کد خبر: ۲۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان:
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه امسال به ازای هر رفسنجانی، ۳ میلیون و۴۰۰ هزار تومان پول کم کردیم، افزود: همچنین بررسی کردیم بر اثر این خسارت، ۱۳۰ هزار اشتغال مستقیم از بین رفته به این معنی که ۹۰ هزار تن پسته تر باید برداشت می‌شد و ۴۵۰ هزار نفر روز کارگر طی دو ماه شهریور و مهرماه مشغول به‌کار می‌شدند اما دیگر این شغل را ندارند.
 رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گزارشی پیرامون وضعیت پسته شهرستان و خساراتی که در زمینه تولید و اشتغال از محل پسته به شهرستان وارد شده ارائه داد و گفت: سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان پول از درآمد پسته به اقتصاد شهرستان تزریق شد که کشاورز طی سال پول کارگر، هزینه تعمیرات و... را می‌پردازد و آخرین پول به خود کشاورز می‌‌رسد.

حسین رضایی بیان داشت: سال گذشته، ۶۵ هزار تن تولید محصول پسته در رفسنجان داشتیم که با متوسط قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان به فروش رفت و امسال حدود ۲۵ هزار تن پیش‌بینی شده بود که ۲۰ هزار تن آن بر اثر عوامل دمای گرم و نوسانات دمایی در زمستان از بین رفت، چرا که پسته باید نیاز سرمایی‌اش در زمستان برطرف شود که این امر صورت نگرفت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه امسال به ازای هر رفسنجانی، ۳ میلیون و۴۰۰ هزار تومان پول کم کردیم، افزود: همچنین بررسی کردیم بر اثر این خسارت، ۱۳۰ هزار اشتغال مستقیم از بین رفته به این معنی که ۹۰ هزار تن پسته تر باید برداشت می‌شد و ۴۵۰ هزار نفر روز کارگر طی دو ماه شهریور و مهرماه مشغول به‌کار می‌شدند اما دیگر این شغل را ندارند.

رضایی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون نفر روز اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد شد که از استان‌های مجاور هم در برداشت پسته کمک می‌کردند.

وی ابراز داشت: هر سال یک‌هزار حلقه چاه در شهرستان به مدت دو ماه نگهبان داشتند که حدود ۸ میلیارد تومان پول نگهبانی این چاه‌ها به نگهبانان پرداخت می‌شد که این موضوع هم دیگر نیست.

وی در ادامه به توضیح چگونگی واردآمدن این خسارات به پسته در سال جاری اشاره کرد و گفت: وقتی بارندگی نشود موج گرما مستقر می‌شود که سال گذشته اواخر فروردین بارندگی اتفاق نیفتاد و ریزش گل و جوانه رخ داد، گرمازدگی امسال نیز ۸۰ درصد بود و در رطوبت ۵ درصد تمام گل‌ها ریزش کرد و تلقیح انجام نشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد:  شهرستان رفسنجان از لحاظ جایگاه تولید پسته در کشور ۲۵ درصد باغات را داراست و بین ۲۲ تا ۳۵ درصد حجم تولید پسته کشور در رفسنجان است و سال گذشته ۳۴ درصد تولید این محصول مربوط به رفسنجان بود.

رضایی در بخش دیگری از توضیحات خود بیان کرد: ۷۰۰ خرده‌فروش در شهرستان در زمینه پسته داریم، هر هکتار ۱۷ کارگر مستقیم دارد که در مجموع  در هر هکتار ۸۰ اشتغال غیرمستقیم در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود که امسال این تعداد تحت تأثیر خسارت پسته از نان و نوا افتادند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان اضافه کرد: سال گذشته ۳ هزار کانتی‌نر، محصول پسته را از رفسنجان به بندرعباس انتقال دادند، همچنین این وضعیت برای کامیون‌هایی که کود وارد شهرستان می‌کنند هم اثرگذار شده و تبعات این کمبود محصول استان‌های دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده است.

رضایی اظهار کرد: با توجه به اینکه تا ۲۱ ماه آینده چشم ما به پسته نمی‌افتد، تصریح کرد: تسهیلات جدید برای نگهداری و مدیریت باغات که در هر هکتار حداقل سالانه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، ضروری است.

وی بیان داشت: تسهیلات بلاعوض هم موضوع دیگری است که کمک خوبی به کشاورزان می‌کند، امسال اگر حداقل ۵۰ درصد قبوض برق موتورپمپ‌ها را بلاعوض بپردازند باری از دوش کشاورزان برداشته می‌شود.

رضایی بر ایجاد صندوق پسته تأکید کرد و افزود: حاضریم ۵۰ درصد سرمایه این صندوق را مالکان بگذارند و ۵۰ درصد دولت کمک کند تا در این سال‌های بحران کمکی برای کشاورزان باشد.
برچسب ها: پسته ، بحران ، کشاورزی ، رفسنجان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)