کد خبر: ۲۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد:
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد: این پولی که در سال‌های گذشته از محل درآمد پسته برداشت شده دوباره در زمینه پسته هزینه و در داخل و خارج از شهرستان حتی خارج از استان هزینه شده و عمده در زمینه اشتغال صرف شده و توهم اینکه پول‌ها در جای دیگر هزینه می‌شود، باید از بین برود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: امسال با وجود اینکه سال آور پسته نبود، پیش‌بینی ما این بود که ۳۰ هزار تن محصول پسته را داشته باشیم اما با خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار هم از بین رفت.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، حسین رضایی ظهر امروز اول اردیبهشت ماه در نشست خبری با اشاره به پیش بینی محصول امسال، اظهار کرد: امسال با وجود اینکه سال آور پسته نبود، پیش‌بینی ما این بود که ۳۰ هزار تن محصول پسته را داشته باشیم اما با خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار هم از بین رفت.

وی افزود: قبلا هشدار داده بودیم که سال ۹۷ پسته نداریم و کشاورزان هزینه های خود را مدیریت کنند.

وی با مروری بر سالهایی که رفسنجان محصول نداشته است، خاطرنشان کرد: سال ۵۸ تولید محصول کشور بسیار پایین و کل صادرات ایران 10 هزار تن بود، سال ۸۷ هم محصول خیلی پایین بود و سال ۷۶ هم سرمای جبهه ای موجب شد، ۹۰ درصد محصول از بین برود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه بیشترین تاثیر در کاهش محصول امسال را گرماهای مهلک دهه اول فروردین داشت، تصریح کرد: این دما تا بالای ۳۲ درجه سانتیگراد رسید در حالی که بهترین دما بین ۱۶ تا ۲۲ درجه است که در این دما هم رشد رویشی هم زایشی خوب انجام می‌شود، به ویژه رقم‌های احمداقایی و اکبری خیلی به این گرمازدگی حساس هستند و گرما عامل اصلی خسارت بود. این گرمازدگی پیش بینی شده نبود و روی رقم سال آینده از جمله کله قوچی و فندقی تاثیر گذاشت.

رضایی در ادامه گفت: سال گذشته 65 هزار تن پسته در شهرستان تولید و 2 هزار میلیارد تومان گردش مالی در شهرستان ایجاد کرد، همه این پول در زمینه اشتغال هزینه می‌شود و کشاورز قبلا پول کارگر، تیلر، سم و ... را پرداخت کرده و آخرین نفری که پول سهمش می‌شود، خود کشاورز است و این مبلغ را به شهرستان تزریق کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد: این پولی که در سال‌های گذشته از محل درآمد پسته برداشت شده دوباره در زمینه پسته هزینه و در داخل و خارج از شهرستان حتی خارج از استان هزینه شده و عمده در زمینه اشتغال صرف شده و توهم اینکه پول‌ها در جای دیگر هزینه می‌شود، باید از بین برود.

وی بیان کرد: نوسانات دمایی در بهمن و اسفند زیاد بود و گرماهای زیاد بهمن و بعد از آن افت دما موجب ریزش خوشه در رقم‌های کله قوچی و اکبری شد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: در 17 سال گذشته سرماهایی که برای درخت پسته موثر است در رفسنجان به یک هزار ساعت نمی‌رسد و برای رقم‌های اکبری و فندقی این میزان سرما کافی نیست و می‌تواند در تولید محصول اختلال ایجا کند.

رضایی با تأکید بر این مطلب که کشاورزان از رقم اکبری در توسعه قرار ندهند و اگر جایی تغییر پیوندی هست، از رقم احمدآقایی استفاده کنند که نیاز سرمایی کمتری دارد، افزود: رقم اکبری یک هزار و ۲۰۰ ساعت، کله قوچی نزدیک ۶۰۰ ساعت، احمد اقایی ۷۰۰ ساعت و فندقی بین ۸۰۰ تا هزار ساعت سرما نیاز دارد اما متاسفانه در این سال‌ها حدود۷۵۰ ساعت سرما تامین شد.

وی در ادامه اظهار کرد: کشاورزان درختان را رها نکنند، وضعیت تغذیه درختان مناسب نیست و کیفیت و کمیت آب‌ها می‌تواند روی درخت تاثیر بگذارد، اگر ضعف تغذیه همینگونه پیش برود سه سالی یک بار سال محصول می‌شود که این مسئله توجیه اقتصادی نخواهد داشت. کشاورزان می‌توانند از تسهیلات استفاده و آبیاری زیرسطحی اجرا کرده و به جای ۶۰ روز ۱۵ روز یک بار آبیاری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان به مشکل درختان پسته اشاره و تصریح کرد: در رفسنجان قبل از اینکه پسته مشکل داشته باشد درخت پسته مشکل دارد، درختان بنیه ندارد و مشکل این است که تغذیه درختان به شکل سنتی انجام می شود و به کارهای جدید روبیاوریم. تا آخر اردیبهشت فرصت داریم که کودهای ازته و فسفره را در آب استفاده کرد تا وضعیت درخت بهبود پیدا کند، محلول پاشی عناصر میکرو در یک ماه طلایی نیز موثر است.

رضایی ارزآوری محصول پسته را یادآور شد و گفت: بزرگترین اقتصاد کشور بعد از نفت ارزآوری پسته است که دومین محصول ارزآور است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: در باغات بعضی ترکیبات خاص انجام دادیم و در حال آماربرداری هستیم که چه اثراتی روی سطح برگ و رشد اثر گذاشته است، همچنین آموزش برای کشاورزان گذاشتیم که بهتر است کشاورزان شرکت کنند تا در راندمان محصول هم اثر گذار باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)