کد خبر: ۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
خسارت پسته در استان کرمان
گرچه تأثیرات آب و هوایی، اقلیم منطقه و سال آور درخت بر ثمردهی محصول پسته بسیار مؤثر است؛ اما، کشاورزان نباید رسیدگی به درخت پسته خود را فراموش شود. مصیب سالاری مروج کانون یادگیری کشاوری نیز با حضور در زمین‌های پسته با بیان اینکه آب و هوا تأثیر خود را بر محصول پسته می‌گذارد و امسال سال کم‌پسته‌ای داریم، گفت: بسیاری از کشاورزان از اینکه امسال محصول پسته ندارند، دلسرد شده اند و به درختان رسیدگی نمی‌کنند؛ ولی، کشاورزان باید به این نکته توجه کنند که درخت همیشه به رسیدگی نیاز دارد. وی با بیان اینکه با استفاده از کود‌های مناسب و مدیریت صحیح می‌توانیم تأثیر شرایط آب و هوایی، دمایی و نوسانات را کمتر کنیم، به کشاورزان هشدار داد، در صورت عدم تغذیه مناسب درختان، سال بعد نیز وضعیت محصول پسته، همچون امسال مطلوب نمی‌شود، مقاومت درخت کم می‌شود و مهم‌ترین عاملی است که نیاز سرمایه‌ای درخت ما تأمین نمی‌شود. کاهش خسارت‌های ناشی از تنش‌های آب و هوایی با بالا بردن مقاومت درختان موضوعی است که می‌توان در برخی از باغات استان مشاهده کرد.


گرچه آب و هوای استان کرمان امسال خسارت‌های فراوانی به پسته استان وارد کرد؛ اما کشاورزان در برخی از مناطق استان، با مدیریت صحیح و عمل به توصیه‌های علمی کارشناسان، تنش‌های آب و هوایی را به حداقل رساندند.

ریشه درختان پسته در تنش های آبی در حال خشکیدن است

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه قسمت اعظم تولید پسته در استان کرمان صادراتی است، افزود: تولید پسته پارسال نزدیک به ۱۳۵ هزار تن در استان کرمان بود و امسال پیش بینی تولید محصولی بالغ بر ۹۰ هزار تن تا ۹۵ هزار تن را می‌کردیم ،اما خبر‌های امسال حکایت از خسارت‌هایی شدید به محصول پسته در استان کرمان دارد.

عباس سعیدی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۶ و ۹۷ کمترین میزان بارش را در استان کرمان داشتیم، به طوری که ۷۵ درصد استان با خشکسالی شدید مواجه شد، گفت: این موضوع بر روی محصولات زراعی و باغی ما تأثیر گذاشت و عمده محصولاتی که خسارت دید ند، در حوزه باغات پسته اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول پسته امسال خسارت دید، افزود: به دلیل نوسانات دمایی، عدم تأمین نیاز سرمایی، وزش باد‌های گرم و افزایش دمایی که در فروردین اتفاق افتاد، محصول پسته سال ۹۷ باغداران به میزان بیش از ۶۵ هزار تن از بین رفت و متأسفانه جوانه گل سال ۹۸ هم تشکیل نشد.

لطفعلی زاده مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: میزان خسارات وارده به باغات پسته استان امسال حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بوده و میزان محصول خسارت دیده ۶۹ هزار تن و میزان ریالی خسارت حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می‌گردد.

وی افزود: شهرستان‌های رفسنجان، زرند، انار، کرمان و سیرجان بیشترین میزان خسارت را دیده اند.
سعیدی رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به تمهیدات لازم برای مقابله با سرمازدگی که هرساله صورت می‌گیرد، بیان داشت: تمهیدات مقابله با سرمازدگی که درصدی هم با خسارت‌ها مقابله می‌کند؛ با آموزش کشاورزان، صورت گرفت؛ اما، گرمازدگی پیش از موعد و عدم تأمین نیاز سرمایی، موضوعی است که کشاورز نمی‌تواند برای آن کاری انجام دهد و به همین دلیل تمام محصول پسته از بین رفت.

