کد خبر: ۲۷۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
حسن روحانی که این روزها به دلیل نوسانات بازار ارز و سکه و همچنین چالش ایجاد شده بر سر برجام در سیبل حملات منتقدین قرار گرفته بود در روزهای اخیر آش از سوی منتقدان آنچنان شور شد که حتی بازار شایعه استعفا روحانی کلید خورد. همان شایعاتی که موجب شد روحانی بار دیگر و این بار در جلسه مدیران ارشد پشت تریبون قرار بگیرد و آب پاکی را بر دستان همه کسانی که بر طبل استعفا می کوبیدند بریزد. او گفت: همه ما در کنار هم تا آخرین روز دولت دوازدهم به عهدی که با مردم بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و خود را امانت‌دار مردم می‌دانیم و اعلام می‌کنم که تا پای جان، آبرو و حیثیت خود با افتخار ایستادگی کرده و هیچ ترس و هراسی از هیچ چیزی ندارم.

 هفته گذشته حسن روحانی فراخوانی برای وحدت در کشور اعلام کرد که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت و بازیگران دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به آن پاسخ مثبت دادند.

«هر سه قوه سه شاخه یک درخت هستند و ما سه درخت مجزا به نام‌های مجریه، مقننه و قضائیه نداریم، چرا که سه نوع حاکمیت در کشور نداریم.» این پیام وحدتی بود که روز سه شنبه از خیابان پاستور مخابره شد.

حسن روحانی که این روزها به دلیل نوسانات بازار ارز و سکه و همچنین چالش ایجاد شده بر سر برجام در سیبل حملات منتقدین قرار گرفته بود در روزهای اخیر آش از سوی منتقدان آنچنان شور شد که حتی بازار شایعه استعفا روحانی کلید خورد. همان شایعاتی که موجب شد روحانی بار دیگر و این بار در جلسه مدیران ارشد پشت تریبون قرار بگیرد و آب پاکی را بر دستان همه کسانی که بر طبل استعفا می کوبیدند بریزد. او گفت: همه ما در کنار هم تا آخرین روز دولت دوازدهم به عهدی که با مردم بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و خود را امانت‌دار مردم می‌دانیم و اعلام می‌کنم که تا پای جان، آبرو و حیثیت خود با افتخار ایستادگی کرده و هیچ ترس و هراسی از هیچ چیزی ندارم.

هرچند این صحبت های روحانی یک «نه» قدرتمند به مخالفانش برای خالی کردن میدان بود اما بیشتر از آنکه اظهاراتش پاسخی به مخالفانش باشد رنگ و بوی وحدت طلبی داشت به ویژه وقتی گفت: امروز دولت و من به عنوان رئیس جمهور و نماینده ملت، دست همه را می‌بوسم و در برابر همه آحاد ملت و جناح‌ها، حتی آنها که بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند، خم می‌شوم و دست همه آنها را می‌بوسم. امروز روز اهتزاز پرچم عزت و عظمت ملت ایران است و باید به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم سختی‌ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم، اما عزت، آزادی، استقلال، مردم‌سالاری، جمهوریت، اسلامیت، دین و فرهنگ‌مان را معامله نخواهیم کرد.

اما سوال این‌جاست که پاسخ جریان‌های سیاسی به این فراخوان وحدت‌طلبانه رئیس‌جمهور چه بود؟

