کد خبر: ۲۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
توصیه حاج اکبر نظریان که هنوز هم می تواند راهگشا باشد
اتاق نباید به منافع شخصی بیندیشد، نبايدکار انتفاعی کند، نبايستي نگاه جناحی داشته باشد. می گفتند دراين سالهامن به زحمت اتاق را از سیاسی شدن، انتفاعی شدن و کار شخصی کردن پرهیز داده ام.

«حاج اكبر نظریان» را بیشتر كرمانی‌ها می شناسند. هركس به دلیلی. بازاریان به خاطر حضور مؤثرش درخانه اصناف و تجار به خاطر حضور طولانی‌اش دراتاق بازرگانی. او یکی از سه نفر پایه گذارانی بود که پس از انقلاب، همراه با مرحوم حاج احمد کامیابی و مرحوم حاج علی علی احمدی اتاق بازرگانی کرمان را تحویل گرفتند، اولین انتخابات اتاق را نیز ایشان پایه گذاری کرد. پس از آن  تا اوایل دهه 80 در اتاق حضور داشتند. 

در سال‌های اولیه دهه 70 که تصمیم گرفته بودم کارت بازرگانی بگیرم، به اتاق بازرگانی کرمان رفتم. حاج اکبر از من پرسیدند: «برای چه آمدی؟» گفتم: «آمدم که کارت بازرگانی بگیرم». گفتند: «خب چه بهتر که تو بیایی و راه پدر را ادامه دهی.» گفتند که بنشین و یک درخواست بنویس. من هم که کاغذی به همراه نداشتم، یک برگه سفید گرفتم و روی آن درخواست صدور کارت دادم. وقتی کاغذ را خدمت ایشان بردم، ابتدا نگاهی کردند و بعد گفتند: «ببین اگر کس دیگری بود از او قبول می‌کردم ولی چون به آینده ات امیدوارم و می‌دانم که راه پدر را می‌روی و این در پرونده ات می‌ماند، خوب نیست که روی یک کاغذ سفید که سربرگ ندارد درخواست نوشته باشی وهميشه درپرونده ثبت باشد. بهتر است  یک سربرگ برای خودت تهیه کرده و با ارائه درخواست برروي آن ،از همین ابتدا با دیسیپلین و با حساب و کتاب تقاضای صدور کارت بازرگاني درپرونده ات ثبت شود». 

آن موقع مثل این روزها کامپیوتر در دسترس نبود و نمی‌شد سریع پرینت گرفت. باید به مراکز تایپ و تکثیر مراجعه می کردیم. گرچه کمی سخت بود ولی رفتم و سربرگ را چاپ کردم. تقاضایم را نوشتم و به اتاق تحویل دادم. امروز بعد ازآن همه سال می‌فهمم پایبندی به اصول در اقتصاد چقدر مهم است.

بعدها ریاست اتاق را با اصرار ایشان پذیرفتم. می‌گفتند با شرایطی که من دارم (کهولت سن وخستگي مفرط از مسئوليت طولاني) بهتر است کسی بیاید که جوان‌تر باشد و ادامه راه را برود . وقی پذیرفتم چند توصیه جدی درمورد مسئوليت رياست اتاق به من کردند که همه آنها آویزه گوشم شد. 

اولین مورد، دقت ،صيانت وحفظ منافع ملی بود. اینکه اتاق نباید به منافع شخصی بیندیشد، نبايدکار انتفاعی کند، نبايستي نگاه جناحی داشته باشد. می گفتند دراين سالهامن به زحمت اتاق را از سیاسی شدن، انتفاعی شدن و کار شخصی کردن پرهیز داده ام. خیلی تاکید داشتند که رمز موفقیت اتاق بازرگانی همین است که در طول زمان نه سیاسی شود و نه انتفاعی. این توصیه در ذهن من حک شد و چه دراتاق کرمان و چه در اتاق ایران تلاش کردم آن را به کار ببندم.

نکته دومی که تاکید فراوان داشتند این بود که اقتدار و جایگاه اتاق باید حفظ شود. باید اسم اتاق همراه و مترادف بااعتبار و اعتماد باشد. اتاق باید پرچمدار امينی براي جایگاه والای بخش خصوصی باشد . می‌گفتند اگر بخش خصوصی قوی می‌خواهیم باید اتاق قوی داشته باشیم و اگر اتاق قوی داشته باشیم، حتماً حاكميت به بخش خصوصی اعتنا خواهد كرد. 

سومین نکته‌ای که روی آن خیلی تأکید داشتند این بود که «به امضای خودتان خیلی اهمیت بدهید». کاری کنید وقتی مرقومه‌ای به دست کسی می‌رسد و امضای شما را دارد، باعلاقه و دقت متن نامه را بخواند و با احترام به آن نگاه کند. این‌طور نباشد که مجموعه نامه های با امضاي شما آنقدر زیاد شود که وقتی جایی می‌رود کسی به آن اعتنایی نکند. می‌گفتند یکی از مهم ترین الزامات برای مسوول اتاق آن است که بداند چه بنویسید، چه درخواست کند.

رييس اتاق بايد بسيارسنجيده عمل كرده وکم بنویسد و کمترهم درخواست کند. عملاً کم نامه نگاری کند اما آنچه که می نویسد پرمعنا و مفهوم و بجا و به قاعده باشد. 

همه این خاطرات و دیده ها و شنیده ها را که کنار هم می گذارم، درمی یابم که چه چیز از ایشان مردی ماندگار، محبوب، شریف و عزتمند ساخته است. مجموعه خصایصی که می تواند مرامنامه فعالان اقتصادی و بازارایان معتبر باشد اما این روزها متأسفانه رو به فراموشی است. 

حاج اکبر عزیز روحت شاد و بدان همیشه در یادها خواهی بود.

شایان ذکر است پیکر حاج اکبر نظریان امروز به آرامگاه ابدی اش تشییع شد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)