کد خبر: ۲۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
براساس آمار رسمی ۱۱ درصد جدایی‌ها در ازدواج‌های با طول مدت کم‌تر از یک سال رخ می‌دهد
از اصلی‌ترین علت‌هایی که گفته می‌شود طلاق در ایران رکورد زده به آمارهای ازدواج برمی‌گردد. به طوریکه که در سال ۹۶ آمار ازدواج کاهش داشته است و همزمان طلاق کاهش یا افزایش چمشگیری نداشته. این مساله باعث شده نسبت ازدواج به طلاق در سال ۹۶ رشد داشته باشد.
طی روزهای اخیر انتشار آماری از وضعیت طلاق در ایران دوباره این رفتار اجتماعی را بر سر زبان‌ها برد. براساس این آمار، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود ۸ درصد (۵۱ هزار مورد) کاهش داشته، در حالی که تعداد طلاق‌ها به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ایران است. اینجا بخوانید. 

این خبر حتی واکنش مشاور وزیر رفاه را نیز برانگیخت و براین اساس روزبه کردونی اعلام کرد: ثبت 174597 طلاق در سال 96 نسبت به 181049 طلاق در سال 95، کاهش 3.6 درصدی را نشان می‌دهد، مطالعات کمیته رصد مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته است نشان می‌دهد، برای اولین بار در دو دهه گذشته رشد فزاینده و مستمر تعداد طلاق در کشور متوقف شده است. اینجا بخوانید.

برهمین اساس آمارها نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین علت‌هایی که گفته می‌شود طلاق در ایران رکورد زده به آمارهای ازدواج برمی‌گردد. به طوریکه که در سال ۹۶ آمار ازدواج کاهش داشته است و همزمان طلاق کاهش یا افزایش چمشگیری نداشته و این مساله باعث شده نسبت ازدواج به طلاق در سال ۹۶ رشد داشته باشد.

مساله مهم‌تر: دوام زندگی‌ها در ایران

اما نکته قابل توجه در مساله طلاق در ایران دوام ازدواج‌های منجر به طلاق است. آماری که در اصل، واقعیت‌های طلاق در جامعه ایران را نشان می‌دهد و به مراتب از شاخص کمی تعداد طلاق در ایران مهم‌تر و قابل اعتنا تر است. براساس آمار رسمی سازمان ثبت‌احوال در سال ۹۵ بیش از ۴۴درصد از طلاق‌های ثبت‌شده در کشور مربوط به ازدواج‌های با عمر کمتر از ۵ سال بوده است. 

براساس آمار مندرج در سالنامه آماری سازمان ثبت احوال در ایران حدود ۱۱ درصد طلاق‌ها در ازدواج‌های با طول مدت کمتر از یک سال رخ داده است. همچنین، ۴۴.۶ درصد از طلاق‌ها در ازدواج‌های با طول مدت کمتر از ۵ سال و ۶۷.۴ درصد از طلاق‌ها زیر ۱۰ سال از مدت ازدواج رخ می‌دهد.

براساس آمارهای رسمی، تعداد طلاق‌ها از آغاز دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته است. اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ها که بیشتر مربوط به متولد دهه ۱۳۶۰ بود، تعداد طلاق‌ها هم افزایش یافت. تا جایی که در سال ۱۳۸۵، تعداد طلاق‌ها به بیش از دو برابر سال ۱۳۷۵ رسید.

با این حال از سال ۱۳۸۹، با آغاز کاهش تعداد ازدواج‌ها، تعداد طلاق‌ها همچنان در حال افزایش است.

همچنین، در میان زنان ایرانی در سال ۱۳۹۵، بیشترین فراوانی طلاق در سن ۲۷ سالگی ( ۴.۵ درصد از کل طلاق‌ها) بوده است که ۱۰.۳ درصد از آنها از همسران خود بزرگتر، ۶.۹ درصد از آنها همسن و۸۲.۲ درصد از آنها کوچکتر از همسران خود بوده‌اند، همچنین در میان مردان ایرانی در این سال بیشترین فراوانی طلاق در ۳۰ سالگی ( ۵.۲درصد از کل طلاق‌ها) بوده است که ۱۴.۵ درصد از آنها از همسرانشان کوچکتر، ۶.۵ درصد همسن و ۷۹ درصد از آنها از همسرانشان بزرگتر بوده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)