کد خبر: ۲۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 4.7 دهم میلیون هکتار معادل 72 درصد از اراضی بیابانی این استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 4.7 دهم میلیون هکتار معادل 72 درصد از اراضی بیابانی این استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

محمدمهدی رجبی زاده  افزود: 32 میلیون هکتار از اراضی کشور و 6 و نیم میلیون هکتار از اراضی این استان بیابانی است. 

وی اظهار داشت: 20 درصد بیابان های کشور در استان کرمان واقع است و 72 درصد از عرصه های بیابانی استان کرمان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در استان خوزستان 700 هزار هکتار است تصریح کرد: استان کرمان بیشترین مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی را دارد اما بخش عمده ای از گرد و غبار امروز کرمان و برخی شهرستانهای این استان از کویر مرکزی و بخش دیگری از استانهای سمنان و اصفهان بوده که موجب فعال شدن کانون های گرد و غبار در شرق استان کرمان نیز شده است.

وی اظهار داشت: میانگین بارندگی بر اساس میانگین دراز مدت در استان کرمان 125 میلیمتر است در حالی که این مقدار در کشور 240 میلیمتر است لذا کرمان نصف میانگین بارندگی کشور را دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: بهره برداری از منابع آبی، منابع طبیعی و غیره در اقلیم های خشک و فراخشک باید سازگار با اقلیم و به گونه ای باشد که تعادل زیست محیطی حفظ شود.

وی با اشاره به تخریب های زیست محیطی و برداشت های بی رویه از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی طی 40 سال گذشته گفت: تعادل بهره برداری از منابع در استان کرمان و کشور بهم خورده است. 

وی با بیان اینکه بحران های تغییر اقلیم که جهان را در بر گرفته، کشور ایران و کرمان را نیز متاثر کرده 
است ادامه داد: این مهم موجب شده برخی از پارامترهای اقلیمی تغییر کند و تاثیرش در محیط زیست نمودار شود.

رجبی زاده افزود: در استان کرمان با پدیده کمی بارش مواجه هستیم که نتیجه آن و تشدید بروز پدیده گرد و غبار است.
وی تاکید کرد: در سال زراعی 96 تا 97 تاکنون 38.5 میلیمتر بارندگی را در استان کرمان شاهد بوده ایم که این مقدار نسبت به سال زراعی قبل که میانگین بارندگی 133 میلیمتر بوده 71 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: کاهش بارندگی، رویش و زادآوری گیاهان مرتعی را کاهش می دهد در نتیجه خاک از نظر غنای پوشش ضعیف و عاری از پوشش گیاهی می شود لذا با وزش باد، گرد و غبار در هوا مشاهده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار کرد: حدود 30 درصد پدیده گرد و غبار در استان کرمان و سایر نقاط کشور ناشی از تخریب های بشری و بهره برداری بی رویه از منابع آبی است و حدود 70 درصد این مقدار ناشی از پدیده های اقلیمی است.
وی تاکید کرد: با شرایط کمبود بارش ها در کرمان در آینده تعداد روزهای غبار آلود بیش از مقدار کنونی خواهد بود.
رجبی زاده گفت: البته برای حفاظت از کانون های زیستی باید عملیات حفاظتی، احیا منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب و بهره برداری بی رویه از منابع در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان حدود 50 سال فعالیت های مقابله ای با پدیده بیابانزایی را در دستور کار خود دارد و در همین راستا سال گذشته پنج هزار هکتار عملیات نهال کاری در این استان انجام شده که حدود 2 هزار هکتار از این مقدار در شرق استان بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: 2 هزار و 500 هکتار اراضی شنزار طی سال گذشته در شهرستانهای ریگان و نرماشیر مالچ پاشی شده و ادامه این عملیات نیز در سه هزار هکتار در شرق استان از اوایل مهر آغاز می شود.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان حافظ منابع طبیعی تمام تلاش خود را با امکانات و اعتبارات موجود برای حفظ عرصه های منابع طبیعی انجام می دهد.
وی تاکید کرد: زمانی گرد و غبار از سایر استانها وارد استان کرمان می شود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان به تنهایی کاری نمی تواند انجام دهد. 

وی ادامه داد: این در حالی است که در حد امکانات و توان در حال مقابله هستیم اما هیج زمانی نمی توانیم زمانی را اعلام کنیم که دیگر شاهد پدیده گرد و غبار نباشیم زیرا این امر پدیده ای طبیعی است.


منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)