کد خبر: ۲۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
جایی که هیچ دفترخانه ای حاضر به ثبت ازدواج آنها نمی شود و ازدواجها بدون ثبت قانونی انجام می شود و نتیجه آن تولد افرادی است که آنها هم فاقد شناسنامه هستند و این چرخه معیوب روز به روز در حال رشد بیشتر است.
 یکی از مهمترین مشکلات مردم در بخشهایی از جنوب استان کرمان وجود افرادی است که به دلایل مختلف فاقد شناسنامه هستند. بیشتر این افراد در اثر فقر و تنگدستی در سالیان گذشته شناسنامه خود را به اتباع افغان فروختند و حالا بدون داشتن اسناد هویتی با سختی روزگار می گذرانند.

عدم ثبت قانونی ازدواج، چالشهای بی پایان در انجام ساده ترین امور اداری و البته عدم برخورداری از یارانه نقدی پرداختی از سوی دولت از مهمترین مسائل افراد بی شناسنامه در این بخش از کشورمان است که این آخری یعنی نداشتن یارانه با حیات این افراد گره خورده است زیرا بیشتر این مردم بدون درآمد روزگار خود را تنها با یارانه نقدی سپری می کنند.

فروش شناسنامه به اتباع افغان با ۱۰ میلیون تومان

حدود ۱۰ سال قبل بود که پرونده فروش شناسنامه در جنوب کرمان از سوی سازمان های انتظامی و اطلاعاتی کشور گشوده شد و در همین رابطه ۱۸ نفر از کارکنان ثبت احوال در منطقه هم دستگیر شدند. مردم خسته از فقر و فلاکت که با خشک شدن جازموریان اندک درآمد خود را هم از دست داده بودند چاره ای نیافتند جز اینکه هویت خود را به حراج بگذارند و مشتریان همیشه حاضر از اتباع کشور افعانستان مبالغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای گرفتن شناسنامه این افراد پرداخت کردند.

اگرچه با ورود دستگاه‌های امنیتی این رویه به سرعت از میان رفت اما نتیجه آن امروز وجود دهها نفر افرادی است که بدون شناسنامه و اوراق هویتی سر می کنند. طی این سالها به دلیل ازدواج و فرزندآوری از سوی این افراد، بر تعداد کسانی که شناسنامه ندارند افزوده شده است و حالا با جمعیتی مواجه هستیم که ۳ نسل آنها یعنی پدربزرگ، پدر و فرزند فاقد اسناد هویتی هستند.

مسئولان محلی می گویند اگر به این افراد بار دیگر شناسنامه بدهیم آنها مجددا شناسنامه خود را به اتباع بیگانه می فروشند و مشکلات بسیاری را برای خود و برای امنیت و آرامش کشور به وجود می آورندبه نظر می رسد بزرگترین چالش این افراد در هنگام ازدواج فرزندان ظهور می کند.

جایی که هیچ دفترخانه ای حاضر به ثبت ازدواج آنها نمی شود و ازدواجها بدون ثبت قانونی انجام می شود و نتیجه آن تولد افرادی است که آنها هم فاقد شناسنامه هستند و این چرخه معیوب روز به روز در حال رشد بیشتر است.

 کمال مردی حدودا ۵۰ ساله از روستای ناهوگان از توابع شهرستان قلعه گنج است. او و فرزندانش هیچیک شناسنامه ندارند و پسرانش زندگی مشترک خود را بدون ثبت قانونی آغاز کرده اند بدون آنکه بتوانند از حمایتهای دولتی همچون وام ازدواج، یارانه و ... برخوردار شوند.

افرادی همچون کمال در سرتاسر روستاهای جنوب کرمان بسیارند با این حال طی این سالها هیچ اقدامی برای رفع این چالش از سوی دستگاههای مسئول انجام نشد. برخی مسئولان محلی در این رابطه می گویند اگر به این افراد بار دیگر شناسنامه بدهیم آنها مجددا شناسنامه خود را به اتباع بیگانه می فروشند و مشکلات بسیاری را برای خود و برای امنیت و آرامش کشور به وجود می آورند. 

مجری طرح ملی «آبادانی شهرستان قلعه گنج» در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: برای غلبه بر این مشکل بزرگ مردم در منطقه قلعه گنج چاره ای نداشتیم جز اینکه توافقاتی با دستگاههای مسئول داشته باشیم و براساس آن بتوانیم شناسنامه مجدد را برای شهروندان بدون هویت اخذ کنیم. 

مسعود حیدروند تاکید کرد: طی ۲-۳ ماه آینده اتفاقات خوبی برای مردم در جنوب کرمان و منطقه جازموریان خواهد افتاد که یکی از آنها صدور شناسنامه برای افراد بدون اسناد هویتی است. در این رابطه به توافقات خوبی رسیده ایم.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: بنیاد در کنار انجام اقدامات عمرانی و توسعه ای در پی دستور رهبر انقلاب برای انتخاب منطقه ای به عنوان پایلوت اجرای طرح توسعه بر پایه اقتصاد مقاومتی، به سایر ساحتهای زندگی افراد هم توجه دارد و از این منظر نمی توانیم به جنبه های فرهنگی و اجتماعی منطقه بی تفاوت باشیم.

صدور شناسنامه مشروط به تایید ایرانی بودن افراد
براساس این توافقات، اجازه صدور شناسنامه برای افراد فاقد شناسنامه در ۷ شهرستان جنوب کرمان که بیشترین مشکل را در این رابطه داشتند صادر شده و قرار است پس از شناسایی و اطمینان از هویت افراد و تایید ایرانی بودن آنها، شناسنامه مجدد برای آنها صادر شود.

در همین رابطه عطا ناوکی فرماندار شهرستان قلعه گنج به خبرنگار مهر، گفت: صدور شناسنامه برای این افراد در دستور کار قرار گرفته و به زودی به مرحله اجرا در می آید. بر همین اساس در شهرستان قلعه گنج که پایلوت طرح اقتصاد مقاومتی است، برای شتاب گرفتن در طرحهای توسعه و مشارکت بیشتر مردم در این طرحها، حدود ۱۰۰ نفر از افراد ایرانی بدون شناسنامه شناسایی شده اند و طی یکی دو ماه آینده عملیات صدور شناسنامه برای آنها آغاز می شود.

اگرچه صدور شناسنامه برای افرادی که به ناچار و از روی فقر اسناد هویتی خود را فروخته اند، این پرسش را در اذهان به وجود می آورد که چه ضمانتی وجود دارد که این افراد بار دیگر شناسنامه خود را به فروش نگذارند، اما به گفته مسئولان بنیاد علوی به عنوان مجری طرح توسعه قلعه گنج، باید طرحهای اقتصادی در این منطقه با سرعت بیشتری ادامه یابد تا شهروندان با تکیه بر اشتغال و رسیدن به خودکفایی به شرایطی نزدیک شوند که دیگر نیازی به فروش سند هویتی خود به افراد بیگانه نداشته باشند. تا همین امروز هم آمار بیکاری در شهرستان قلعه گنج در پی اجرای طرح توسعه، از ۳۷ درصد به ۷ درصد کاهش یافته است و همین مساله امیدها را میان مردم افزایش داده است که قلعه گنج بتواند روی پای خود بایستد، به چرخه توسعه برگردد و فاصله چند دهه ای با توسعه متوازن را با شتاب بیشتری بپیماید.
برچسب ها: فروش شناسنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)