کد خبر: ۲۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
آرمان نوشت: عبدا... رمضانزاده سخنگوی دولت اصلاحات ‌روز گذشته چنین توئیت کرد: ‌«آقای روحانی! نمایندگان فراکسیون امید! آیا وقایع کازرون دلیل دیگری بر عدم کفایت تیم علی لاریجانی برای تصدی وزارت کشور نیست؟»

آن‌طور که اعلام شد، در وقایع کازرون که اعتراض برای جلوگیری از تقسیم این شهر بود، یک نفر کشته و 6 نفر دیگر زخمی و زندگی مردم این منطقه از کشور با اخلال مواجه شد. البته این اعتراضات جدید نبوده و مدتی است که مطرح شده اما زمانی که به‌صورت پرونده‌ای برای اجرا به روی میز آمد، اعتراضات آغاز شد.

 متولی تقسیمات کشوری وزارت کشور است، بنابراین نگاه‌ها به سمت این وزارتخانه رفت. برخی گفتند که چرا بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای و رفتار ساکنان کازرون که همواره به آرامی و متانت شهره هستند، موضوع تفکیک مطرح شده و چرا مسئولان وزارت کشور و نهادهای زیرمجموعه آن، در همان روزهای اول به اطلاع‌رسانی دقیق درباره تصمیم برای تقسیم کازرون نپرداختند تا این موضوع به 27 اردیبهشت و کشته شدن یک نفر بینجامد؟

نوشدارو برای سهراب؟

نکته قابل تامل نوشداروی پیشنهادی وزارت کشور به‌عنوان متولی تقسیمات کشوری است. وزیر کشور که برخی او را منسوب به علی لاریجانی رئیس مجلس می‌دانند، در اوج اعتراضات سکوت کرد و راهکاری برای پایان دادن به اعتراضات ارائه نکرد تا اینکه پس از مرگ یک هموطن، اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن از توقف طرح تقسیم کازرون خبر داد! ا

رتباطی میان وزیر نزدیک به رئیس مجلس و تداوم اتفاقات کازرون تا روز جمعه می‌توان یافت. ماجرا از آنجا باید آغاز شود که مردم کازرون در اعتراض به تقسیم شهرشان تجمع می‌کنند. مجلس در برابر این اعتراض ساکت است و قابل تامل‌تر آنکه یکی از نمایندگان استان فارس به‌طور کلی از آنچه در کازرون می‌گذرد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

مسعود رضایی، عضو مجمع نمایندگان استان فارس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به اعتمادآنلاین می‌گوید از اتفاق‌های کازرون خبری ندارد و اگر هم خبر داشت آن را پیگیری نمی‌کرد. او تاکید می‌کند که کازرون خودش نماینده دارد و پیگیری این مساله به نماینده‌های دیگر مربوط نیست. او حتی خبر نداشت که یک معترض در جریان اعتراضات کشته شده است.

مسعودی نماینده مردم نیریز و استهبان هم درباره اتفاقات کازرون با بیان اینکه از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم، تاکید کرد: «به‌نظر می‌رسد روال طبیعی درپی این موضوع نباشد، چرا که پیرو اعتراضاتی که مردم کازرون داشتند، مسئولان قول داده بودند که مشکل را حل کنند تا مشکلات بعدی بروز نکند.» وزارت کشور که از سوی رحمانی فضلی نیروی منتسب به علی لاریجانی اداره می‌شود پس از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر است که اعلام می‌کند طرح تفکیک کازرون متوقف شده است!

انتقاد زیباکلام

در این راستا صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران به «آرمان» گفت: «عملکرد وزارت کشور و استاندار فارس در وقایع اخیر شهرستان کازرون بسیار سوال‌برانگیز است. برنامه‌ای برای شهرستان کازرون مطرح می‌شود و مردم با این طرح مخالفت می‌کنند. با مخالفت مردم کازرون وزارت کشور اعلام می‌کند این طرح اجرا نمی‌شود اما پس از مدتی مشخص می‌گردد که این طرح همچنان به قوت خود باقی است و از قرار نماینده کازرون به دلایلی خواستار اجرایی شدن این طرح برخلاف خواست مردم این شهرستان است.»

وی افزود: «در اینجا عملکرد وزارت کشور دارای شبهاتی است که باید روشن شود. اگر وزارت کشور قصد اجرای این طرح را نداشت پس چرا اعلام می‌شود این طرح قرار است اجرا شود و از همه مهم‌تر چرا وقتی با مخالفت مردم مواجه می‌شود، در ظاهر عقب‌نشینی می‌کند اما در خفا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد؟ از طرف دیگر چرا مسئولان استانداری و وزارت کشور شفاف با مردم سخن نمی‌گویند و اهداف خود را برای مردم روشن نمی‌سازند؟ اگر تقسیم شهرستان کازرون منافعی برای مردم این شهرستان به‌همراه دارد، چرا صریح این منافع را برای مردم روشن نمی‌کنند تا باعث این حوادث ناگوار نشوند؟»

زیباکلام با بیان اینکه «در ماجرای کازرون ابهامات فراوانی وجود دارد که نیازمند پاسخگویی وزارت کشور و استاندار فارس است» ادامه داد: درکمال تاسف برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور، تحت اعمال نفوذ برخی از نمایندگان قرار می‌گیرند که منافع خودشان را در نظر دارند و در پی منافع شخصی خود هستند.

چه بسا این بار هم وزارت کشور به‌دنبال اجرای این طرح نبوده و تنها تحت اعمال نفوذ نماینده‌ای که به دلایلی نامشخص بر اجرای این طرح اصرار داشته، مجبور به اجرای این طرح شده است. زیباکلام تصریح کرد: ‌در واقع عملکرد وزارت کشور را نمی‌توان عملکردی در راستای اهداف دولت دانست چرا که آقای رحمانی‌فضلی از نظر دیدگاه سیاسی و آنچه در سطح جامعه و نخبگان مشهور است، نزدیک به رئیس‌مجلس شتاخته می‌شود، به‌طوری‌که در محافل عمومی و سیاسی او را نماینده لاریجانی تلقی می‌کنند.
برچسب ها: کازرون ، لاریجانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)