار شدنم را مدیون آقای حسن پور بوده‌ام و حالا از سر تملق و چاپلوسی و در صدد جبران به هر نحوی هستم، باید بگویم یک زمانی معلمم آقای حسن‌پور بود من را به شهرداری ورود داد ولی هیچ وقت من مهره ایشان نبوده‌ام.

هفته نامه پاسارگاد نوشت: 

تقدیر و تشکر از نماینده شهر یکی از راه‌های شهرداری برای استقبال از میهمانان نوروزی در سال جدید بود. این شیوه فقط مختص شهر سیرجان نبود و شهرهای اقماری هم از یکدیگر پیشی گرفتند، تا جایی که شهرداری نجف‌شهر حتی از طرف شهروندان این شهر هم از نماینده شهر تشکر کرد. اگرچه شهرداران معتقدند ایده نصب بنر تشکر از نماینده از خودشان بوده و از نصب بنر در سایر شهرها اطلاعی نداشته‌اند اما طراحی و متن بنر شهر بلورد و هماشهر عینا یکی است و این متن در بنر خواجوشهر هم تکرار شده است.

نصب این بنرها در سطح شهر در همان روزها انتقاداتی در فضای مجازی به همراه داشت و ابوذر زینلی در اولین جلسه شورای شهر در سال جدید از نصب بنر تقدیر و تشکر از نماینده شهر توسط شهرداری انتقاد کرد: «‌اولا نصب بنرها بدون هماهنگی شورا بوده است در ثانی چه شورا و چه شهرداری اگر می‌خواستند تقدیر و تشکری هم داشته باشند باید به شکل مناسب‌تری این کار انجام شود. یا در نشریات محلی یا به صورت حضوری. لازم نبود در ایام عید که مردم از سراسر کشور از شهرستان سیرجان عبور می‌کنند به جای خوش‌آمدگویی به مهمانان نوروزی و تبریک سال نو و معرفی مکان‌های دیدنی شهر، بنر تقدیر و تشکر از نماینده در شهر نصب شود. این حرکت هم برای شورا هم برای شهردار و هم برای نماینده بیشتر اثر معکوس داشته است».

 رضا سروش‌نیا شهردار سیرجان: وظیفه بنده بود که از ایشان تشکر کنم

بیشترین انتقادها از نصب بنرها متوجه شهردار سیرجان بود. وی در توجیه این اقدام می‌گوید: «در بحث ارزش افزوده‌ قبل از سال نماینده به طور مستقیم ورود و کمک کردند تا 14 میلیارد تومان در روزهای پایانی سال جذب بودجه داشته باشیم و توانستیم تمام حقوق‌ و عیدی‌ها را بپردازیم. شاید اگر ایشان نبودند این پول اردیبهشت ماه وصول می‌شد. واریز این مبلغ برای شهر و شهرداری کمک خیلی بزرگی بود. نه تنها آقای حسن پور حتی اگر امام جمعه محترم یا آقای فرماندار هم به شهرداری کمک کرده بودند وظیفه بنده بود که از ایشان تشکر کنم.

ایده این شیوه برای تقدیر و تشکر به ذهن خودم رسید و خود آقای حسن‌پور هم خیلی اصرار کرد که بنرها را پایین بیاورم اما من گفتم حتی اگر شما دشمن من هم بودید اما در این قضیه به من کمک کرده بودید کار خودم را درست می‌دانستم و وظیفه‌ام بود از شما تشکر کنم». 

