کد خبر: ۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گونه‌ای از نشست هیات مدیره خانه مطبوعات با رییس کل دادگستری
محمدرضانژادحیدری: عصر امروز باتفاق دوستان هیات مدیره خانه مطبوعات و به مناسبت هفته قوه قضاییه به دیدار رییس کل دادگستری استان کرمان رفتیم.
محمدرضانژادحیدری: عصر امروز باتفاق دوستان هیات مدیره خانه مطبوعات و به مناسبت هفته قوه قضاییه به دیدار رییس کل دادگستری استان کرمان رفتیم. من و امین شول سیرجانی به دلیل حضورمان در دفتر خانه مطبوعات دقایقی با تاخیر رسیدیم. چند دقیقه‌ای از آغاز نشست گذشته بود و حضور ناهنگام ما موجب شرمندگی شد.

در هنگام ورود آقای لطیف کار در حال ارائه گزارشی از عملکرد خانه مطبوعات در شش ماهه گذشته بود. پس از آن خانم ایزپناه در خصوص جشنواره توضیحاتی داد و استقبال مطبوعاتی‌ها از جشنواره را خیلی خوب توصیف کرد.

ظهر که تلفنی از خانم ایزدپناه آمار آثار رسیده به جشنواره را گرفتم متوجه استقبال خوب مطبوعاتی‌ها از جشنواره شدم که حتما جزییات آثار رسیده را دبیر محترم و سختکوش جشنواره یا همکارانشان اطلاع رسانی خواهند کرد.

بعد از خانم ایزدپناه آقای نعمت‌الهی صحبت کرد. از لزوم آموزش حقوق به شهروندان سخن گفت و اینکه خانه مطبوعات و دادگستری چگونه می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

من نیز از رییس کل دادگستری خواستم تا ترتیبی اتخاذ شود که رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی در دادسرا صورت بگیرد. گفتم مواردی بوده که بر اثر اختلافی، فردی از یک رسانه در کلانتری شکایت کرده است. از رییس کل دادگستری خواستم که بهرنحو صلاح می‌داند رایزنی صورت بگیرد تا در صورتی که شکایتی از رسانه‌ای صورت گرفت، رسیدگی در دادسرا صورت بگیرد و نه در کلانتری، چون مطبوعات از معدود صنوفی به شمار می‌روند که دارای قانون متخص به خود هستند.

آقای جمالی زاده هم از رییس کل دادگستری درخواست کرد که در جرایم خُرد، قضات به سمت مجازات‌های فرهنگی و یا جایگزین زندان بروند.

آقای شول هم از رییس کل دادگستری خواست ترتیبی داده شود که رسانه‌ها بتوانند به قضات دسترسی بیشتری داشته باشند. او شایعه و اطلاع‌رسانی ناقص را آسیب آفرین ارزیابی کرد و برای آن هم نمونه‌ای از ماجرای اخیر شهرداری سیرجان آورد که ارقام اختلاس ظرف چند روز متفاوت شده است. شول تعامل مسوولان قضایی سیرجان با مطبوعات را نیز مناسب ارزیابی کرد و خواهان استمرار آن شد.

آقای لطیف‌کار هم در تکمیل صحبت‌های خود خواستار فعال سازی شورای حل اختلاف مطبوعات شد.

آقای شهابی که مدیریت جلسه را نیز بر عهده داشت ده مورد از چالش‌های دستگاه قضایی در کرمان را به نقل از نشست خبری آقای موحد بر شمرد و خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای همکاری‌رسانه‌ها در حل این مشکلات شد. 

پس از آن نوبت به آقای موحد رسید تا سخنان خود را آغاز کند. ابتدا نگاهی به گذشته خانه مطبوعات انداخت و از اینکه این تشکل صنفی فعالیت توام با آرامش خود را آغاز کرده ابراز خرسندی کرد.

قاضی القضات کرمان در جمع بندی صحبت‌های اعضای هیات مدیره نیز اعلام آمادگی کرد تا با همکاری رسانه‌ها و خانه مطبوعات، زمینه جرم‌زدایی فراهم شود.

وی مجازات‌های جایگزین زندان برای نوجوانان را مورد تاکید قرار داد و همچنین به چالش‌های اطلاع‌رسانی در حوزه قضایی اشاره کرد و تنگناهای این حوزه گفت. گفت که براساس قانون امکان افشای نام متهمان وجود ندارد. اشاره کرد اگر نام متهمی در رسانه‌ای فاش شود ممکن است آن فرد زیر چرخ‌های رسانه و افکارعمومی له شود و حتی اگر حکم برائت بگیرد دیگر نتواند خود را بازسازی کند.