ریشه درختان پسته در تنش های آبی در حال خشکیدن است

گرچه تأثیرات آب و هوایی، اقلیم منطقه و سال آور درخت بر ثمردهی محصول پسته بسیار مؤثر است؛ اما، کشاورزان نباید رسیدگی به درخت پسته خود را فراموش شود.

مصیب سالاری مروج کانون یادگیری کشاوری نیز با حضور در زمین‌های پسته با بیان اینکه آب و هوا تأثیر خود را بر محصول پسته می‌گذارد و امسال سال کم‌پسته‌ای داریم، گفت: بسیاری از کشاورزان از اینکه امسال محصول پسته ندارند، دلسرد شده اند و به درختان رسیدگی نمی‌کنند؛ ولی، کشاورزان باید به این نکته توجه کنند که درخت همیشه به رسیدگی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه با استفاده از کود‌های مناسب و مدیریت صحیح می‌توانیم تأثیر شرایط آب و هوایی، دمایی و نوسانات را کمتر کنیم، به کشاورزان هشدار داد، در صورت عدم تغذیه مناسب درختان، سال بعد نیز وضعیت محصول پسته، همچون امسال مطلوب نمی‌شود، مقاومت درخت کم می‌شود و مهم‌ترین عاملی است که نیاز سرمایه‌ای درخت ما تأمین نمی‌شود.

کاهش خسارت‌های ناشی از تنش‌های آب و هوایی با بالا بردن مقاومت درختان موضوعی است که می‌توان در برخی از باغات استان مشاهده کرد.

کشاورز میانسالی از روستای رحیم آباد در منطقه چترود درباره وضعیت درختان طلای سبز در روستای خود گفت: تا کنون گره‌ای که بر درختان می‌بینیم و از لحاظ سر ترکه آن‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی خوب اند و کشاورزان با تجربه نیز این موضوع را تائید می‌کنند.

پیرمرد کشاورز روستای قوام آباد نیز گفت: محصول پسته این درختان در حال حاضر خوب و درخت گره اش را آورده است.

کشاورز دیگری نیز در این منطقه با بیان اینکه مشکل درختان از پارسال بوده است که درخت گره نیاورده است، گفت: اگر طبق دستور کار شناسان عمل کنیم، می‌توانیم ۵۰ درصد از بدی آب و هوا، آلودگی‌ها و مریضی‌هایی که دامن گیر درختان می‌شود، جلوگیری کنیم.

وی افزود: امسال با توجه به مدت زمانی که طبق نظر کارشناسان عمل کرده ایم، خوب جواب گرفته ایم.

به حوالی محی آباد بخش ماهان نیز که سری بزنید، درختان پسته این منطقه نیز با ثمردهی مناسب لبخند رضایت را بر لبان کشاورزان آورده اند.

باغداری در این منطقه با بیان اینکه درختان پسته امسال محصول ندارند؛ ولی، درختان از نظر کیفیت، ترکه و گره‌ای که برای سال آینده آورده اند رضایت بخشند، گفت: اگر به درختان رسیدگی شود و درختان مقاوم باشند، می‌توان تأثیر گرما و سرما را بر کیفیت محصول به حداقل رساند.

مرد ۴۸ ساله‌ای که ۴۰ سال کشاورزی می‌کند، در باغ پسته خود در محی آباد با بیان اینکه پارسال درخت هایمان از بین رفته بود، گفت: پارسال می‌خواستم تمام درختان را بکنم و به بیرون بریزم؛ اما، امسال درختان پسته خیلی خوب شدند و پسته امسال به ثمر رسیده و گره سال آینده اش هم خوب است.

