کد خبر: ۲۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
زنجیره تولیدات صنایع دستی کرمان تکمیل و تقویت شود
کارگاه های صنایع دستی خود جاذبه گردشگری هستند، اما متاسفانه در جهت حفظ داشته های خود ضعیف عمل کردیم.
کم توجهی به وضعیت 70هزار فعال حوزه صنایع دستی موجب گردیده که از این ظرفیت و داشته های بومی در جهت توسعه پایدار غفلت کنیم .

به گزارش ایرنا، برگزاری هفته صنایع دستی در کشور( 20 تا 27 خرداد) فرصتی مناسبی بود تا با برگزاری میزگرد از نزدیک نظرات و درد و دلهای تولید کنندگان، فعالان و متولیان این حوزه را بشنویم تا مگر نقشه راه و چاره ای برای برون رفت از وضعیت موجود ترسیم شود. 

کم اطلاعی کرمانی ها و گردشگران از تنوع صنایع دستی این دیار 

یک تولید کننده و پیشکسوت صنایع دستی کرمان گفت: صنایع دستی در استان کرمان تنوع زیادی دارد، اما شهروندان و نیز گردشگران خارجی و داخلی از این موضوع اطلاع کمی دارند و اغلب چند مورد محدود مانند پته، قالی را می شناسند. 
میترا معین زاده افزود: اطلاع رسانی راجع به صنایع دستی کرمان بسیار ضعیف است، طوری که گردشگران خارجی اغلب هیچ اطلاعی از صنایع دستی موجود در استان ندارند. 

وی براین باور است که ناکافی بودن تبلیغات و عدم حمایتهای لازم از صاحبان این حرفه موجب گردیده تا صنایع دستی کرمان در خارج از استان با قیمت و کیفیت نازلی عرضه شود که به صنایع دستی باکیفیت داخل استان ضربه معنوی و مادی بسیاری زده است. 
وی با اشاره به راه اندازی موزه و آموزشگاه صنایع دستی با هزینه شخصی بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی کسب و کار در حوزه صنایع دستی بسیار کساد شده است و در سال جدید فروش چندانی نداشتیم. 

معین زاده بیان کرد: کپی برداری از تولیدات خوب صنایع دستی موجب پایین آمدن کیفیت می شود و به تولیدات با ارزش ضربه می زند. 

وی ادامه داد: دولت باید از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی حمایت کند و در استان نیز اطلاع رسانی مناسب در رابطه با تولیدات بومی در نقاطی که گردشگران بیشتر تردد دارند انجام شود. 
وی همچنین با گلایه مندی از اینکه در ورودی شهر و استان کرمان همانند فرودگاهها ، خطوط راه آهن و دیگر مکانهای عمومی هیچگونه تبلیغاتی در خصوص معرفی و شناساندن صنایع دستی این استان انجام نمی گیرد اظهار داشت : متولیان امور این صنعت باید در این استان آستین همت بالا زنند و همچون استانهای کشور در این مسیر گام های مثبتی بمنظور رونق صنعت دستی بردارند. 

معین زاده از دیگر معضلات تورلیدرها و در واقع مترجمان آژانس های گردشگری عنوان کرد که برای آوردن یک گردشگر به نمایشگاه خانگی در کرمان 30درصد از فروش اجناس فروخته شده را بابت حق العمل کاری خود از صاحب آثار و فروشنده نیز طلب می کنند که هزینه سنگینی را به این کانون های اقتصاد مقاومتی وارد می کند. 

موازی کاری در آموزش و ضعف بازاریابی 
کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: صنایع دستی در کرمان هنوز رونق و به اصطلاح حال خوبی دارد و حدود 70 هزار نفر در 60 رشته صنایع دستی در استان فعالیت می کنند. 

کاظم حسین زاده افزود: از این تعداد 30 هزار نفر دارای شناسنامه و تنها پنج هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند و باید تسهیلاتی فراهم شود تا برای رونق بخشی به این صنعت افراد بیشتری از خدمات بیمه ای استفاده کنند. 
وی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار نفر آموزش های صنایع دستی را فرا گرفته اند، اظهار داشت: در حوزه آموزش صنایع دستی دستگاه های مختلفی به صورت موازی عمل می کنند که در کیفیت آموزش ها تاثیر منفی دارد. 

کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی تصریح کرد: دنیا کشور ما را با محصولات صنایع دستی می شناسد اما دغدغه اصلی هنرمندان ما فروش صنایع دستی در بازارهای جهانی است که باید ابزارهای نوین فروش و عرضه را جایگزین روش های سنتی کنیم. 
وی تاکید کرد: ایجاد شغل در حوزه صنایع دستی بسیار ارزان و آسان است، بطور مثال تنها در صنعت فرش 35 شغل ایجاد می شود. 

حسین زاده ادامه داد: یکی از مشکلات مهم در بخش صنایع دستی، بسته بندی محصولات است که در حال حاضر گروهی از هنرمندان و تولید کنندگان در حال آموزش هستند. 
وی بیان کرد: تعرفه واردات صنایع دستی به کشور بسیار پایین است و همین مساله موجب واردات صنایع دستی ارزان قیمت از کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه شده، که لطمه بزرگی به تولید کنندگان داخلی زده است. 

