کد خبر: ۲۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی کرمان:
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: فعالیت های معدنی و محصولات کشاورزی می تواند در کنار سایر حوزه ها زمینه های جدی همکاری مشترک بین استان کرمان و آفریقای جنوبی را ایجاد کنند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: فعالیت های معدنی و محصولات کشاورزی می تواند در کنار سایر حوزه ها زمینه های جدی همکاری مشترک بین استان کرمان و آفریقای جنوبی را ایجاد کنند.

 به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده در جمع فعالان اقتصادی استان با حضور رایزن، کاردار و مسئول بازرگانی سفارت آفریقای جنوبی در ایران، افزود: آفریقای جنوبی با وجود معادن با ارزش و استفاده از دانش فنی در استخراج، اکتشاف و تجهیزات، در این حوزه مشهور است و با توجه به اینکه کرمان نیز بهشت معادن ایران محسوب می شود، می توان زمینه های همکاری بسیاری را تدارک دید.

وی ادامه داد: همچنین تنوع اقلیم آفریقای جنوبی شبیه استان کرمان است و با توجه به قرار گرفتن آفریقای جنوبی در نیم کره جنوبی، امکان تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز آفریقا توسط استان کرمان وجود دارد که امیدواریم در این زمینه شرکت هایی برای ایجاد همکاری های مشترک شکل بگیرد.

رئیس اتاق کرمان، در ادامه با بیان اینکه آفریقای جنوبی کشور مهمی در قاره آفریقاست و بزرگترین اقتصاد را در بین کشورهای عضو اتحادیه کشورهای آفریقایی دارد، تصریح کرد: در ارتباط با کشورهایی که اتاق مشترک با آنها تاکنون تشکیل نشده، اتاق کرمان کشور آفریقای جنوبی را به عنوان معین انتخاب کرده تا زمینه‌ساز گسترش همکاری با این کشور شود و با افزایش سطح مبادلات به میزان لازم، بتوان اتاق مشترک دو کشور را ایجاد کرد. طبیب زاده ادامه داد: آفریقای جنوبی می تواند به عنوان دروازه ورود به کشور آفریقا و از طرفی کرمان نیز می تواند دروازه ورود آفریقای جنوبی به کشورهای آسیای میانه باشد.

وی با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و آفریقای جنوبی بسیار پایین است، اظهار کرد: ارزش کالاهایی که صادر می شود مطلوب نیست و هر تن محصول صادراتی ایران به آفریقا یک دهم ارزش هر تن محصول ورودی از آفریقای جنوبی به ایران است. رئیس اتاق کرمان ادامه داد: به جز محصولاتی مانند پتروشیمی، قیر و نفت که در کرمان تولید نمی شوند سایر محصولات مانند خرما، پسته، فرش دستباف، تجهیزات برقی، کف پوش ها، روغن صنعتی، کاشی و سرامیک و خدمات فنی و مهندسی در کرمان تولید می شود و امکان صادرات آنها به آفریقای جنوبی وجود دارد.

وی در زمینه گردشگری نیز به جاذبه های طبیعی و مشابه کرمان و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می شود که نقشه راه فعالیت های اقتصادی و همکاری را تنظیم و بر اساس آن عمل شود و زمینه ساز مذاکرات رو در رو باشد. طبیب زاده اظهار کرد: زمینه فعالیت ها و تولیدات دانش بنیان در کرمان در حال شکل گیری است و چون آفریقا در حوزه آی تی و آی سی تی سابقه طولانی دارد، فعالیت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین می تواند زمینه همکاری مشترک باشد. رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: آماده ایم تیمی از فعالان اقتصادی را به آفریقا اعزام و از همتای آنها به کرمان دعوت کنیم تا مذاکرات تجاری شکل بگیرد.

کرمان در اکتشاف و استخراج معادن عقب مانده

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با بیان اینکه سهم معدن در تعاملات داخلی آفریقای جنوبی10 درصد است، گفت: حدود 40 درصد صادرات این کشور مربوط به معدن به ویژه الماس است. عباس جبالبارزی افزود: با وجود اینکه ایران جزء 10 کشور برتر معدنی دنیا محسوب می شود و کرمان نیز در این زمینه رتبه اول کشور را داراست اما اکتشافات صورت گرفته تنها 10 درصد پهنه های معدنی و سهم معدن 1.5 درصد درآمد ناخالص داخلی است.

وی ادامه داد: کرمان در اکتشاف و استخراج معادن عقب مانده و با توجه به اینکه آفریقای جنوبی تکنولوژی پیشرفته ای در این زمینه دارد می توانیم با این کشور همکاری هایی داشته باشیم. جبالبارزی تصریح کرد: در بخش صنعت نیز در سیمان، لاستیک، مصنوعات فلزی و... می توانیم زمینه هایی را برای همکاری ایجاد کنیم. وی پیشنهاداتی را مانند تشکیل میز مشترک کرمان و آفریقای جنوبی، تسهیل در صدور ویزا و یا لغو الزام ویزا برای آفریقای جنوبی و امضای خواهرخواندگی بین کرمان و یکی از شهرهای آفریقای جنوبی را مطرح کرد.