وی با بیان اینکه از نظر آب و هوا عصر‌ها شاهد باد و گرد وخاکیم، بیان داشت: سال‌های قبل خوشه‌های پسته کم بود؛ ولی، با توجه به اینکه امسال به کود و سم آن‌ها رسیده ایم، آب وهوا بر آن‌ها تأثیر نگذاشته است و نسبت به سال‌های قبل خسارت ندیدم.

مصیب سالاری مروج کانون یادگیری کشاورزی نیز با حضور در باغات پسته با بیان اینکه تأثیر آب و هوا، شرایط و نوسانات دمایی بر باغاتی که به آن‌ها بیشتر رسیدگی می‌شود، نسبت به باغاتی که کمتر رسیدگی می‌شود، کمتر است، افزود: وضعیت ظاهری درختان، خوشه دهی و جوانه‌های زایشی سال آینده این درختان کاملاً مشخص می‌کند که در اینجا مدیریت صحیح و اصولی انجام می‌شود و درختان کله قوچی که امسال در بسیاری از مناطق خوشه ندارند، اینجا سال آورش است و به اندازه اقتصادی، درخت پسته دارد.

این در حالی است که در همان مناطق در فاصله چند قدمی، باغات پسته‌ای وجود دارند که وضعیت محصول آن‌ها مطلوب نیست. کشاورز قوام آبادی گفت: زمین‌هایی که در این منطقه طبق دستور کارشناسان کار کردند از زمین‌هایی که طبق دستور کارشناسان کار نکردند و طبق روال سنتی هر ساله کار کرده اند، محصولشان خیلی بهتر است گره آیندشان بهتر، ترکه بهتر، رنگ درختان بهتر است و درختان سالم ترند.

کشاورز دیگری گفت: زمین‌های آن طرف از این طرح بهره نبرده اند، آن‌ها هم محصول ندارند؛ ولی، برای سال آینده گره دارند؛ ولی، شاید به خوبی زمین‌هایی که استفاده کرده اند، نباشند.

ریشه درختان پسته در تنش های آبی در حال خشکیدن است

علت این ثمردهی و رضایت را از این کشاورز ان پرسیدیم،کشاورزی گفت: چند ماه است که مربیان بسیج کشاورزی با حضور در منطقه و صحبت با کشاورزان به بهبود این محصول کمک کردند.

از فرشته نقوی مربی طرح بسیج همگام با کشاورز که بر روی درختان پسته شهرستان کرمان کار می‌کند، درباره اقداماتی که در قالب این طرح برای درختان پسته صورت گرفته است، پرسیدیم.

وی با بیان اینکه امسال با تنش‌های آب و هوایی روبرو بودیم، گرمای اول سال، آسیب زیادی به جوانه دهی درختان وارد کرد و درختان شاخه دهی خوبی نداشتند، گفت: ما از سال‌های گذشته پیش بینی این عامل را می‌کردیم و از زمستان با کود دهی مناسب و استفاده از سموم مربوط به آفت موجود در آن باغ و بهره بردن آن‌ها در زمان مناسب، مقاومت درختان را در مقابل تنش‌های آب و هوایی بالا بردیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم ادعا کنیم که محصولات این باغات صد در صدهمچون ۵ سال گذشته اند و تنش‌های آب و هوایی بر آن‌ها تأثیر نگذاشته اندو به درختان آسیب نرسانده اند، از نتایج خوب این طرح بر روی درختان پسته سخن گفت.

وی افزود: به کشاورزانی که دو سال متوالی در درختان پسته شاهد شاخه‌های جدید و گره زایشی نیستند و باغشان را رها کرده اند، توصیه می‌کنم از همین الآن با محدود گره‌ای که باغات برای سال آینده آورده اند، محلول پاشی‌های تغذیه ای، کود‌های مناسب خاکی را شروع کنند و مقامت درختان را در برابر تنش‌های آب و هوایی و آفات و بیماری‌ها برای سال آینده بالا ببرند و امیدواریم در سال‌های آتی با توجه به تنش‌های آب و هوایی در منطقه، شاهد بهترین محصول‌ها باشیم.


برچسب ها: پسته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)