کد خبر: ۲۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران خطاب به رییس سازمان توسعه تجارت هشدار داد
در دولت دهم، دستور ممنوعیت صادرات 6 ماهه پسته صادر شد که زخم چنین خودتحریمی تا امروز التیام نیافته است. این حرکت غیرمنطقی ضربه شدیدی به تولید داخل این محصول ارزآور وارد می سازد و متعاقباً می‌تواند علاوه بر تبعات اقتصادی، تبعات اجتماعی و امنیتی بسیاری را به همراه داشته باشد
رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران با انتشار نامه ای خطاب به رییس سازمان توسعه تجارت نسبت به ممنوعیت صادرات خشکبار واکنش نشان داد که می خوانید. 

جناب آقای مجتبی خسروتاج 
معاون محترم وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور
با سلام و احترام؛

با توجه به ایجاد جو روانی روزهای اخیر مبنی بر طرح ممنوعیت صادرات خشکبار خصوصاً پسته، انجمن پسته ایران برخود لازم می داند دلایل مخالفت خود و تبعات سهمگین و جبران ناپذیر این گونه تصمیمات بر تولید و تجارت پسته کشور را از دو منظر کشاورز و صادرکننده حضور حضرتعالی اعلام نماید. 

 بازار داخلی کشش مصرف کمتر از 20 درصد پسته تولیدی کشور را دارد و بیش از 80 درصد تولید سالیانه پسته ایران به بازارهای بین المللی عرضه می شود. 95 درصد از ارز حاصل از صادرات پسته به چرخه اقتصادی کشور و جیب کشاورز برمی گردد. جمعیت کثیری در بیش از 15 استان کشور در تولید این محصول و صنایع وابسته به آن اشتغال دارند. در دولت دهم، دستور ممنوعیت صادرات 6 ماهه پسته صادر شد که زخم چنین خودتحریمی تا امروز التیام نیافته است. این حرکت غیرمنطقی ضربه شدیدی به تولید داخل این محصول ارزآور وارد می سازد و متعاقباً می‌تواند علاوه بر تبعات اقتصادی، تبعات اجتماعی و امنیتی بسیاری را به همراه داشته باشد. 

 بازارهای بین المللی پسته ایران نتیجه حدود یک قرن سرمایه گذاری و تلاش تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش خصوصی است که می توان از آنها به عنوان سرمایه های مادی و معنوی ملی یاد کرد. لذا ایجاد هرگونه محدودیت در صادرات پسته قطعاً منجر به خروج صادرکنندگان از این حرفه، حذف پسته ایران از صحنه تجارت بین المللی و جایگزینی رقیب سرسخت آمریکایی در این بازارها خواهد شد. در نتیجه ورشکستگی کشاورزان را در پی خواهد داشت. 

 بعضی از صادركنندگان پسته برای فروش خود قراردادی عمل می کنند؛ بنابراین صدور حکم "ممنوعیت صادرات پسته" تعهد به اجرای این قراردادها را دچار مشکلات جدی خواهد کرد و اعتبار ایرانی و کالای ایرانی را خدشه دار می کند. 

 در شرایطی که ارز حاصل از صادرات پسته در تنگناها و تحریم ها یاریگر اقتصاد کشور بوده است به نظر نمی رسد لایق چنین بی مهری باشد. این در حالی است که پسته ایران مشمول هیچ گونه ارز دولتی و رانتی نبوده و صادرات آن از محل تولید محصول داخلی و توسط کشاورز ایرانی صورت می گیرد. 

امید آن می رود در این برهه از زمان که فعالان صنعت پسته به دلیل خسارات وارده ناشی از عوامل جوی نیازمند حمایت های مادی و معنوی دولت محترم تدبیر و امید هستند، طرح این گونه مباحث و خدای ناکرده تصمیم گیری ها موجب یأس و ناامیدی کشاورزان زحمتکش این مرز و بوم نشود. 

در شرایطی که ارزآوری حاصل از صادرات محصولات تولیدی کشور می تواند به عنوان یکی از اهرم های برون رفت از وضعیت فعلی کشور چه به لحاظ اشتغال، تولید و ارزآوری باشد، پیشنهاد می شود دولت محترم با حمایت و تشویق کشاورزان و صادرکنندگان و رفع موانع پیش پای آنها موجبات گذر از این معبر حساس اقتصادی را فراهم نماید.

پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی و تعامل و مشورت با بخش خصوصی کمال تشکر و امتنان را دارد.

سید محمود ابطحی
رئیس هیأت مدیره انجمن پسته ایران

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
اشکالی ندارد .. در مقابل هم اجازه دهید تا محصولات خشکباری از کشورهای خارجی با تعرفه پایین و بی تعرفه وارد شود . مگر مصرف کننده گناه کرده است که همیشه تاوان تولید مشکل دار را بدهد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)