کد خبر: ۲۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
استادیار دانشگاه :
دکتری ژئوفیزیک زلزله شناسی و استادیار دانشگاه تکمیلی و صنعتی کرمان گفت : فرونشست زمین بر اثر برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی را نمی توان به عنوان عامل اصلی زمین لرزه های رخ داده شده در کشور، از جمله استان کرمان قلمداد کرد .
 دکتری ژئوفیزیک زلزله شناسی و استادیار دانشگاه تکمیلی و صنعتی کرمان گفت : فرونشست زمین بر اثر برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی را نمی توان به عنوان عامل اصلی زمین لرزه های رخ داده شده در کشور، از جمله استان کرمان قلمداد کرد .

محمدرضا سپهوند  افزود: بین زمین لرزه های اخیر استان و برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آبی نمی توان ارتباطی قائل شد، هر چند در غالب زمین لرزه های کم عمق و سطحی، فرونشست ها و فراخاست هایی قبل و پس از زمین لرزه قابل مشاهده و اندازه گیری است. 

وی ادامه داد: حتی با بررسی تغییرات توپوگرافی سطح زمین که به عنوان یکی از پیش نشانگرهای زمین لرزه استفاده می شود ، نمی توان فرونشست ناشی از کاهش سطح آب های زیر زمینی را عامل رخداد زمین لرزه های اخیر دانست . 

سپهوند اثر افزایش سطح ایستابی آب در شهر کرمان را بسیار قابل تأمل تر از کاهش سطح آب های زیرزمینی استان عنوان کرد و افزود: با توجه به ضخامت بالای رسوبات در شهر کرمان (200 تا 300 متر) و اشباع شدن تقریبی آن با آب های زیر سطحی تقویت دامنه امواج در محدوده شهر کرمان دور از انتظار نیست. 

وی ادامه داد: این مهم عاملی است که میزان خسارت احتمالی در هنگام وقوع زمین لرزه را افزایش می دهد، به همین دلیل بررسی میزان تقویت دامنه در قسمت های مختلف شهری و تاثیر آن بر سازه ها ضروری است. 

دکتری ژئوفیزیک زلزله شناسی در کرمان در پاسخ به ارتباط زمین لرزه با فصل ها و تغییرات دمایی هم گفت: غالب زمین لرزه های ایران کم عمق بوده و عمقی بین 10 تا 20 کیلومتر دارند بنابراین تغییرات دمایی و فصل ها فقط در لایه های سطحی اثرگذارند. 

سپهوند با تأکید بر اینکه تغییرات دمای هوا نمی تواند موجب تحریک گسل ها و ایجاد زمین لرزه در این عمق ها بشود، گفت: زلزله سیرچ استان کرمان بر خلاف رخدادهای زمین لرزه استان در تابستان رخ داده است بنابراین نمی توان فصل خاصی را به رویداد زمین لرزه ها نسب داد. 

وی اضافه کرد: زمین لرزه سیرچ در 6 مردادماه 1360به بزرگی 7.3 ریشتر، زلزله گلباف در خردادماه 1360 به بزرگی 6.6 ریشتر، زلزله لاله زار در 3 شهریور 1303 به بزرگی 6.9 ریشتر از نمونه رخدادهایی است که استان کرمان در تابستان تجربه کرده است. 

استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی و صنعتی کرمان همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر شایعات که اکتشافات معدنی سبب ایجاد زلزله در استان می شود؛ گفت: عموما در اطراف معادن بزرگ که حجم برداشت توده معدنی بالا باشد، ممکن است سبب تغییر میدان تنش در منطقه شده و بر گسل های اطراف این معادن اثرگذار باشد. 

سپهوند ادامه داد : این اتفاق برای سدها هم قابل انتظار است که در شرایط آبگیری و تخلیه سد ممکن است با رخدادهای کوچکی همراه باشد البته بزرگی رخدادهای ناشی از این گونه فعالیت های انسانی بیشتر از پنج ریشتر نبوده است. 

سپهوند خاطرنشان کرد: غالب این گونه شایعات به دلیل پایین بودن دانش عمومی و کم توجهی مسئولان مربوطه برای افزایش آگاهی نسبی مردم در مقوله زلزله و رخدادهای طبیعی به ویژه در مناطقی است که مردم با این پدیده ها در ارتباط هستند. 

برخی از استادان دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان در حوزه گسل ها اقدام به کارهای پژوهشی کرده اند و براین باورند که از 17گسل نیمه فعالی که در این استان وجود دارد ، همه این گسل ها خطرناک نیستند .

استان کرمان یکی از مناطق زلزله خیز کشور بشمار می رود که اغلب نقاط این استان در دوره های گذشته از زلزله خسارت های هنگفت انسانی و مالی دیده است. 
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)