اینکه عنوان می‌شود شورا در جریان نصب بنرها نبوده است باید گفت: «اکثر اعضای شورا و خود آقای عسگری هم در جریان بودند و خواستند که حتما تشکر انجام شود. به نظرشما وقتی رییس شورا می‌خواهد اینکار انجام شود ما بگوییم نه؟ از طرفی مدیر روابط عمومی‌شورا و شهرداری یکی است. نباید به نصب این بنرها به دید تبلیغاتی نگاه کرد چرا که هنوز 2 سال تا انتخابات زمان است و خیلی زود است که بخواهیم چک و چونه بزنیم. در بحث‌ها گفته می‌شد که من شهردار شدنم را مدیون ایشان بوده‌ام و حالا از سر تملق و چاپلوسی و در صدد جبران به هر نحوی هستم، باید بگویم یک زمانی معلمم آقای حسن‌پور بود من را به شهرداری ورود داد ولی هیچ وقت من مهره ایشان نبوده‌ام. اگرچه سیاسی نبودن یک ضعف محسوب می‌شود اما من اصلا آدم سیاسی نیستم و به هیچ طیفی وابستگی ندارم. فقط من وظیفه‌ام است از هرکسی که به مجموعه شهر و شهرداری کمک کند تشکر کنم. اینکه گفته می‌شود نصب بنرها در سیرجان و شهرهای اقماری به صورت هماهنگ شده بوده را کاملا رد می‌کنم. خدا می‌داند نه کسی به من زنگ زد نه کسی مرا تحت فشار قرار داد و به هیچ عنوان اطلاعی از این موضوع نداشتم.»

- علی نجف‌آبادی شهردار نجف‌شهر: برای یک شهردار تقدیر و تشکر چیز تازه‌ای نیست

شهرداری نجف‌شهر هم در نصب بنر تقدیر و تشکر پیشرو بوده است و در بنرها نه فقط از سوی شورا و شهرداری که بنری هم از سوی شهروندان شهر برای تقدیر و تشکر از نماینده نصب شده بود.

به عقیده شهردار این شهر: «نصب بنر تقدیر و تشکر در سایر شهرهای کشور مرسوم است. حتی دیده شده مثلا از رییس اداره ورزش‌و‌جوانان هم به دلیل مدال‌آوری یکی از شهروندان تشکر شده است.

در اوضاع و احوالی که همه شهرداری‌ها در بدترین اوضاع مالی قرار داشتند رایزنی‌های آقای حسن‌پور باعث شد واریز 10 درصد سهم آلایندگی به حساب شهرداری در شب عید فرجی باشد و برای پرداخت حقوق‌ها مشکلی نداشته باشیم.

برای یک شهردار تقدیر و تشکر شاید چیز تازه‌ای نباشد اما به دلیل جو سیاسی شهر سیرجان و به نظر بعضی سیاسیون و کسانی که سلیقه‌های سیاسی متفاوتی دارند این موضوع مورد انتقاد قرار می‌گیرد.با توجه به اینکه در ایام نوروز نشریات تعطیل بودند این نظر شخص خودم بود که تقدیر و تشکر را به این شیوه انجام دهم. در توضیح اینکه چرا در زیر یکی از بنرها از طرف اهالی شهر تقدیر انجام شده باید بگویم: شورا توسط اهالی شهر انتخاب می‌شود. وقتی رییس شورا می‌گوید تقدیر و تشکر بزنیم می‌شود همان اهالی شهر.»

- قاسم پورشهسواری از اعضای ستاد شهباز حسن‌پور: چرا این همه زیبایی را ندیدیم و پوشش ندادیم‌؟

(پورشهسواری ترجیح داد پاسخ خود را به صورت کتبی برای پاسارگاد ارسال کند)

وقتی نگاه ما به مسائل سیاسی صرف باشد ناخواسته هر کار خوب را با عینک بدبینی می‌بینم. در ایام نوروز با گشت و گذاری در شهر متوجه می‌شدیم، امسال شهرداری بصورت ویژه در قالب ده‌ها بیلبوردی که برای استقبال از سال جدید آماده کرده بود به ظرفیت‌های شهر و معرفی چهره‌های ماندگار سیرجانی همچون زنده یادان طاهره صفارزاده، باستانی پاریزی، جهانبخش صادقی، دکتر صادقی پرداخت که اقدامی ارزشمند و قابل توجه بود. در نوروز امسال شاید برای اولین بار به شاخص‌های شهری سیرجان که در طول این سال‌ها مطرح شده بود منجمله سیرجان شهر رسانه، سیرجان شهر صلح، سیرجان جهانی گلیم با تخصیص یک بیلبورد به این شاخص‌ها هم پرداخت و در کنار آن ده‌ها بنر نوروزی با پیام خوشامد‌گویی به استقبال مسافرین نورزی و سال جدید رفت. جالب اینجاست این همه زیبایی و کار بصری و فرهنگی را متاسفانه ندیدیم و فقط یک یا دو بیلبوردی که پیام تقدیر شهردار از نماینده شهر بود را با عینک بدبینی دیدیم و جالب اینجاست جوری با این موضوع برخورد کردیم انگار چه خطا و چه اشتباهی صورت گرفته و انگار پیام تشکر شهردار بزرگترین خطای بشری در سال جدید بوده.

