کد خبر: ۲۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
سینما نور که در چهارراه ارگ کرمان در سال ۱۳۳۰ تاسیس شد و اغلب فیلم‌های کاراته و بروسلی در آن به نمایش گذاشته می‌شد و محل تفریح قشر جوان بود، حالا پس از گذشت سالیان دور همچنان بلاتکیف است و خاموش. هرچند که مسئولان فرهنگی همگی از بازگشایی این سالن سینمایی همواره اظهار شعف و خوشحالی کرده‌اند
۲۱ شهریورماه سال ۹۳، روز ملی سینما، جمعی از خبرنگاران کرمان به همراه فرشید فلاح، مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقابل پیکر بی‌جان سالن سینمایی که نزدیک به ۷۰، ۸۰ سال پیش نفس می‌کشیده جمع شده بودند و طی مراسمی، این سالن پیرِ گوشتِ‌ِ تن‌ریخته را برای بازسازی به حوزه هنری واگذار کردند.

دی‌ماه سال بعد (سال ۱۳۹۴)، استاندار وقت کرمان، علیرضا رزم‌حسینی در نشستی که برای بررسی آخرین وضعیت تئاتر آن‌زمان برگزار شده بود، به نقل از فارس، تبدیل سینما نور به پردیس سینمایی را وعده داد. یکی از نشریات محلی از قول او در این‌باره نوشت: « سینما نور کرمان مساحت وسیعی دارد که می‌توان سه پردیس سینمایی در آن راه‌اندازی کرد. وی مقرر کرد تیم کارشناسی متشکل از نمایندگان شهرداری کرمان، حوزه‌هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌ کل فنی استانداری از ساختمان بازدید و حداکثر ظرف مدت یک ماه پیش‌نهاد لازم برای اصلاح و مرمت سالن سینما و در صورت ضرورت جذب سرمایه‌گذار و مشارکت را ارائه کنند».

رئیس حوزه‌هنری کرمان نیز با اشاره به این‌ که بنیاد شهید و امور ایثارگران اقداماتی در رابطه با دریافت سند انجام داده است گفت: «سینما نور، یکی از سینماهایی است که در دهه‌ی ۶۰ مصادره و به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شده است که طی صورت‌جلسه‌ای این سینما به حوزه‌هنری تحویل داده شده است. سینما نور تحت تولید شرکت سهامی نور است که به اشکالاتی برخورده است».

خردادماه سال بعد(سال ۱۳۹۵)، عباس سالاری رئیس وقت حوزه هنری کرمان به فردای کرمان (شماره ۴۱) گفت: « چند سال قبل مقام معظم رهبری دستوری دادند، مبنی بر واگذاری سينماهايی که در تملک بنياد مستضعفان است.  بر مبنای آن دستور بررسی‌های خود را شروع کردم و دريافتم که در بين سينماهای شهر کرمان، سينما شهر تماشا و سينما نور شرايطی را دارند که حوزه‌ی هنری بتواند برای تملک و بازگشايی آنها اقدام کند. با رئيس وقت سازمان توسعه‌ سينمايي حوزه هنري کشور، تماس گرفتم و قضيه را با او مطرح و تا حدي پيگيري کردم که ايشان به کرمان آمده و طي بررسي‌ها و جلساتي که انجام شد، پرونده‌ي سينما نور در کرمان باز شد و بعد از پيگيري‌ها و رفت و آمدهاي مکرر به تهران در تاريخ ۲۵ خردادماه ۹۴ در يک جلسه با حضور جمع‌دار اموال حوزه هنري کشور؛ سينما نور کرمان به حوزه‌ي هنري کرمان تحويل و صورت‌جلسه‌ي آن هم امضا شد. در حاشيه‌ي آن صورت‌جلسه حتي پيگيري وضعيت سينما شهرتماشاي کرمان نيز در دستور کار حوزه هنري قرار گرفت».

از آن‌زمان ۹ ماه گذشت و نتیجه‌ای حاصل نشد. شهریور ماه همان سال (۱۳۹۵)، محسن مجيدی، مسئول واحد سينمايی حوزه هنری در این‌باره به فردای کرمان گفت: «مالکيت و حدود مالکيت سينما نور از گذشته تا کنون جاي بحث دارد و آنچه شتاب را کند مي‌کند، دقيقا مربوط به همين مسئله هست و ما هم تا مالکيت حوزه‌ي هنري ۱۰۰ درصد مسلم نشود، نمي‌توانيم به هيچ اقدام عملي دست بزنيم. ما از همکاران تهران تقاضا کرده‌ايم که بقيه‌ي کار حقوقي را خودمان انجام بدهيم اما ظاهرا طبق روال اداري، بعضي امور بايد ابتدا از طريق مرکز انجام و حل و فصل و سپس به مرکز استان ارجاع داده خواهد شد. شخصا به همکاران خود که پيگير پرونده‌ي حقوقي اين سينما مي‌باشند، گفتم که بازگشايي اين سينما از نوع باقيات صالحات است و اگر شما سعي خود را به‌کار گيريد که اين اتفاق عملي بشود، کاري از آن نوع انجام داده‌ايد».

حالا از آن‌‌زمان حدود دو سال گذشته است و قلب سینما نور هنوز بی‌ضربان است. مسئول واحد سينمايی حوزه هنری، محسن مجیدی، آخرین‌ بار از تهران و مسئولان مرکز سخن گفت که آن‌ها باید نتایج را اعلام کنند، پس همو بود که شاید خبرهای تازه‌ای از مراحل انجام‌شده داشت. تازه‌ترین تماس با محسن مجیدی اما ادامه‌ی راه سال‌های پیش بود: بی‌حاصلی و بلاتکلیفی. او به خبرنگار فردای کرمان گفت: «همچنان همان مسائل تملیکی در جریان است و مالکین متعدد نیز روند این کار را پیچیده کرده‌اند. از آخرین باری که مقرر شد بازرسین تهران دنبال رتق و فتق این قضیه باشند، همچنان درگیر مسائل قانونی و حقوقی این کار هستند و دیگر از دست ما خارج شده است و خود مرکز دارد مستقیما بر روی این پرژه کار می‌کند که حتی خود من هم دیگر با آن‌ها در تماس نیستم. تا زمانی که مسائل حقوقی حل نشده است، وضعیت همین است. وضعیت کنونی مسئله حاد و پیچیده‌ای است».

سینما نور که در چهارراه ارگ کرمان در سال ۱۳۳۰ تاسیس شد و اغلب فیلم‌های کاراته و بروسلی در آن به نمایش گذاشته می‌شد و محل تفریح قشر جوان بود، حالا پس از گذشت سالیان دور همچنان بلاتکیف است و خاموش. هرچند که مسئولان فرهنگی همگی از بازگشایی این سالن سینمایی همواره اظهار شعف و خوشحالی کرده‌اند اما، همواره موانع گوناگونی را برای این امر برشمرده‌اند که به نظر می‌رسد راه‌حل چندان جدی و کارسازی، دست‌کم در حال حاضر برای احیای این سینمای کهنه وجود نداشته باشد. حالا که سینماهایی چون سینما نور و درخشان بی‌فروغ‌اند و سینماهای فعال سطح شهر نیز، به صندلی‌های خالیِ روبروی پرده‌ی رنگارنگ سینما عادت کرده‌اند هم، مشخص نیست که احیای یک میراثِ کهنه چقدر برای مسئولان فرهنگی‌مان ضروری، و در اولویت باشد.


منبع: فردای کرمان
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)