نکته مهم و درستی را اشاره کرد. اتفاقی که بارها شاهد آن بودیم که برخی رسانه‌ها خبر از برخورد قضایی با فردی را منتشر می‌کردند اما حاضر نبودند حکم برائت همان فرد را منتشر نمایند.

آقای موحد همچنین در خصوص اطلاع‌رسانی ناقص نیز گفت بعضا ممکن است در طول دادرسی و یا بازپرسی نتایج جدیدی حاصل شود. بخشی از یک فساد آشکار شود یا مشخص شود بخشی از ارقام اعلام شده از نظر قانونی اختلاس محسوب نمی‌شود.

او اشاره به تنگناهای دیگری کرد و چالش‌هایی که بر سر راه دستگاه‌ قضایی و ظرافت‌هایی که در حوزه اطلاع‌رسانی آن نهفته است را بازگو کرد.

در خصوص دسترسی بیشتر خبرنگاران به قضات نیز گفت که رسانه‌ها می‌توانند در خصوص جرایم و مسائل حقوقی و علمی به صورت کلی با قضات مصاحبه کنند. رییس کل تاکید کرد آن چیزی که ممنوع است اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌هاست، اما اطلاع‌رسانی و انجام گفت‌وگو در خصوص مسائل کلی قضایی بلامانع است. البته با ظرافت گلایه‌ای نیز کرد و گفت ما چندی قبل اعلام کردیم که رسانه‌ها می‌توانند بروند در زندان با زندانی‌هایی که تمایل دارند مصاحبه کنند. اما استقبالی از این موضوع شد و بلافاصله گفت شاید رسانه‌ها گرفتاری‌شان زیاد است!

در خصوص بررسی اتهامات اصحاب مطبوعات در دادسرا نیز گفت که قانون اساسی ما چند بند درباره حقوق و حدود مطبوعات دارد و نحوه محاکمه مطبوعات را مشخص کرده است. آقای موحد تاکید کرد که قانون فرآیند رسیدگی به جرایم مطبوعاتی را از سایر جرایم متمایز کرده، لذا من هم از دادستان‌ها می‌خواهم که مدیران مطبوعاتی، مانند مدیران اجرایی توسط بازپرس‌ها مورد بازجویی قرار بگیرند و به پرونده به ضابطان قضایی ارجاع نشود.

رییس کل دادگستری نیز میزان پرونده‌های مطبوعاتی در کرمان را خیلی کم دانست. او گفت که شورای حل اختلاف مطبوعات به دلیل کمبود پرونده تعطیل شده و از این جهت ابراز خرسندی کرد و از راه اندازی یک شعبه شورای حل اختلاف با حضور اصحاب مطبوعات خبر داد که در کنار سایر پرونده‌ها اگر پرونده‌ای در خصوص اختلاف مطبوعاتی وجود داشت در آنجا رسیدگی شود.

آقای موحد اما در بخش اصلی سخنان خود امسال را به دلیل برگزاری انتخابات سال مهمی دانست. او از مطبوعات و خانه مطبوعات خواست که زمینه را برای برگزاری یک انتخابات آرام فراهم کنند. 

او همچنین در خصوص گسترش پدیده نشریات اجاره‌ای در ایام انتخابات هشدار داد و گفت برخی نشریات در ایام انتخابات آرامش را از جامعه می‌گیرند.

موحد از مطبوعات خواست که نا‌م‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهند و وحدت ملی را حفظ کنند. او همچنین از خانه مطبوعات خواست تا با نگارش منشوری زمینه را برای برگزاری انتخاباتی آرام اما با نشاط فراهم آورد.

رییس کل دادگستری اما به مدیران اجرایی هم توصیه کرد که در قبال انتقادات مطبوعات سعه صدر داشته باشند. 

نشست امشب هیات مدیره خانه مطبوعات گام موثری بود در خصوص ارتباط و تعامل مفید و سازنده رسانه‌ها و دستگاه قضایی. دو نهاد مهم و اثر گذاری که همان گونه که در نشست عصر امروز تاکید کردم. مرزها و اهداف مشترکی دارند. جا دارد ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و تبریک هفته قوه قضاییه؛ از آقای بصیریان مدیر روابط عمومی دادگستری استان که زمینه این دیدار را فراهم آوردند به نوبه خودم تشکر کنم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
1
0
سلام الان که خانم ایزدپناه دیگه سرپرست روزنامه اطلاعات در کرمان نیستند آیا باز هم می توانند نماینده نمایندگی روزنامه های سراسری در استان پهناور کرمان باشند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
نماینده روزنامه اطلاعات نیستند، خبرنگار که هستند. ایشان زمانی که در هیات مدیره خانه مطبوعات هم رای آوردند به عنوان "خبرنگار" رای آوردند نه نماینده روزنامه های سراسری.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)