مگر دین ما نمی‌گوید سزای کار خوب و نیک جز به نیکی نیست؟

وقتی نماینده در آخرین ماه سال با رایزنی و پیگیری موفق شد 14 میلیارد تومان به شهرداری تزریق مالی کند سزاوار یک تشکر از سوی شهردار نبود؟

بدون تردید وقتی ده‌ها بیلبورد شهری را ندیدم بدون شک اگر این بیلبورد هم نبود باز مثل اون دهها بیلبورد به فراموشی سپرده می‌شد چون ما عادت کرده‌ایم که بجای زیبا دیدن سیاسی ببینم.

- شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و برسیر: کسی به فکر زنده باد و مرده باد نیست

پرداختن به این موضوع و انتشار و واکنش‌ها در فضای مجازی چندان به مذاق نماینده شهر خوش نیامده و گلایه‌مند است از اینکه کارهای وی در ایام نوروز دیده نشده است. وی در پاسخ به واکنش‌ها نسبت به نصب بنر تشکر از وی به پاسارگاد می‌گوید: «بنده همان روز اول با آقای زند مسئول رسانه شهرداری تماس گرفتم و درخواست کردم در صورت صلاح‌دید بنرها جمع‌آوری شوند و در آینده هم از این کار خودداری کنند. بعد از عید هم وقتی به صورت حضوری شهردار را دیدم ضمن سپاسگزاری خواستار جمع‌آوری بنرها شدم اما ایشان نظرشان این بود که به واسطه اقدامات و پیگیری‌هایی که برای شهرداری‌ها انجام شده بود این حرکت را انجام دادند. تاکید می‌کنم این موضوع از طرف بنده نبوده و نخواهد بود و قطعا هیچ وقت یک فردی درخواست نمی‌کند که از من تقدیر و تشکر کنید. مردم مسایل و مشکلات عدیده ای دارند و کسی به فکر زنده باد و مرده باد بودن کسی نیست. این کار توسط شهرداران انجام شده یقینا حرکتی و رفتاری به نفع شهرداری‌ها و پرسنل بوده که آنها را ترغیب کرده که بخواهند تشکر کنند. در پایان این نکته را اضافه می‌کنم که املا ننوشته غلط ندارد و قطعا در 200 کار خوب یک حاشیه‌ای هم درست می‌شود.» 

- عباس تقی‌زاده دکتری علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه: در تقدیرهای سازمانی و اداری، بخش مردمی و خودجوش کار غایب است

هر کاری که انجام می‌دهیم ریشه در فرهنگ‌مان دارد و بخشی از این حرکت نصب بنرهای تقدیر و تشکر از نماینده شهر در ایام نوروز به فرهنگ خاص سیرجان بر‌می‌گردد. بعضی وقت‌ها خط‌دهی انتشار و نصب چنین تشکرهایی از سوی کسانی داده می‌شود که از آنها تشکر می‌شود و دوستان و همفکران‌شان واسطه می‌شوند. این به عنوان فرضیه مطرح است و برای تاییدش باید شواهدی داشته باشیم که ممکن است آن شواهد را مستقیم به دست نیاوریم ولی در تجربه‌های گذشته و مشاهدات‌مان این موضوع را می‌توان احساس کرد.

