کد خبر: ۲۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس انجمن رانندگان حمل بار استان کرمان مطرح کرد
در کل خواسته اصلی رانندگان این است که کرایه حمل واقعی گیرشان بیاید که در کارگروه تهران این مسئله در حال پیگیری است. در دو سه ماه اخیر قطعات یدکی و لاستیک ماشین به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است و تنها راه پوشش این هزینه‌ها برای رانندگان بالا بردن کرایه حمل است.
همین چند روز پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس از خواب ماشین‌های حمل بار معدنی به دلیل نبود لاستیک خبر داد. همین بهانه‌ای شد تا از رئیس انجمن صنفی رانندگان کالا در خصوص چالش‌های پیش روی این بخش از فعالان اقتصادی استان بپرسیم. رضا میرزایی از سهم 200 لاستیکی کرمان برای 2 هزار کامیون خبر می‌دهد و می‌گوید من که رئیس صنفم هنوز نتوانسته‌ام لاستیک دریافت کنم. میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: «در حال حاضر هیچ سیستمی در پایانه کرمان حکم‌فرما نیست و شرکت‌های حمل‌ونقل به هر کس که بخواهند بار می‌دهند و نوبت خاصی رعایت نمی‌شود. ممکن است فردی در یک هفته 4 بار سرویس برود و فردی دیگر 8 روزی یک‌بار هم سرویس نداشته باشد» این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:


از اوایل خردادماه کامیون داران و رانندگان حمل بار اعتراضاتی نسبت به مشکلات معیشتی خود داشتند و دولت در این رابطه وعده‌هایی را به کامیون داران داده بود، تاکنون به کدام‌یک از وعده‌های داده‌شده عمل شده است؟

بیمه تکمیلی عملیاتی شده ولی مابقی وعده‌هایی که داده‌اند تاکنون انجام‌نشده است. نه اینکه نخواهند, خوب یکسری از کارها زمان‌بر است. صنف هم پیگیر این مسئله هست ولی تاکنون وعده‌های داده‌شده تحقق پیدا نکرده است.

اجرای بیمه تکمیلی رانندگان به چه صورت بوده است؟
کانون رانندگان ایران و شرکت‌های کل کشور با بیمه آتیه سازان حافظ قرارداد بسته‌اند و از اول شهریورماه بیمه تکمیلی برای رانندگان عملیاتی شده است.
در کل این شرکت بیمه تعهداتی با ما دارند، ولی از رانندگان هیچ پولی دریافت نمی‌کنند و این پول از محل گروه شرکت‌های حمل‌ونقل به سازمان راهداری پرداخت می‌شود.

در رابطه با حق بیمه‌های تأمین اجتماعی چطور؟
بله؛ رانندگان از افزایش حق بیمه تأمین اجتماعی گلایه داشتند که آن خواسته تحقق‌یافته و درصدی که دولت به تأمین اجتماعی می‌بایست پرداخت کند، پرداخت کرده است.
اگرچه رانندگان جدیدی که از تاریخ دهم تیرماه به بعد وارد این صنف شده‌اند شامل این تخفیف بیمه نشده‌اند، ولی رانندگان قدیمی شامل این تخفیف دولت شده‌اند و تنها 50 درصد از حق بیمه خود را می‌پردازند و مابقی را دولت می‌پردازد. به‌هرحال این موضوع در حال پیگیری است و رایزنی‌هایی صورت گرفته تا رانندگان جدید هم بتوانند از این تخفیف بیمه برخوردار شوند.

اصلی‌ترین خواسته رانندگان از دولت چیست؟
در کل خواسته اصلی رانندگان این است که کرایه حمل واقعی گیرشان بیاید که در کارگروه تهران این مسئله در حال پیگیری است. در دو سه ماه اخیر قطعات یدکی و لاستیک ماشین به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است و تنها راه پوشش این هزینه‌ها برای رانندگان بالا بردن کرایه حمل است.

انبوه مشکلات چند سال روی‌هم جمع شده‌اند و ما امیدواریم که این مسائل حل بشود، اگرچه به نظر می‌رسد که در چند روز اخیر نسبت به قبل مقدار تلاششان کمتر شده است.

تعدادی از رانندگان به طرح سهمیه سوخت بر اساس پیمایش اعتراض داشتند، دلیل اعتراض آن‌ها چه بوده است؟

تعداد کمی از رانندگان از طرح سهمیه سوخت ناراضی‌اند، کسی که بخواهد کار کند و فعال باشد با این طرح مشکلی ندارد.
 شرکت‌ها باهم لینک شده‌اند، بر اساس میزان پیمایش هر کامیون حمل بار، حتی اگر راننده یکسرخالی هم بیاید، میزان سوختش محاسبه‌شده و به کارت سوختش واریز می‌شود. معمولاً بیستم هرماه میزان کارکرد ماشین محاسبه می‌شود و 10 روز بعدازآن به کارت سوخت راننده واریز می‌شود.
خدایی این طرح خوب است و تعداد کمی ناراضی هستند و آن‌ها هم رانندگانی هستند که کامیونشان قدیمی است و خوراک ماشین (میزان مصرف سوختش) بالا است.