نایب رئیس انجمن خرما استان کرمان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در ایران 1.2 میلیون تن خرما در 400 واریته تولید می شود که دومین کشور تولیدکننده خرما در جهان است گفت: 300 هزار تن معادل 25 درصد خرمای ایران در کرمان تولید که این خرما به بیش از 70 کشور دنیا صادرات می شود.

محمدحسین اکبری تصریح کرد: در استان کرمان سرمایه گذاری خوبی در فرآوری و بسته بندی خرما صورت گرفته که در این زمینه 10 واحد فرآوری در صنعت خرما مانند قند مایع، الکل خرما، سرکه خرما، شکلات خرمایی، شیرینی های خرمایی و... تولید می شود که همه این تولیدات قابلیت صادرات دارد.
وی ادامه داد: در سال 95 صادرات خرما ایران به آفریقای جنوبی 4500 دلار بوده که در سال 96 این صادرات سه برابر شده و نوید دهنده برقراری ارتباط خوب دو طرف است.

دبیر انجمن پسته ایران نیز در این نشست، گفت: در ایران 450 هزار هکتار سطح زیرکشت پسته وجود دارد که 52 درصد آن مربوط به استان کرمان است. سیدمحمدابراهیم علوی افزود: ارزش صادرات 75 درصد کل تولید پسته بیش از 2 میلیارد دلار است که عمده این محصول به اروپا، آمریکا، کانادا، روسیه، کشورهای عربی، چین و هند صادر می شود.

صدور ویزا آسان شود

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان با بیان اینکه ایران در حوزه گردشگری جز 10 کشور برتر دنیاست و استان کرمان پنجمین استان گردشگری ایران محسوب می شود، افزود: در انواع جاذبه های گردشگری و اکوتوریسم کرمان، بیایان شهداد شهرت جهانی دارد و تنوع حیات وحش و پرندگان، کوهستان های برف گیر از جاذبه های طبیعی استان کرمان است.

علوی ادامه داد: درخواست می شود در رابطه با صدور ویزا سهولت بیشتری نسبت به شرایط فعلی برای سفر به آفریقای جنوبی ایجاد شود زیرا در حال حاضر صدور ویزا به صورت انفرادی بسختی صادر می شود.

سیستم بانکی مناسبی بین آفریقا و ایران وجود ندارد

همچنین رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران گفت: ایران و آفریقای جنوبی در طول سال های متمادی حتی در زمان تحریم ها روابط سیاسی بسیار خوبی داشتند اما روابط سیاسی خوب دلیلی بر ایجاد روابط اقتصادی خوب نمی شود و برای تحقق این مهم باید سطح همکاری های تجاری و مبادلات دو طرف در سطح قابل قبولی تعریف و اجرا شود.

سارا دین، افزود: سیستم بانکی مناسبی بین آفریقا و ایران وجود ندارد و با توجه به شرایطی که ایران در آن قرار دارد، امیدواریم تدبیری بیندیشیم تا تجارت خوبی برقرار شود. وی ادامه داد: صنعت خودروسازی و وسایل نقلیه در آفریقای جنوبی پیشتاز است و این کشور به کشورهای مختلف از جمله ژاپن قطعات یدکی و ملزومات خودروسازی صادر می کند و با توجه به اینکه کرمان نیز در خودروسازی فعال است می تواند زمینه های همکاری مشترک در این رابطه شکل گیرد.

 محصولات کشاورزی کرمان به آفریقا صادر شود
دین، اظهار کرد: همزمانی فصل تابستان در کرمان و زمستان در آفریقا می تواند فرصتی برای صادرات محصولات کشاورزی کرمان به آفریقا باشد و از سوی دیگر نیز با توجه به وجود دانش تخصصی و ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در حوزه معدن آفریقای جنوبی، امکان همکاری در این زمینه هم وجود دارد. وی در رابطه با گردشگری کرمان گفت: ظرفیت‌های گردشگری ایران و کرمان در آفریقای جنوبی شناخته شده نیست و باید مردم این کشور را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری استان کرمان و ایران ترغیب کنیم که در این زمینه آبان ماه سال جاری گروهی از مجریان بزرگ تورهای بزرگ مسافرتی به تهران می آیند که کرمان می تواند از این فرصت برای توسعه همکاری های مشترک در زمینه گردشگری بهره ببرد.

در این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان پرسش هایی را در رابطه با برخی فعالیت های اقتصادی در آفریقای جنوبی مطرح کردند و رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی در ایران، ضمن معرفی ظرفیت های این کشور به این پرسش ها پاسخ داد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)