کارشناس صنایع دستی با اشاره به ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان افزود: برای ثبت این اثر فاخر در حوزه صنایع دستی زحمات بسیار زیادی کشیده و زیرساخت های زیادی فراهم و سرمایه گذاری حدود 70 میلیارد ریال در این بخش انجام شده است. 

وی گفت: فعالان صنایع دستی کرمان در بخش صادرات و بازاریابی خارجی در نمایشگاه های بین المللی در حال آموزش هستند و در سال های گذشته در 2 نمایشگاه صنایع دستی جهانی در کشورهای ژاپن و ایتالیا شرکت کردند. 

حسین زاده با اشاره به حمایت از کالای تولید داخل افزود: دستگاه های دولتی برای خرید هدایا از تولیدات داخل استان استفاده کنند تا چرخه اقتصاد این بخش مهم تقویت شود. 
وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، راه اندازی کارگاه های تراش سنگ های قیمتی در شرق استان و تجهیز کارگاه های ساخت زیور آلات از جمله اقدامات میراث فرهنگی استان برای علاقه مندان این بخش است. 

صنایع دستی از تغییرات مدیریتی پی در پی ضربه خورده است
محقق و پژوهشگر صنایع دستی استان کرمان گفت: صنایع دستی در تاریخ کشور ما سابقه طولانی دارد و حدود 300 رشته صنایع دستی در حال حاضر فعالیت می کنند. 
عقیل سیستانی افزود: در سالهای اخیر سوء استفاده در برخی رشته های صنایع دستی زیاد انجام شده است که ضربه بزرگی به صنایعی مانند فرش وارد کرده است. 

وی با اشاره به اهمیت کم جایگاه صنایع دستی در کشور تاکید کرد: ما منابع غنی مانند کتاب، فیلم و تصویر برای معرفی صنایع دستی نداریم و مشخص نیست چه میزان بودجه برای آموزش در این حوزه اختصاص داده می شود. 

محقق صنایع دستی کرمان بیان کرد: در حال حاضر افراد مصرف کننده صنایع دستی داخلی کمتر هستند و باید با فرهنگ سازی، ارزش بیشتری به ساخته های دست خودمان قائل شویم. 
وی اظهار داشت: صنایع دستی از تغییرات مدیریتی پی در پی ضربه خورده است و نتوانسته ایم برنامه ای برای به روز شدن تولیدات و فروش داشته باشیم و این در حالی است که در بسیاری از کشورها فروشگاه های اینترنتی و آنلاین فروش صنایع دستی فعال شده اند. 
سیستانی با بیان اینکه مشکلات بخش صنایع دستی قابل حل است تصریح کرد: باید زنجیره ای محکم از تولیدات باکیفیت تا تبیلغات و فروش در استان کرمان بوجود بیاید تا بتوانیم در بازارهای داخلی و بین المللی موفق باشیم. 
وی اظهار داشت: صنایع دستی شبکه بزرگی از اشتغال در کشور و کرمان ایجاد می کند و در سالهای نه چندان دور در اقتصاد روستایی نقش تاثیر گذاری داشت که باید احیا شود. 
پژوهشگر صنایع دستی با بیان اینکه جای خالی موزه صنایع دستی در کرمان احساس می شود افزود: هر چقدر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم سود و نفع و کسب درآمد زیادی دارد. 

صنایع دستی را در زندگی افراد کاربردی کنیم 
یک استاد و تولید کننده صنایع دستی کرمان گفت: مردم به صنایع دستی علاقه زیادی دارند و در نمایشگاه هایی که برگزار می شود استقبال زیادی می بینیم اما باید ریشه یابی شود که چرا اطلاع و آگاهی زیادی از صنایع دستی وجود ندارد. 

مهران رضا زاده افزود: روزگاری صنایع دستی کرمان مانند شال و قالی زبانزد بود و صنایع مسگری و شیشه گری در این منطقه فعالیت می کردند که در حال حاضر اثری از آنها نیست. 
وی ادامه داد: کارگاه های صنایع دستی خود جاذبه گردشگری هستند، اما متاسفانه در جهت حفظ داشته های خود ضعیف عمل کردیم. 

رضا زاده اظهار داشت: از حمایت های بخش دولتی نا امید شده ایم و چراغ صنایع دستی استان کرمان با عشق و علاقه هنرمندان و فعالان این حوزه روشن نگه داشته شده است. 
وی گفت: مرکزیت اقتصادی برای فروش تولیدات صنایع دستی کرمان وجود ندارد و برخی تولیدات در کارگاه های زیرزمینی تولید و به خارج از استان و کشور صادر می شود که برای این صنعت زیان آور است. 

رضا زاده با اشاره به علاقه نسل جوان به این هنر ماندگار تاکید کرد: باید با جهت دهی به صنایع دستی به عنوان هنر والا معرفی و با رویکرد کاربردی به زندگی بشر وارد شود. 
وی تصریح کرد: دولت از آموزش صنایع دستی حمایت کند و دوره هایی برای آشنایی تولید کنندگان و صنعتگران این بخش با آداب فروش برگزار شود. 

وی تاکید کرد: صنایع دستی علاوه بر ایجاد شغل مستقیم، چندین شغل غیر مستقی را نیز ایجاد می کند و ترویج و احیای آن در روستاها از بروز مهاجرت جلوگیری خواهد کرد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

پربازدید ها

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)