خواسته رانندگان در رابطه با افزایش ضریب حقوق بازنشستگی چیست و پیگیری آن در چه مرحله‌ای قرارداد؟
کارگروهی در تهران در حال پیگیری است که حقوق بازنشستگی کامیون داران افزایش پیدا کند. در صورت تحقق این خواسته 500 هزار تومان به حداقل حقوق رانندگان اضافه می‌شود.

حقوق فعلی بازنشستگان صنف رانندگان کامیون چقدر است؟
در حال حاضر حقوق بازنشستگی رانندگان مثل کارمندان مشاغل آزاد 1 میلیون و صد و پنجاه‌هزار تومان است. به‌هرحال کارگروه تهران پیگیر این قضیه هستند ولی تاکنون که همان حقوق مشاغل آزاد است. این کارگروه به دنبال گرفتن سختی کار این شغل و قرار گرفتن این شغل جزء مشاغل سخت نیز هست.

پیش‌ازاین بحث افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار مطرح‌شده بود، این افزایش محقق شده است؟
بله؛ 20 درصد زیاد شده ولی در عوض قطعات 150 درصد گران‌تر شده‌اند. 20 درصدی از این سمت آمده روی کرایه، ولی قیمت یک لاستیک از 2 میلیون و سیصد هزار تومان به 7 میلیون تومان رسیده است.

در تیرماه اخباری مبنی بر توزیع لاستیک با ارز دولتی در بین رانندگان منتشرشده است، رانندگان کرمانی این سهمیه را دریافت کرده‌اند؟
100 جفت 200 جفت لاستیک به کرمان داده‌اند، خود شهرکرمان تنها 2000 تا ماشین حمل بار دارد. من خودم هم رئیس صنفم و هم ماشین دارم ولی هنوز نتوانستم لاستیکی دریافت کنم.
لاستیک یک سری نارضایتی‌ها در بین رانندگان ایجاد کرده، قرار شده اداره راهداری از 31 شهریورماه سهمیه لاستیک را به انجمن‌ها بدهند، این اداره با انجمن در یک راستاست و مقررشده تا رانندگان سهمیه لاستیک خود را از طریق دریافت معرفی‌نامه اداره راهداری از نمایندگان فروش دریافت کنند.
انجمن نیز بر اساس پیمایش هر ماشین، راننده را به اداره راه داری معرفی می‌کند، ماشینی که فعال باشد از طریق اداره راه داری به نمایندگان فروش معرفی‌شده و می‌تواند لاستیک با نرخ ارز دولتی دریافت کند.
تاکنون این سهمیه لاستیک در اختیار نمایندگان توزیع لاستیک قرار می‌گرفت و آن‌ها بر اساس مدارکی که از کامیون داران دریافت می‌کردند این سهمیه را در اختیارشان قرار می‌دادند، منتها سهمیه خیلی کم بود و این خود منجر به نارضایتی می‌شد.

در اوایل شهریورماه هم اخباری مبنی بر اختصاص ارز دولتی برای 15 کالای موردنیاز رانندگان کامیون منتشرشده است. آیا کاهش قیمتی تاکنون اتفاق افتاده است؟
اصلاً، ما در طی بازدیدی که با اداره راه از تعدادی از نمایندگان فروش روغن داشتیم، موجودی انبار روغنشان بسیار کم بود. اگر به این وضع رسیدگی نشود همین اتفاقی که برای لاستیک افتاده برای روغن ترمز هم می‌افتد.

این پیشنهاد توسط برخی از مسئولین مطرح‌شده که انجمن‌ها به نمایندگی از رانندگان اقدام به واردات لاستیک و مواد اولیه کامیون داران نمایند. نظر شما در مورد این پیشنهاد چیست؟
ما این آمادگی راداریم، مسئولین این اجازه را به همراه ارز 4200 در اختیار ما بگذارند ما خود اقدام به واردات این کالاها می‌کنیم. رانندگان به ما اعتماد دارند ما اگر بگوییم فردا به این دلیل پول به‌حساب ما واریز کنند، این کار را انجام می‌دهند.

اخباری مبنی بر محاسبه نرخ کرایه حمل بار بر اساس تن- کیلومتر منتشرشده است. این طرح تاکنون عملیاتی شده است؟
هنوز عملیاتی نشده است، کرایه بار حالت عرضه و تقاضا دارد اگر کمبود ماشین باشد قیمت حمل بار مقداری بالا می‌آید و اگر ماشین زیاد باشد قیمت کرایه خودبه‌خود کاهش می‌یابد. این روزها این‌قدر گرانی قطعات هست که اگر ماشین بخوابد و راننده کار نکند به‌صرفه‌تر است.