اظهارات غیرمنتظره اصولگرایان
هرچه باشد رقیب روحانی حساب می شوند و از آنجایی که در منش و مسلک بسیاری هدف وسیله را تعریف می کند به مشکل خوردن دولت، نه تنها لبخند رضایت را بر لب برخی چهره های رقیب آورد بلکه هر ازگاهی هم در لابه لای توئیت ها و یادداشت ها مجازی‌شان می شد دید بدشان نمی آید عرصه انچنان بر دولت تنگ شود که چاره ای جز سپردن سکان قوه مجریه به طرف مقابل نداشته باشد. اما این تنها واکنش عده محدودی از اصولگرایان بود  چرا که در روزهای اخیر اغلب با انکه در جریان مقابل روحانی بودند ندای وحدت و حمایت از روحانی سر دادند؛ تا جایی که حتی سلیمی نمین از اقتصاددانان اصولگرا بر رقبای دولت هم می تازد و می گوید نباید به جامعه شوک وارد کنیم. او  می گوید:  تقویت دولت این نیست که بیرون گود بنشینیم. باید وارد میدان بشویم و دولت را به این جمع بندی برسانیم که بی نیاز از سایر نیروها نیست. اگر لازم باشد دولت جلساتی با سران قوا و نمایندگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت برگزار کند. واقعا در این شرایط باید هر روز جلسه داشته باشند تصمیماتی بگیرند و سیاست ها را با هم پیش ببرند و تقسیم کار کنند و هر جا مانعی است با هماهنگی حل کنند و در بعضی جاها نیروها را تقویت و برخی نیروهای ضعیف را جابجا کنند.

ناصر ایمانی هم که در زمره رقیبان روحانی حساب می شود به دنبال صحبت های رئیس جمهور از رفتار رقبا انتقاد می کند و می گوید: همه باید در این اوضاع حامی دولت باشند و حرفی از استعفا یا استیضاح رئیس جمهور نزنند اما روحانی نیز نباید یک طرفه مسائل را ببیند و انتظار داشته باشد همه برای دولت او مایه بگذارند اما دولت در سیاست ها و ترکیب مدیران ارشد اقتصادی خود اصلاح و ترمیمی را اعمال نکند. 

محمدباقر قالیباف که در روزهای انتخابات که حسن روحانی را در تقسیم بندی هایش جزو 4 درصدی ها قرار داده بود اخیرا در مراسم گرامیداشت سالروز دفن شهدای گمنام شهرستان تربت حیدریه گفته است: «همه با هر سلیقه و گرایشی کنار هم می‌ایستیم و جنگ اقتصادی را تبدیل به فرصت می‌کنیم.» 

غلامعلی حدادعادل هم از قافله رقیبان حامی عقب نماند و در حمایت از صحبت های حسن روحانی گفت: «سخنرانی روز چهارشنبه رئیس جمهوری با سخنان قبلی ایشان متفاوت بود، ایشان بیان تازه‌ای داشت که ما آن را درست، مثبت و متناسب وضع موجود ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم به ایجاد یک حس مشترک در میان عموم مردم کمک کند.» 

معجون حمایت و انتقاد
عبدالرضا مصری نیز که در اردوگاه راست قرار دارد و زمانی هم وزیر نفت احمدی نژاد بود درباره این فراخوان وحدت طلبانه روحانی به خبرانلاین گفت: ما وظیفه داریم از دولت حمایت کنیم و با تمام انتقاداتی که به این دولت دارم اگر تصمیم و برنامه ای داشته باشد به جد و با تمام قدرت از ان حمایت می کنم اما این به شرط آن است که بدانم دولت چه کاری می خواهد انجام دهد. او که دل پری از درخواست های دیدار با رئیس جمهور داشت می گفت ما تماما می خواهیم به دولت کمک کنیم اما متاسفانه ماه ها و حتی سال هاست که منتظر وقت ملاقات از سوی رئیس جمهور هستیم.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون ولایی مجلس هم با بیان اینکه با تمام توان از حرکت جدید رئیس‌جمهوری حمایت می‌کنیم، گفت: «این فراکسیون هیچ اعتقادی به مباحثی همچون استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهوری ندارد و اگر کسی حرفی می‌زند موضع خودش را بیان کرده و ارتباطی با ما ندارد.» حاجی بابایی همچنین با بیان اینکه در شرایط ویژه جنگ اقتصادی باید افرادی میدان‌داری کنند که حاضرند شب و روز بایستند و هم فکر خوب داشته باشند و هم تلاش و کوشش زیادی داشته باشند، خواستار تغییراتی در تیم فعلی دولت و نیز گفتمان حاکم بر آن شد. 

