کد خبر: ۲۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان:
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در مورد قانون معادن گفت: قانون یکسری نقص‌هایی را داشت که با کمک کارشناسان و خبرگان، نمایندگان نظام مهندسی و تشکل‌های صنفی، اصلاحاتی را انجام دادیم و از طریق اتاق به مجلس فرستادیم اما هنوز مانده است.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در مورد قانون معادن گفت: قانون یکسری نقص‌هایی را داشت که با کمک کارشناسان و خبرگان، نمایندگان نظام مهندسی و تشکل‌های صنفی، اصلاحاتی را انجام دادیم و از طریق اتاق به مجلس فرستادیم اما هنوز مانده است.

 بهرام شکوری ظهر امروز در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: محاسبه و ارزشی که بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور دارد، مورد جفا قرار گرفته است و با این محاسبات سهم معدن را زیر یک درصد در نظر گرفته‌اند و این مسئله طبیعتا موجب می‌شود که حاکمیت نگاه جدی به آن نداشته باشد.

شکوری عنوان کرد: ارزش مواد معدنی در آمریکا 80 میلیارد دلار بوده که در یک جهش به 630 میلیارد دلار تبدیل شده و در صنایع پایین دستی به 2 هزار و 400 میلیارد دلار رسیده است.

بخش معدن خیلی متفاوت با دیگر بخش‌های اقتصادی است

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارزش مواد معدنی را باید در صنایع پایین‌دستی دید، خاطرنشان کرد: ارزش مواد معدنی را با رساندن به صنایع پایین دستی و تولید نهایی، 30 برابر افزایش ایجاد کنیم و با این وضع دیگر سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی نخواهد داشت و اگر اینگونه باشد نگاه حاکمیت هم به معدن و صنایع معدنی تغییر می‌کند.

وی ابراز داشت: بخش معدن خیلی متفاوت با دیگر بخش‌های اقتصادی است، چون سرمایه‌گذاری در معدن زودبازده نیست، لذا پروانه‌های این بخش 25 ساله است، سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌خواهد و سوددهی هم در کوتاه مدت قطعا عملی نیست.

شکوری با اشاره به اهمیت کاهش قیمت تمام شده محصول گفت: تجربه خوبی در این زمینه داشتیم که باطله‌برداری استخراج از معادن را انجام می‌داد و از این دانش روز استفاده کرده و آثار مثبت آن را در سیستم دیدیم.

وی گفت: با راه‌اندازی واحدهای فرآوری می‌توان بسیاری از معادن کوچک را کمک کرد و حاضریم در این زمینه آموزش‌ها و اطلاعات را در اختیار گذاشته و طراحی این بخش را انجام دهیم.

شکوری ابراز داشت: از 8 هزار میلیارد دلار گردش مالی صنایع معادن دنیا، 30 درصد مربوط به بخش معدن است.

وی در مورد قانون معادن بیان داشت: قانون یکسری نقص‌هایی را داشت که با کمک کارشناسان و خبرگان، نمایندگان نظام مهندسی و تشکل‌های صنفی، اصلاحاتی را انجام دادیم و از طریق اتاق به مجلس فرستادیم اما هنوز مانده است.

بخش معدن استان کرمان نیازمند ایجاد نهضت است

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: خروجی کار معدن ما با 63 میلیون تن، نباید تولید ناخالص داخلی و سهم معدن در اقتصاد استان این میزان 55 هزار میلیارد تومان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان ابراز داشت: از دید ما فعالیت‌های غیر بهره‌ورانه‌ای در معدن رایج است و مصادیق فراوانی هم در این زمینه وجود دارد.

طبیب‌زاده عنوان کرد: دنبال این هستیم با کمک اهل فن، نهضت فناورانه در بخش معدن راه بیندازیم چراکه به لحاظ دانشگاهی و نیروی انسانی و ماده معدنی در استان ظرفیت خوبی داریم.

در اکتشافات 15 تا 20 درصد پهنه‌ها‌ کشف شده است

عباس جبالبارزی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: ایران 68 نوع ماده معدنی تولید دارد و جزو 15 کشور برتر دنیا در حوزه معدنی به شمار می‌رود که استان کرمان رتبه یک کشور را دارد.

وی بیان داشت: اما در مورد معدن می‌گویند که در تولید ناخالص داخلی یک تا 1.2 درصد و در صنایع معدنی هم آمار رسمی پنج درصد سهم در تولید ناخالص داخلی بوده که خیلی کم است.

جبالبارزی گفت: رشد معدن 2.1 درصد در سال گذشته بوده و این به نظر می‌رسد که درصد پایین است، علی رغم اینکه سیاست‌های کلی بخش معدن که در سال 79 توسط رهبری ابلاغ شد، اما در این زمینه رشدی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در اکتشافات 15 تا 20 درصد پهنه‌ها‌ کشف شده است و تولید فولاد در استان کرمان از صفر تا 100 وجود دارد.

جبالبارزی ادامه داد: دلیل اینکه نتوانستیم از روش‌ها و تکنولوژی نوین و فناورانه در اکتشاف و استخراج معادن استفاده کنیم چه بوده و این مسئله تا چد اندازه به حوزه داخلی، قانون و خارجی ارتباط دارد باید بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم پیشنهاد مشخص برای حل این موضوع چیست و چه می‌توان کرد و چشم‌انداز چیست که به نقطه قابل قبول رسید.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)