تعدادی از رانندگان از نحوه تعیین قیمت بارنامه و سهم کامیون از بارنامه گلایه داشتند. دلیل این اعتراض چه بوده است؟
اگر شرکت‌های حمل‌ونقل میزان کمیسیونی بیشتر از مقدار قانونی از کامیون داران دریافت کنند خلاف قانون است و با آن شرکت برخورد قانونی می‌شود. هر راننده‌ای که در این رابطه شکایت دارد به انجمن بیاید و شکایت خود را مطرح کند تا رسیدگی مربوطه انجام شود.

برخی از رانندگان معتقدند که شرکت‌های حمل‌ونقل با تعدادی از رانندگان قرارداد می‌بندند و در ازای دریافت کمیسیون بیشتر بار را به آن‌ها تحویل می‌دهند و رانندگان دیگر باید مدت‌ها در صف گرفتن بار بمانند. شما این مورد را تائید می‌کنید؟
بله سیستم نوبت‌دهی باری در کرمان وجود ندارد. ما آمدیم و 40 میلیون تومان از طرف انجمن به یک شرکت برنامه‌نویس دادیم تا یک برنامه نرم‌افزاری برای سیستم نوبت‌دهی بار بریزد و در اختیار انجمن قرارداد. این برنامه توسط این شرکت تهیه شد و قرار بود تا تاریخ اول مرداد استارت این کار زده شود که متأسفانه به دلایلی این کار محقق نشد.

 ما در رابطه با این طرح حتی مصوبه شورای تأمین را برای اجرایی شدن این سیستم نوبت‌دهی هم داشتیم اما باز به دلایل نامشخص این کار محقق نشد. ببینید اگر این سیستم اجرایی شود 80 درصد مشکلات رانندگان در بخش تقسیم بار حل می‌شود.

در حال حاضر هیچ سیستمی در پایانه کرمان حکم‌فرما نیست و شرکت‌های حمل‌ونقل به هر کس که بخواهند بار می‌دهند و نوبت خاصی رعایت نمی‌شود. ممکن است فردی در یک هفته 4 بار سرویس برود و فردی دیگر 8 روزی یک‌بار هم سرویس نداشته باشد.

ما چند سال است که به دنبال سیستم نوبت‌دهی حمل بار هستیم و هر بار به دلایلی این طرح اجرایی نمی‌شود. یک‌زمان جوی شروع می‌شود و همه می‌آیند و قول همکاری می‌دهند و دوباره که آب از آسیاب افتاد فراموش می‌کنند.

به چه دلیل این سیستم اجرایی نمی‌شده؟
ما چندین بار استارت این طرح را زدیم، ولی متأسفانه شرکت‌ها حمل‌ونقل بارهایشان را در این سیستم بارگذاری نمی‌کردند و از طرف دیگر هم اداره حمل‌ونقل برخورد لازمه را با شرکت متخلف انجام نمی‌داد.

شرکت‌ها اگر بارشان را در سیستم ثبت کنند موظف‌اند همان کمیسیون مصوب شده را از راننده بگیرند، شاید به همین دلیل این کار را نمی‌کنند و خارج از سیستم نوبت‌دهی بارشان را رد کرده و کمیسیون بیشتری از راننده دریافت می‌کنند. به‌طور مثال برای یک‌بار 1 میلیون و سیصد هزارتومانی می‌بایست 180 هزار تومان کمیسیون دریافت کنند ولی این را خارج از سامانه با کمیسیون 500 هزارتومانی رد می‌کنند.

کل مشکل راننده‌ها با راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی بار حل خواهد شد، ولی متأسفانه ما چندین بار اقدام کردیم ولی به‌جایی نرسیدیم.


برخی می‌گویند فعالیت غیرمجاز تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل عامل رکود بازار حمل بار است. این موضوع صحت دارد؟
آژانس وانت‌بار تلفنی آمده مجوزی از صنف خود گرفته و به‌طور غیرمجاز اقدام به بارگیری خارج از محدوده خود می‌کند. ما بارها به این شرکت‌ها تذکر داده‌ایم و گفته‌ایم که شما تنها مجاز به فعالیت در سطح شهر هستید و نباید در خارج از شهر هیچ فعالیتی داشته باشید. ولی متأسفانه بارها دیده‌شده که به‌طور مثال یک ماشین خاور از همین شرکت‌های آژانس تلفنی اقدام به بارگیری بار در حدود خارج از شهری کرده‌اند.

منبع: صدای تاک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)