حمایت اصلاح‌طلبانه
یکسال پیش بود که جریان چپ یا همان اصلاح طلبان در جریان دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خود تنها یک گزینه را معرفی کردند و  تمام قد تا پیروزی قاطع او را همراهی کردند. 30 اردیبهشت حسن روحانی رئیس جمهور شد و جریان اصلاحات بار دیگر طعم پیروزی را چشید. حالا بیش از 400 روز از آن زمان می گذرد و حامیان دیروز  کمی چاشنی نقد به حمایتشان اضافه کردند تا جایی که صادق زیباکلام  تنها راه نجات را «بیان واقعیت» از سوی روحانی معرفی می کند و می گوید: «نمی‌شود با وعده‌های توخالی مثلاً اینکه همه باید دست به‌دست هم بدهیم و کار کنیم و دولت باید بیشتر از همه در آب و نان صرفه‌جویی کند و... مردم را خوشحال کرد.» او درباره اقداماتی که روحانی باید در حال حاضر انجام دهد، گفت: «روحانی هیچ اقدامی نیاز نیست انجام دهد. فقط بیاید به صراحت بگوید در مملکت چه اتفاقی در حال رخ دادن است...ریشه مشکلات را برای مردم بیان کنید.» 

از سوی دیگر حمیدرضا جلایی پور از اعضای حزب اتحاد ملت در یادداشتی سخنان روحانی را بجا و مؤثر ارزیابی کرد و با بیان اینکه «او می‌خواست با این سخنرانی یکپارچگی مردم و نظام‌سیاسی را در برابر ائتلاف ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان نشان بدهد» و «به استثنا‌گراها هم بگوید من اهل استعفا نیستم و ایستاد‌ه‌ام»، نوشت: «اگر تیم اقتصادی روحانی ترمیم شود جامعه ایران بهتر می‌تواند اقتصادش را در شرایط محاصره تدبیر کند. جامعه در شرایط سختی است و به تغییرات ساختاری نیاز دارد. لذا نیاز است روحانی هسته سخت قدرت را دعوت کند که از «استثناگرایی» دور شود و به اجرای «قاعده‌ها» تشویق شود.» محسن رهامی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز به «انتخاب» گفت: «اگر صحبت‌های اخیر روحانی فقط حرف درمانی نباشد و منجر به تغییراتی در تصمیمات و مدیریت کابینه با مشورت حامیان او شود، می‌تواند مثبت باشد اما اینکه تغییرات بدون مشورت با حلقه‌های بسته و محدود انجام شود، چندان تأثیری در اوضاع کشور نخواهد داشت.» 

انتقاد از ناقص‌العقل‌ها
حجت الاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر اینکه همه مراجع تقلید بر وحدت تاکید دارند از کسانی که فضاسازی های مسموم علیه دولت انجام می دهند انتقاد کرد و گفت: متاسفانه فضاسازی‌های غلطی در حال شکل‌گیری است ما در داخل باید پشتیبان یکدیگر باشیم، مسئولین،‌ قوای سه گانه به همراه رئیس جمهور باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند. فضاسازی‌های که صورت می‌گیرد، بسیار غلط است یک عده ناقص العقل در داخل دست به چنین کارهایی می‌زنند و از خارج مورد حمایت قرار می‌گیرند این کارها ضرر و خطر بزرگی برای نظام است. 

سخنان رییس جمهور و اظهارات حامیان و منتقدان دولت فصل جدیدی را در همگرایی گروهها و جناح های مختلف در کشور ایجاد کرده است و امید می رود که با فضای ایجاد شده و تدام آن در عمل، بتوان با کمترین هزینه از موقعیت‌های سخت پیش رو به سلامت عبور کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)