کد خبر: ۲۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
«اسحاق جهانگیری صبح سه‌شنبه (امروز) به استان اصفهان سفر خواهد کرد و علاوه بر افتتاح چند طرح مهم صنعتی و زیربنایی، در جلسه شورای اداری استان اصفهان نیز شرکت خواهد کرد.» این اخبار از عادی بودن برنامه‌های اعضای ارشد دولت حکایت دارد. اما درست در همین زمان، برخی رسانه‌ها داستان کهنه استعفای جهانگیری را تازه کردند. این رسانه‌ها مدعی شدند جهانگیری طی جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری، بر کناره‌گیری خود از دولت تأکید کرد و روحانی هم با سکوت خود، با سخنان معاون اولش همراهی نشان داد.

 «اسحاق جهانگیری صبح سه‌شنبه (امروز) به استان اصفهان سفر خواهد کرد و علاوه بر افتتاح چند طرح مهم صنعتی و زیربنایی، در جلسه شورای اداری استان اصفهان نیز شرکت خواهد کرد.» این اخبار از عادی بودن برنامه‌های اعضای ارشد دولت حکایت دارد. اما درست در همین زمان، برخی رسانه‌ها  داستان کهنه استعفای جهانگیری را تازه کردند. این رسانه‌ها مدعی شدند جهانگیری طی جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری، بر کناره‌گیری خود از دولت تأکید کرد و روحانی هم با سکوت خود، با سخنان معاون اولش همراهی نشان داد. 

اما این گمانه‌زنی‌های صرفاً رسانه‌ای نه تنها از سوی یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری تکذیب شد، بلکه اکبر ترکان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهوری نیز این ادعاها را کذب خواندند. تکذیب‌های این دو از این رو اهمیت می‌یابد که در گمانه‌زنی‌های استعفا، اختلاف دو حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران در دولت نیز مطرح شده بود، امری که از سوی یک منبع آگاه بشدت تکذیب شد.

به گزارش «ایرنا»، این منبع آگاه با بیان اینکه «اعضای دولت با صمیمیت و منسجم‌تر از هر زمان با مدیریت و تدبیر رئیس جمهوری در حال انجام وظایف محوله برای حل مشکلات مردم در شرایط تحریمی و تحمیلی فعلی بویژه در مواجهه فعال و هوشیار با بدخواهی‌های دشمنان هستند»، تصریح کرد: «تصویرسازی‌های غیرواقعی از رقابت‌های خیالی درون دولت به نحوی که گویی جریانات مختلفی در دولت مشغول مبارزه مستمر با یکدیگر هستند یا کابینه به مثابه یک شرکت سهامی است آن هم در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی تحمیلی از سوی بدخواهان جهانی و منطقه‌ای است و دولت متمرکز به حل مشکلات مردم است اقدامی ناپسند و خلاف مصالح ملی است.» این منبع آگاه با بیان اینکه «تک تک اعضای کابینه در شرایط فعلی به چیزی جز حل مشکلات مردم نمی‌اندیشند»، اظهار کرد: «در صورت استمرار شایعه پراکنی، پیگیری‌های حقوقی و قضایی علیه منتشرکنندگان شایعات اخیر از سوی مراجع ذیربط دنبال خواهد شد.»

داستان کهنه استعفا
عمر شایعات مربوط به استعفای جهانگیری از دولت دوازدهم هم بیشتر است. پس از پایان انتخابات و زمانی که محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور سرگرم گمانه‌زنی درباره ترکیب کابینه آینده بودند، برخی راه سومی را باز کرده و مدعی شدند از نقش جهانگیری در دولت کاسته و او بر همین اساس سودای کناره‌گیری از دولت را دارد. تکیه‌گاه این ادعا، ادعای دیگری مبنی بر تصدی سمت‌های مهم دولت دوازدهم از سوی اعضای حزب اعتدال و توسعه بود، ادعایی که این بار هم با پیرنگ دیگری درحال تکرار است. اما در همان زمان که برخی سعی می‌کردند شایعه استعفای جهانگیری را داغ نگه دارند، او خود اول از همه این ادعاها را تکذیب کرد. او در گفت‌وگویی با «ایران» در پاسخ به اینکه در بحبوحه معرفی کابینه جدید، «شایعاتی درباره استعفای شما مطرح شد» اظهار کرد: «تعبیر استعفا که به‌کار برده شد، به هیچ وجه درست نبود. به طور طبیعی 12 مرداد برای همه اعضای دولت پایان دوره است، در این صورت کسی که 4 سال کار کرده است، چرا باید برای 10 روز استعفا بدهد؟ معلوم است که این موضوع از اصل درست نیست و برخی از پیش خود چیزهایی را مطرح می‌کنند.»

«از پیش خود طرح کردن» تعبیری که جهانگیری برای شایعات رسانه‌ای درباره استعفای خود مطرح کرد، اما همچنان دنبال شد. برخی دامنه را گسترده‌تر کرده و مدعی شدند با حضور محمود واعظی در دفتر رئیس جمهوری، اختلافات در دولت بیشتر شده و از نقش‌آفرینی جهانگیری کاسته شده است. این بار واعظی این شایعات را رد کرد. او اسفندماه گذشته در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: «هیچ کدام این حرف‌ها درست نیست. رابطه من با آقای جهانگیری از ابتدایی که با هم کار کردیم، در چهار سالی که من وزیر ارتباطات بودم و در این ماه‌ها که رئیس دفتر رئیس جمهوری هستم، غیر از صمیمیت و همکاری نزدیک چیز دیگری  نبوده است. اساساً در این مدت میان من و ایشان کوچک‌ترین مطلبی به وجود نیامده و چه بسا رابطه ما از دوران وزارت هم صمیمی و نزدیک‌تر است.»
پیش از این اظهارنظر صریح و شفاف حتی رضا ویسه، مرد مورد وثوق جهانگیری که به عنوان معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رئیس جمهوری در دولت حضور دارد، ضمن تکذیب صد درصد کاسته شدن نقش جهانگیری در دولت دوازدهم، به «ایران» گفت: «اینها حرف‌هایی است که از بیرون شکل می‌گیرد یا حرف بدخواهان و مخالفان دولت است یا کسانی که نسبت به موضوع ناآگاه هستند. با توجه به 4-5 سالی که جهانگیری به عنوان معاون اول در دولت روحانی بود، روابط نزدیک‌تری با رئیس جمهوری پیدا کرد. لذا مسأله کاملاً برعکس است و این حرف‌ها بیشتر شایعات این گروه‌هاست.»

