گفتارنو/ گروه شهر:
همه چیز از آنجاشروع شد که رییس شورای شهر کرمان در آیین بهرهبرداری از پلسیدی، ضمن در خواست کمک از سرپرست استانداری مبنی بر فراهم کردن مقدمات اجرای شریان حیاتی و ضروری ۴۵ متری کوثر گفت: این مسیر از تقاطع کوهپایه شروع میشود و به فرودگاه میرسد و بسیار برای کرمان ضروری است و امیدواریم در این دورهی شورا به بهرهبرداری برسد.
مسیر ۴۵ متری کوثر (سیدی) از تقاطع بزرگراه شرقی با جادهی کوهپایه شروع میشود و پس از قطع خیابانهای شهدای خانوك، سده و مهدیه به خیابان مصلی متصل شده و در ادامه، از میدان عاشورا عبور کرده، بلوار جانباز در خیابان شهید رجایی را قطع میکند و از خیابان جهاد از طریق پنجراه ۲۴ آذر به میدان کوثر متصل میشود. در ادامه، این بلوار با عبور از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شمالی و سهراهی کوثر، اراضی حسنآباد و محمد آباد را به بلوار غدیر دو وصل میکند و سپس از کنار فرودگاه عبور کرده و به بلوار حجاج متصل میشود.
این پروژه اما منتقدان و مخالفانی دارد با این حال رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان میگوید: این پروژه در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در دست بررسی است و باید اجرا شود ولی هنوز روی میز کار کمیسیون معماری و شهرسازی برای تصمیمگیری قرار نگرفته است.
دکتر رامین ارجمند کرمانی؛ در دفاع از این طرح به فردای کرمان می گوید: در طرحهای بالادستی به این پروژه اشاره شده و جزو مصوبات است پس لازمالاجراست. علاوه بر آن، تاثیر خیلی مهمی بر ساختار ترافیکی شهر از نظر سیستم حملونقل و شبکهی شهری میگذارد.
ارجمند کرمانی این پروژه را جزو اقدامات مهم و زیربنایی شهر کرمان میداند و می افزاید: اگر دید محدودی به شهر داشته باشیم و فقط انسجام بافت شهری را مدنظر قرار دهیم ممکن است عبور بخش هایی از این پروژه از داخل بافت مسکونی موجب چند پاره شدن شهر شود. ولی وقتی جمیع مسائل را در نظام شهرسازی مورد نظر قرار دهیم به یکسری اصول میرسیم که باید رعایت شود.
او با بیان اینکه شبکهی ترافیک،اساس طرحهاست و از سال ۶۴ که طرح جامع قدیم و از سال ۶۸ که طرح تفصیلی را داشتیم، این مهم مورد توجهی همه بوده است، خاطر نشان میکند: آییننامهی طراحی راههای شهری که برای تمام ارگانهای مربوطه لازمالاجراست این قضیه را تصدیق میکند که حتما نظام طراحی شهری باید اجرا شود و جزو الزاماتی است که هرکس متولی کار باشد بایدآنرا مدنظر قرار دهد.
مواضع ارجمند کرمانی با واکنش مسئول خانه گفتمان معماری و شهرسازی کرمان در صفحه اینستاگرامش همراه شده است.
کورش افضلی بلوار سیدی را « بلواری که فقط حرکت سواره را از شرق به غرب و از غرب به شرق در شهر کوچک کرمان بالا میبرد» توصیف کرده و هشدار داده است:« این بولوار تبعات اجتماعی زیادی به بار خواهد آورد.» او با اشاره به اینکه شهر انسان محور از کرمان رخت بر بسته است ، کرمان را « شهر ماشین » نام گذاشت. و گفت: شهر پیاده، دوچرخه و حملونقل عمومی در کرمان مفهومی ندارد.