باید بدانیم مخاطب ما فهمیده است و تحلیل می‌کند. ممکن است در نگاه اول که چنین بنرهایی را نصب می‌کنیم حتی هدف مثبتی داشته باشیم و واقعا بخواهیم از کسی تقدیر و تشکر کنیم اما چیزی که معمولا کمتر دیده می‌شود این است که وقتی دیگران این بنر را می‌بینند ممکن است برداشت آنها با آن چیزی که در نظر داشته باشیم متفاوت باشد. در علم ارتباطات پدیده‌ای به نام فرامتن وجود دارد و به آن قسمتی از ارتباطات گفته می‌شود که در معنا کردن تفسیر یک پیام در جامعه صورت می‌گیرد و قابل کنترل توسط تولید‌کننده پیام نیست. باید به این نکته توجه کرد که قدرت فهم و تجزیه و تحلیل مخاطب بالا رفته و دیگر با یک مخاطب عام مواجه نیستیم. پیشنهادم این است برای انجام کار تبلیغاتی حتما بازخوردش را با استفاده از روش‌های علمی از جامعه بگیریم و جاهایی که نیاز است رفتارمان را تصحیح کنیم و همان رفتار نادرست گذشته را تکرار نکنیم.

به هرحال امروزه تبلیغات آن هم به صورت نصب بنر تقدیر و تشکر شیوه چندان پسندیده‌ای نیست و مردم حتی آن را به معنای اصراف هزینه‌ها می‌دانند. باید به قرائت و خوانش مردم از متنی که منتشر می‌کنیم توجه داشته باشیم. حالا تشکر از یک نماینده ممکن است به روش‌های مختلف صورت گیرد و قرار نیست در ایام نوروز شهر را به یک میدانگاه تبلیغات تبدیل کنیم. اینها به تدریج در جامعه اثر منفی خواهد داشت. در بحث تشکر لازم است این نکته را اضافه کنم که جای تشکرهای خودجوش و داوطلبانه تقریبا در جامعه ما خالی است. در تقدیرهای سازمانی و اداری، بخش مردمی و خودجوش کار غایب است. اگر جامعه خدماتی را دریافت می‌کند و رضایت دارد چرا رضایتش را به روش‌های مختلف بیان نمی‌کند؟ آیا راهش برایش فراهم نیست یا واقعا آن گونه که تبلیغ می‌کنیم نیست و جامعه به معنای واقعی از چیزی که تبلیغش را می‌کنیم منتفع نشده است؟ نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اگر این تقدیرها و تشکرها نصب نمی‌شد آیا افرادی ناراحت می‌شدند و گلایه می‌کردند؟ چرا فقط سازمان‌ها و نهادها تقدیر می‌کنند و جای تقدیرهای مردمی خالی است؟ چرا باید این تقدیرها ابعاد بزرگ و تیراژ زیادی داشته باشند؟ چه چیزی را می‌خواهند به شهر و جامعه تحمیل کنند؟ چقدر زمینه بازخورد دادن را برای مردم به معنای واقعی فراهم کرده‌ایم که ما از زبان مردم بازخورد بگیریم و میزان رضایت را بسنجیم؟ منفی‌ترین قسمت ماجرا اینجاست که به نصب بنرها برای کسب رای مردم نگاه ابزاری داشته باشیم. تقدیر و تشکر با توجه به شرایط امروز جامعه چندان مطلوب و روش مورد تایید و پسندیده‌ای نیست و مردم بهترین نظر را دارند.

- مسبوق به سابقه است

نصب بنرهای تقدیر و تشکر از نماینده شهر مسبوق به سابقه است. در زمان افتتاح جاده گل‌گهر، افتتاح بیمارستان بنرهایی از این دست در سطح شهر کم نبودند. حتی در مراسم دفن شهدای گمنام هم بنرهایی نصب شد که ساعتی بعد پایین آورده شدند. اما اینگونه به نظر می‌رسد که این بار و در ایام نوروز مخاطب بنرهای تقدیر و تشکر از نماینده شهر نه شهروندان سیرجانی بلکه مسافران نوروزی بودند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایرانژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
هیچ کس حریف حسن پور نیست
گویینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
فکر کنم آقای حسن پور این دوره ای دیگه نمی خواد از سیرجان کاندیدا بشه. خوب درکش کنین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)