تکذیب از دو سو
ادعای رسانه‌ها درباره کناره‌گیری جهانگیری از دولت، این واقعیت را نشانه گرفته است که چهره‌های اصلی تیم روحانی را اعضای دو حزب کارگزاران سازندگی و اعتدال و توسعه تشکیل می‌دهند. به تعبیر یکی از نزدیکان جهانگیری، میان دو جریان حزبی در دولت تعادلی وجود دارد، هرچند اعضا، امور دولتی را فارغ از منظر حزبی اداره می کنند از این رو به نظر می‌رسد شایعه سازان این نقطه تعادلی را نشانه می‌روند. به همین دلیل تکذیب اختلافات یا استعفای جهانگیری از سوی اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه اهمیت مضاعف دارد. او دیروز به «ایران» گفت: «من در دولت حضور ندارم، اما موضوع استعفای جهانگیری یا اختلاف میان چهره‌های برجسته دولت را از شما می‌شنوم.» وی با تأکید بر  اینکه در گذشته نیز «در دولت هیچ وقت چنین اختلافاتی ندیدم، اکنون هم نشنیدم و از شما می‌شنوم» اضافه کرد: «بحث‌های کاری همیشه در دولت هست، بالاخره افراد در موضوعات مختلف دیدگاه‌های کاری مختلف دارند، اما اینکه این مسائل را به دو گروه و حزب سیاسی طبقه‌بندی می‌کنید، مطلع نیستم و ندیدم.»

کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز با بیان اینکه بحث استعفای آقای جهانگیری را به طور کامل تکذیب می‌کنم، به «ایران» گفت: «هیچ خبری از این دست مطرح نیست و ایشان محکم کارهای خود را دنبال می‌کند. چنان که روز شنبه نیز آقای جهانگیری  جلسات کاری خود را برگزار کرد، یا در جلسات دولت بوده و جلسات دیگر خود را هم برگزار می‌کند.» وی در پاسخ به اینکه برخی مدعی اختلافات حزبی در دولت هستند نیز اظهار کرد: «اصلاً وقت این حرف‌ها نیست، الان شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بخواهیم چنین بحث‌هایی را مطرح کنیم، الان نیازمند وحدت و یکصدایی هستیم، در شرایطی که تحت تحریم‌های یکجانبه امریکا هستیم، اصلاً وقت اختلاف‌ها و نگرش‌های متفاوت سیاسی و طرح آن نیست و در دولت هم این مسائل مطرح نیست.»

محتوای جلسه جهانگیری با روحانی چه بود؟
همان طور که اشاره شد، برخی رسانه‌ها مدعی شدند جهانگیری در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری گفته استعفا می‌دهد و این سخن، با سکوت توأم با رضایت رئیس جمهوری همراه بوده است. اما پالیزدار، نه تنها این مسأله را رد کرد، بلکه روایت به کلی متفاوتی را از این جلسه ارائه داد. وی درباره این جلسه گفت: «من در جلسه نبودم، اما می‌دانم کیفیت جلسه این طوری نبود.

آقای جهانگیری در این جلسه همان حرف‌هایی را  مطرح کرد که همیشه مطرح می‌کند، به این معنی که ایشان گفت باید تلاش و کار کرد و کسی که نمی‌تواند کار کند، نباید ادامه بدهد و اگر واقعاً در این شرایط کسی نمی‌تواند کار کند، ادامه ندهد. مضمون حرفش این بود کسی که نمی‌تواند کار کند یا اراده‌ای برای کار کردن ندارد، می‌تواند ادامه ندهد.» 

وی در پاسخ به اینکه «بنابراین می‌توان این طور برداشت کرد که حرف‌های آقای جهانگیری ناظر بر تغییرات آتی کابینه است» اضافه کرد: «تقریباً حول و حوش این مسأله است. آقای جهانگیری می‌گوید افراد باید کار کنند و هرکسی هم که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کار کند، می‌تواند ادامه ندهد، حالا می‌خواهد من باشم یا هر کس دیگری. مضمون صحبت‌های ایشان این بوده است، نه استعفای خودشان.» با این وصف این سخنان جهانگیری خود نشانه‌ای است از عزم او برای پیش بردن بهتر امور نه دال بر استعفا. شاید همکاری‌ها و هماهنگی‌های اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها که با شروع در سال 92 تا حال حاضر موفقیت‌های شایانی را در پی داشته به مذاق برخی جریان‌ها یا رسانه‌ها خوش نیامده است که این گونه با ادعاهای خود قصد تیشه به ریشه زدن ائتلاف را دارند. بخصوص که به نظر می‌رسد برخی تحرکات انتخاباتی را زودهنگام کلید زده‌اند.
برچسب ها: اسحاق جهانگیری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
این هم شده است ترفندی برای آینده برای فرار از مشکلات و ضعف های دولت فعلی .
جهت بدهی و رد کنی .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)