کد خبر: ۲۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
حدود ۲ هزار نفر از کارگران سه معدن همکار و حشونی و پایدانا متعلق به شرکت ذغال‌سنگ، چهارشنبه، ۹ خرداد دست از کار کشیدند. مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان کرمان می‌گوید: معوقات سال‌های پیش پرداخت شده است.
حدود ۲ هزار نفر از کارگران سه معدن همکار و حشونی و پایدانا متعلق به شرکت ذغال‌سنگ، امروز (چهارشنبه، ۹ خرداد) دست از کار کشیدند مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان کرمان می‌گوید: معوقات سال‌های پیش پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۲ هزار نفر از کارگران سه معدن همکار و حشونی و پایدانا متعلق به شرکت ذغال‌سنگ چهارشنبه دست از کار کشیدند.

آنها به پرداخت نشدن بخشی از مطالبات سال ۹۵ و بخشی از عیدی سال ۹۶ خود معترض هستند. برخورداری از قرارداد ۱ ساله (موقت) از دیگر موارد است که موجب عصبانیت آنها شده است.

تعدادی از آنها در این مورد گفتند: نردیک به ۲۰ سال است که وعده‌هایی به ما می‌دهند که عملی نشده است. ما معدن‌کار هستیم و همکاران ما ۴۰ سال است که در سه معدن همکار و حشونی و معدن اصلی پایدانا کار می‌کنند. این درحالی است که ما برای کاری که ماهیت مستمر دارد، قرارداد یک ساله داریم و این خلاف قانون کار است.  

آنها افزودند: ما پس از خارج شدن از زیرنظر پیمانکار، قرارداد معین شده‌ایم و قرار بود که پس از ۵ سال از این تاریخ قرارداد دائم بشویم که این وعده محقق نشده است. کارگران این معادن امنیت شغلی ندارند و در کنار امنیت شغلی، امنیت جانی هم می‌خواهند ما نباید منتظر شویم تا حادثه‌ای برایمان پیش بیاید یا حتی به خاطر نوع کار ریه‌هایمان از بین برود یا حتی کمر درد و زانود درد بگیریم.

معترضان با بیان اینکه از طرفی پیمانکاران این معادن مدت‌ها به ما ظلم کردند و ما حق داشتیم که پیگیر قرارداد معین شدن و خارج شدن از زیر نظر پیمانکار باشیم، افزودند: حالا مصر هستیم که با ما قرار دائم منعقد شود. البته کارفرما جلوی کارگران قرارداد موقت گذاشته‌ است از همین رو ما قبول نکرده‌ایم. ما به صراحت گفته‌ایم که قراردادها را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه مدت‌دار نباشد تا دائمی محسوب شود.

هزینه‌های درمان را از جیب می‌پردازیم

کارگران معترض با بیان اینکه هزینه‌های درمان خود را بعضا از جیب می‌پردازند، گفت: هزینه‌های درمانی ما با وجود رطوبت و تماس با گردِ ذغال بسیار بالاست و امکانات خوبی در شهرستان‌ برای استفاده از دفترچه‌های تامین اجتماعی خود نداریم و لذا ناچاریم به بیمارستان‌های دولتی کرمان، یزد و شیراز مراجعه کنیم و تمام هزینه‌های درمان را از جیب بپردازیم. این در شرایطی است که خیلی از کارگران پس از سال‌ها کار در معدن تنها با استفاده از کپسول اکسیژن زنده‌اند. باید تدبیری برای این کارگران اندیشید.

آنها افزودند: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برخورداری از مسکن کارگری، کاهش ساعات کار در مشاغل سخت از دیگر مطالبات کارگران است. از طرفی معدن همکار ۸۰۰ کارگر، معدن همکار حدود ۷۰۰ کارگر و معدن پایدانا حدود ۶۰۰ کارگر دارد. از این رو ما به احقاق حقوق خود مصر هستیم و امروز سرکار نمی‌رویم.

با شوراها مذاکره می‌کنیم

«رضا اسماعیلی» مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان کرمان با تایید خبر اعتصاب کارگران معادن، همکار و حشونی و پابدانا برخلاف ادعای کارگران معترض تاکید کرد که کارگران بر سر کار خود بازگشته‌اند.

وی افزود: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و داشتن قرارداد کار برای سال ۹۷ از مطالبات کارگران است. معوقات سال‌های پیش کارگران پرداخت شده است و ما از این به بعد هم در چارچوب قانون به مطالبات آنها رسیدگی می‌کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه بازرسان اداره کل کار به معدن رفته‌اند تا گزارش نهایی خود را از تکمیل کنند، گفت: ما با شوراهای اسلامی کار معادن مذاکره می‌کنیم تا مشکلات آنها برطرف شود. خوشبختانه معوقات کارگران به‌روز شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)