کد خبر: ۲۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مهریه هایی که هم داده می شوند و هم گرفته؛
این مقام قضائی افزود : یک حکم در اجرای احکام دادگستری استان کرمان در حال اجرا است که در آن شوهر موظف به کتابت قرآن به میزان 1365بار با خط خوش برای زوجه است اما مرد توانایی انجام چنین کاری را ندارد.
معاون آمار وفناوری اطلاعات دادگستری کرمان گفت : مسئله مهم در تعیین مهریه این است که مرد باید در حد توانایی مالی خود مهریه تعیین کند تا در صورت مطالبه زن با مشکل مواجه نشود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛  حمید خالقی افزود :این روزها مهریه ، مردان زیادی را راهی زندان ها کرده است چرا که در صورت مطالبه زن و حکم دادگاه ، مرد باید تا ریال آخر مهریه را پرداخت کند.

وی گفت : مهریه باید ارزش مالی داشته باشد ،قابل تملک باشد ،مجهول و مبهم نباشد و مرد توانایی انجام آن کار را داشته باشد به طور مثال بال مگس ، دست و پای شوهر ، 100 متر از قله ی دماوند ، یک گردبند طلا که وزن ، قیمت و عیار آن مشخص نشده و هزار بار سفر به کربلا با پای پیاده از جمله مهریه هایی است که از نظر دادگاه ارزشی ندارد و دادگاه براساس نظریه کارشناسان در این موارد مهر المثل تعیین می کند.

مستشار دادگاه تجدیدنظر استان کرمان به مهریه های عجیبی که تعیین شده است اشاره کرد و گفت: مواردی از جمله 10 راس آهوی وحشی ، 5 هزار مرجان دریایی و حفظ دیوان حافظ برای زوج بی سواد از جمله مهریه هایی است که توسط زن تعیین شده و با این که مرد پیش از ازدواج پذیرفته اما حالا توانایی و قدرت انجام چنین کارهایی را ندارد و در توان مرد نیست.

این مقام قضائی افزود : به طور مثال یک حکم در اجرای احکام دادگستری استان کرمان در حال اجرا است که در آن شوهر موظف به کتابت قرآن به میزان 1365بار با خط خوش برای زوجه است اما مرد توانایی انجام چنین کاری را ندارد.

وی گفت : در دین مبین اسلام و در احادیث ذکر شده است همسران مایه آرامش یکدیگر هستند اما متاسفانه در سال های گذشته مهریه های سنگین مردان زیادی را راهی زندان ها کرده و آرامش در خانواده ها نیز کمرنگ شده است.

این مقام قضایی افزود :در تعیین مهریه حداقل و حداکثری وجود ندارد و می تواند از یک ریال تا میلیارد ها ریال به عنوان مهریه تعیین شود اما مسئله مهم این است که مرد باید در حد توانایی مالی خود مهریه تعیین کند تا در آینده در صورت مطالبه زن با مشکل مواجه نشود

خالقی با اعلام اینکه مهریه باید به گونه ای تعیین شود که در توان پرداخت مرد باشد و شانیت زن نیز لحاظ شود، گفت : مهریه های سنگین نشان دهنده بی اعتمادی زن و شوهر به یکدیگر است اما گاهی برخی افراد با بیان اینکه مهریه و تعیین آن یک عرف صوری است جوانان را ترغیب به قبول مهریه سنگین می کنند در حالی که این موضوع می تواند برای آینده جوانان خطرناک باشد.

مستشار دادگاه تجدید نظراستان کرمان افزود : متاسفانه بعضی ها تصور می کنند که مهریه های سنگین نشانه ی عشق پسر به دختر، ضامن تداوم و خوشبختی دختر ، نشانه ی عزت ، حرمت و شخصیت دختر و موجب اعتماد به نفس دختر و مایه فخر و مباهات وی است در صورتی که تصور اشتباهی است.

خالقی به باور غلط مردم در خصوص اینکه مهریه هر چه که تعیین شده باشد مرد فقط 110 سکه پرداخت می کند اشاره کرد و افزود : طبق مصوبه مجلس و براساس قانون مهریه هر چه قدر باشد فقط زن تا 110 سکه می تواند تقاضای بازداشت مرد را داشته باشد و در صورتی که مرد 110 سکه را پرداخت کند برای مابقی مهریه دیگر زن نمی تواند تقاضای بازداشت کند ولی مرد باید تا آخرین میزان مهریه را پرداخت کند و فقط مرد از ۱۱۰ سکه به بعد بازداشت نمی شود.

قاضی دادگاه تجدید نظر استان کرمان با اعلام اینکه مهریه بالا می تواند یکی از عوامل طلاق باشد گفت : خانواده ها سعی کنند با راهنمایی و کمک به زوج های جوان در تصمیم گیری، مهریه را براساس واقعیت و در حد متعارف تعیین کنند و چشم و هم چشمی را کنار بگذارند.

وی خطاب به آقایان در شرف ازدواج افزود : با شنیدن آمار زندانیان مهریه که در استان کرمان حدود ۴ هزار نفر هستند به نظر می رسد ضرب المثل کی داده و کی گرفته در بحث مهریه این روزها تبدیل به افسانه شده است و آقایان باید دقت کنند که سند ازدواج سند رسمی است و زن هر زمان مهریه خود را مطالبه کند مرد باید تا ریال آخر آن را پرداخت کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)