کد خبر: ۲۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان مطرح کرد:
مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان چون درگیر کم آبی هستیم به وفور استخرهای ذخیره آب کشاورزی ایجاد شده که می توان از آب آنها جهت پرورش ماهی استفاده کرد، گفت: در حال حاضر 80 درصد ماهیان تولیدی در استان کرمان معادل سالانه 2 هزار و 500 تن از استخرهای ذخیره آب کشاورزی تولید می شوند.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان چون درگیر کم آبی هستیم به وفور استخرهای ذخیره آب کشاورزی ایجاد شده که می توان از آب آنها جهت پرورش ماهی استفاده کرد، گفت: در حال حاضر 80 درصد ماهیان تولیدی در استان کرمان معادل سالانه 2 هزار و 500 تن از استخرهای ذخیره آب کشاورزی تولید می شوند.

رها ابوالقاسمی  اظهار کرد: 30 درصد مردم استان کرمان به کشاورزی پسته وابسته هستند و خشکسالی‌های چند سال اخیر موجب شده که تولید این محصول مقرون به صرفه نباشد لذا در کنار حفظ کشاورزی می توان شرایطی را فراهم نمود تا کسب درآمد داشته باشند.

وی افزود: یکی از روش‌های کسب درآمد در کار کشاورزی پسته، پرورش آبزیان از جمله ماهیان سردآبی و گرمابی در استان کرمان است.

ابوالقاسمی ادامه داد: در استان کرمان از 5 سال گذشته به صورت تفننی پرورش ماهیان در تعدادی اندک پرورش می یافت که هرساله  نزدیک به 1000 تن ماهی تولید می شد لذا می توان با کمترین هزینه ها این تولید را افزایش داد.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه اقلیم و جغرافیای استان کرمان مناسب آبزی پروری است، یادآور شد: از 20 هزار منابع آبی شامل قنوات، رودها، چاه‌های کشاورزی و ... از دیدگاه فنی 50 درصد آنها مستعد آبزی پروری است و اگر 10 تا 15 درصد این منابع آبی در اختیار بخش پرورش ماهی قرار گیرد سالانه می توان بالغ بر 6 هزار تن ماهی پرورش و به بازار عرضه کرد.

ابوالقاسمی با اشاره به وجود 400 واحد پرورش ماهی در استان کرمان گفت: در نیمی از این واحدها ماهی قزل آلا پرورش پیدا می کند، اقلیم مناطق رفسنجان، سیرجان و دریاچه های پشت سدها مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی کپور است.

وی تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در استان کرمان هم مقرون به صرفه است و هر یک کیلوگرم خاویار ارزش بالای 20 میلیون تومان دارد که دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان داریم.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه در هر 800 متر مربع می توان 20 تن ماهی در سال تولید کرد، افزود: با ورود دانش به بحث استخرهای ذخیره آب کشاورزی می توان از هر استخر 3 تا 5 تن ماهی تولید و در استان کرمان سالانه 6 میلیارد تومان درآمدزایی و ثروت خلق کرد.

ابوالقاسمی در ادامه با اشاره به شورر بودن منابع آبی در رفسنجان این منطقه را مستعد توسعه و پرورش آرتمیا برشمرد و عنوان کرد: بیش از 70 درصد  نیاز آرتمیای کشور می تواند در این شهرستان تولید شود.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با اشاره به ایجاد بزرگترین دهکده پرورش آرتمیای خاورمیانه در رفسنجان که مجموعه ای بی نظیر در کشور می باشد، بیان کرد: زیست آرتمیا غذای زنده ماهیان و آبزیان است که هر ساله به میزان 30 تن به کشور وارد می شود.

ابوالقاسمی با بیان اینکه آرتمیا ارزش افزوده دارد، خاطرنشان کرد: در مجموعه پرورش آرتمیای نوق رفسنجان واحد فرآوری هم احداث شده که این محصول به صورت بسته بندی می تواند وارد بازار شود.

وی ادامه داد: یک تن آرتمیا معادل 100 تن ماهی ارزش دارد لذا پرورش این غذای ماهیان و آبزیان می تواند جلوی خارج شدن ارز از کشور را بگیرد ضمن اینکه با تولید انبوه می توان هم نیاز داخلی را برآورده کرد و هم به کشورهای عربی، امارات و ... صادرات انجام داد.

وی اضافه کرد: مناطق زرند، راور، شهربابک و انار هم دارای منابع آب شور هستند که می توان از این زیرساخت جهت پرورش آرتمیا بهره مند شد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)