کد خبر: ۲۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد؛
بیت اللهی در رابطه با وقوع زلزله در سه منطقه مهم از کشور اعلام کرد: زلزله‌های فوق حاکی است که کل گستره ایران زمین تحت تنش تکتونیکی است و چنین توزیعی از زلزله نشان دهنده این است که گسل های منطقه که شامل گسل های ایران و کشورهای پیرامونی آن است فعال شده اند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشخصات و ویژگی‌های سه زلزله‌ای که ۳۱ تیرماه و همچنین اول مردادماه سه منطقه کشوردر استان‌های کرمانشاه، هرمزگان و کرمان لرزاند را تشریح کرد.

بیت‌اللهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: زلزله تازه آباد کرمانشاه که با بزرگای ۵.۹ ریشتر اعلام شده در طیف پس‌لرزه‌های زلزله ازگله کرمانشاه که ۲۱ آبان ماه سال گذشته رخ داد محسوب می‌شود. اما در عین حال این زلزله منفک از زلزله ازگله در حدود ۵۰ کیلومتر به سمت جنوب شرق حرکت کرده و حوالی گسل زاگرس مرتفع قرار گرفته است، در واقع تفکیکی بین این زلزله و زلزله ازگله دیده می شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این زلزله به جهت آنکه هنوز آثار خرابی‌های زلزله ۲۱ آبانماه سال ۹۶ در منطقه مشاهده می‌شود جزو زلزله‌های بزرگ بوده که باعث هراس و وحشت عمومی در بین زلزله‌زدگان شد.

این مسئول افزود: در زلزله تازه‌آباد کرمانشاه در حوالی ثلاث باباجانی کرمانشاه، طبق اخبار منتشره بیش از ۶۰ واحد ساختمانی شهری تخریب شدند. در مورد تخریب ساختمان های روستایی نیز به دلیل پراکندگی واحدهای روستایی از یکدیگر و فرصتی برای آواربرداری اطلاعات تکمیلی اعلام می شود و هنوز اطلاع دقیقی در مورد تخریب مناطق روستایی به صورت رسمی گزارش نشده است.
بیت اللهی همچنین به زلزله مرز بین فارس و هرمزگان نیز اشاره ای کرد و گفت: زلزله بزرگی نیز به بزرگی ۵.۷ در مرز بین فارس و هرمزگان رخ داد که اگرچه بخش عمده زلزله در استان فارس قرار می گیرد اما به دلیل نزدیکی به مرز استان هرمزگان به عنوان زلزله هرمزگان نیز از آن یاد شده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این زلزله در ادامه گسل لار بوده و نقشه‌ها حاکی است که در ادامه گسل‌های ایالات لرزه زمین‌شناختی زاگرس است. اما خوشبختانه به دلیل آنکه در آن منطقه گنبدهای نمکی وجود داشته و منطقه خالی از سکنه بوده است شاهد تلفات جانی نبوده‌ایم و تنها تخریب یک واحد مسکونی روستایی در منطقه گزارش شده است.

بیت اللهی همچنین در رابطه با زلزله کرمان نیز که سحرگاه دیروز به بزرگای ۵.۸ رخ داد نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: سحرگاه امروز اول مردادماه، زلزله‌ای در کرمان، در شمال سیرچ در ۱۹ کیلومتری آن، ۲۰ کیلومتری غرب شهداد و در حدود ۴۰ کیلومتری شرق کرمان رخ داد.

به گفته وی، مرکز زلزله سیرچ کرمان با بزرگای ۵.۸ ریشتر بین کرمان و شهداد کرمان واقع می‌شود و از ماهان کرمان حدود ۳۹ کیلومتر فاصله پیدا می‌کند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: قسمت‌های جنوبی این مرکز زلزله دارای جمعیت قابل توجهی هستند اما قسمت‌های شمال خالی از سکنه بوده است. این زلزله به دلیل آنکه مدت لرزش طولانی‌تری نسبت به زلزله‌های معمول داشت موجب وحشت گسترده‌ای بین مردم شد به طوریکه مردم تا چندین ساعت پس از زلزله بیرون از منازل خود به سر بردند.
وی خاطرنشان کرد: از نظر تلفات در سیرچ و شهداد گزارش تلفات جانی نداشتیم و تنها به ترک خوردگی های جزئی اشاره شده است و چون روستاهای منطقه تقریبا خالی از سکنه شده اند به نظر نمی آید که تلفات گسترده ای را شاهد باشیم.

بیت اللهی در رابطه با وقوع زلزله در سه منطقه مهم از کشور اعلام کرد: زلزله‌های فوق حاکی است که کل گستره ایران زمین تحت تنش تکتونیکی است و چنین توزیعی از زلزله نشان دهنده این است که گسل های منطقه که شامل گسل های ایران و کشورهای پیرامونی آن است فعال شده اند.

وی اعلام کرد: گسل‌های کشور بر اثر تنش‌های تکتونیکی ناشی از صفحات عربستان و هند و همچنی در شمال، اوراسیا، فعال شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)