کد خبر: ۲۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره

عبدالوحید مهدوی‌نیا مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در ارتباط با خاموشی‌های جنوب به فارس گفت: در شبکه سراسری برق کشور واژه مهمی به نام پایداری شبکه وجود دارد بدین معنی که این شبکه توان تولیدی و مصرفی برابری در هر لحظه داشته باشد.

وی تصریح کرد: مرکزی در کشور برای کنترل توازن تولید و مصرف برق وجود دارد و بدین صورت عمل می‌کند که اگر مصرف کاهش یابد در کسری از ثانیه توسط دستگاه‌ها احساس و به دریچه‌های بخار نیروگاه‌ها یا دریچه‌های سدها دستور کاهش تولید داده تا میزان مصرف و تولید برابر شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان توضیح داد: اما زمانی که میزان مصرف بیش از تولید باشد به دریچه‌های بخار نیروگاه‌ها یا دریچه‌های سدها فرمان داده می‌شود تا میزان تولید بیشتر شود تا با میزان مصرف متوازن شود، در صورتی که مصرف بیش از تولید کل شود امکان افزایش تولید وجود نخواهد داشت.

مهدوی افزود: در این حالت برای حفظ شبکه و جلوگیری از فروپاشی شبکه یا خاموشی سراسری مرکز ملی دیسپاچینگ دستور قطع بخشی از بار را صادر می‌کند تا تعادل میان تولید و مصرف حفظ شود.

وی ابراز داشت: میزان بار در سال گذشته 55 هزار و 500 مگاوات بوده که از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شده و در سال جاری به علت کم شدن آب پشت سدها و کاهش نزولات آسمانی حدود 5 هزار مگاوات کاهش یافته و همچنین حدود 2 هزارو 500 مگاوات رشد متعارف سالانه است که در مجموع 7 هزار و 500 مگاوات کاهش تولید داشتیم.

 خاموشی در مناطق گرمسیری 50 درصد کمتر از سایر نقاط است

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان یادآورشد: با توجه به این کاهش نیروگاه‌ها نمی‌توانند تعادل میان تولید و مصرف را برقرار کنند بنابراین خاموشی‌هایی در سراسر کشور برای ایجاد این تعادل اعمال می‌شود.

مهدوی گفت: این خاموشی‌ها در مناطق گرمسیر سختی بیشتری را برای شهروندان به همراه دارد به همین علت خاموشی در این مناطق 50 درصد کمتر از سایر نقاط است و همچنین مدت زمان قطع برق که در سایر نقاط دو ساعت است در این مناطق تنها یک ساعت است.

وی توصیه کرد: اگر مردم به میزان 10 درصد صرفه‌جویی کنند در ساعات اوج مصرف برق که ساعت 11 تا 18 است و یکی از کولرهای خود را در مناطق جنوبی خاموش کنند کمک بسیار زیادی به جلوگیری از خاموشی‌های مکرر می‌کند.

در صورت عدم وجود خاموشی‌ها با قطع برق گسترده‌ای مواجه خواهیم شد

امیر جهانشاهی مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در ارتباط با قطع برق در شمال استان به خبرنگار فارس گفت: بر اساس اعلام وزیر نیرو تولید 5 هزار مگاوات برق بر اثر عدم پشتیبانی نیروگاه برق‌آبی به دلیل کاهش نزولات جوی و کاهش آب ذخیره‌ای پشت سدها کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: به‌دنبال از دسترس خارج شدن این 5 هزار مگاوات مجبور هستیم برق را قطع کنیم از سوی دیگر مردم هم در مصرف برق صرفه‌جویی نمی‌کنند و رعایت الگوی مصرف فرهنگ‌سازی نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان افزود: مردم باید در ساعت پیک یا اوج مصرف برق (از ساعت 16-12 و 23-20) در مصرف برق صرفه‌جویی کنند که اگر به میزان 10 درصد صرفه‌جویی صورت گیرد این 5 هزار مگاوات جبران خواهد شد.

جهانشاهی تصریح کرد: بنابراین برای کمک به شبکه ملی دیسپاچینگ (شبکه سراسری توزیع برق) خاموشی‌های با بازه یک یا دو ساعته در استان صورت می‌گیرد که در صورت عدم وجود این خاموشی‌ها با قطع برق گسترده‌ای مواجه خواهیم شد که تبعات آن بسیار بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه خاموشی‌ها به اطلاع پلیس راهور برای کنترل ترافیک چهارراه‌ها رسیده است، گرچه از مدت‌ها قبل پیشنهاد شده که روی چراغ‌های راهنما دستگاه خورشیدی نصب شود تا در صورت قطع برق منطقه چراغ‌های راهنما خاموش نشوند که متاسفانه تاکنون این پیشنهاد عملی نشده است.

تاکنون برق هیچ بیمارستانی قطع نشده است

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: برخی مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها بر اساس قانون باید دارای دیزل ژنراتور(دستگاه مولد برق) آماده به استارت باشند و این در حالی است که تاکنون برق هیچ بیمارستانی قطع نشده است.

جهانشاهی اذعان کرد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا یک ماه آینده دمای هوا در غالب شهر‌های بزرگ کشور بالای 40 درجه خواهد بود به همین علت برای کمک به شبکه سراسری توزیع برق باید خاموشی‌هایی در مناطق مختلف استان داشته باشیم .

وی بیان داشت: باید توجه داشت شرکت‌های توزیع برق شمال و جنوب استان تنها توزیع برق را انجام می‌دهند و مشکل قطع برق به این شرکت‌ها مربوط نمی‌شود چرا که انرژی برق را نیروگاه‌ها در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

حدود 90 درصد خاموشی‌ها بر اساس جدول اعلامی انجام می‌گیرد

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تاکید کرد: حدود 90 درصد خاموشی‌ها بر اساس جدول اعلامی انجام می‌گیرد اما 10 درصد باقیمانده آن معمولا به صورت فوری اتفاق می‌افتد و فرصت اطلاع رسانی مهیا نمی‌شود.

جهانشاهی یادآور شد: مناطقی مثل شهداد که دمای هوا در آنجا بیشتر از سایر نقاط استان است جزء خاموشی‌های ما نیست و به ندرت برق آن‌ها قطع می‌شود و این مناطق سهمیه خاصی دارند.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها در ساعت پیک، پاسخگوی مصرف بالا نیست به همین علت مجبور هستیم برای جلوگیری از خاموشی گسترده یا خروج از مدار نیروگاه، خاموشی‌هایی در مناطق مختلف داشته باشیم در صورت خروج نیروگاه از مدار تبعات گسترده‌ای گریبان‌گیر زندگی مردم خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در خاتمه گفت: مصرف برق در استان کرمان در حد نرمال است اما آنچه که در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است، صرفه‌جویی 10 درصدی توسط شهروندان است که می‌تواند کمک شایانی به کاهش خاموشی‌ها در استان کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)