کد خبر: ۲۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از اظهارات ضد و نقیض در خصوص عوارض ذرات گردوغبار گزارش می دهد
علیرغم اینکه جزینی زاده این حجم از آلودگی را خطرناک اعلام می کند و هشدار می دهد اما رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اظهار نظری متفاوت به فردای کرمان می گوید : «گرد و خاک در دراز مدت تاثیر زیادی بر سلامتی ندارد مگر این‌که خیلی کم روی سیستم تنفسی تاثیر بگذارد».
گفتارنو/ گروه جامعه: 

میزان شدت آلودگی طبق اعلام ستاد مدیریت بحران کرمان صبح سه شنبه به ۱۵۳   و صبح دو شنبه به 117 رسید این در حالی ست که شهر زرند و راور در شمال کرمان نیز از این آلودگی بی بهره نبودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه بالا رفتن شاخص های آلایندگی در هوا بالاتر از 200، مرز هشدار و خطرناک را نشان می دهد می‌گوید:  شاخص آلایندگی هوا در شهر کرمان برای گروه های حساس ناسالم است.وی شاخص کیفی آلایندگی هوا را در شهر زرند 659 اعلام و تصریح می‌کند:  این رقم 6 و نیم برابر حد مجاز و خیلی خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: این شاخص در شرق استان نیز 161 گزارش شده که برای همه گروه ها ناسالم است.
جزینی زاده می افزاید: شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا 50 هوای پاک، 50 تا 100هوای سالم، بین 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 هوای ناسالم برای تمام افراد و از 200 به بالا خطرناک است. 

علیرغم اینکه جزینی زاده این حجم از آلودگی را خطرناک اعلام می کند و هشدار می دهد اما رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اظهار نظری متفاوت به فردای کرمان می گوید : «گرد و خاک در دراز مدت تاثیر زیادی بر سلامتی ندارد مگر این‌که خیلی کم روی سیستم تنفسی تاثیر بگذارد».

دکتر سید محمد صابری با بیان اینکه وجود عوامل خاص شیمیایی در هوا بر سلامت تاثیر می‌گذاردمی افزاید: «اگر در یک محیطی مثل زرند که کارخانه‌ی قطران دارد، موادش در محیط وارد شود روی سلامتی اثر می‌گذارد و حتی ممکن است بعضی سرطان‌ها را زیاد کند اما صرف خود گرد و خاک نه».
وی بیان  می کند : «گرد و خاک آن‌قدر به‌شدت تاثیر نمی‌گذارد و در طولانی مدت تاثیرات زیادی ندارد و بیش‌تر بیماران تنفسی را اذیت می‌کند».

او می گوید: «به هر حال ریه یک واکنش طبیعی و سیستم ایمنی طبیعی دارد که گرد و خاکی که وارد آن می‌شود را پس می‌فرستد و از طریق خلط و ترشحات ریوی خارج می‌شود».
اما «صرف گرد و خاک آسیب آن‌چنانی، حتی در دراز مدت هم نمی‌رساند و بعضی از مواد داخل گرد و خاک هم باید سطحش خیلی بالا باشد.. 

صابری در ادامه می گوید: «با این وجود زمانی که گرد و خاک زیاد می‌شود بهتر است افراد سالمند، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند، خردسالان و کودکان و همچنین افرادی که بیماری‌های حساسیتی دارند از حضور در اجتماع خودداری کنند زیرا این‌ افراد حساسیت‌شان بیشتر است، در معرض خطر هستند و باید بیشتر رعایت کنند». 

این در حالی است که بر طبق نتایج تحقیقات سازمان های بین المللی، آلودگی ها به ویژه آلودگی هوا در بروز انواع بیماری های غیرواگیر و در مواردی صعب العلاج مانند سرطان ها نقش موثری دارد.
به گفته دکتر محمد اسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان، آلودگی هوا عامل بروز سرطان است؛در همین راستا نیز  سازمان بهداشت جهانی در اکتبر سال 2006 پس از 15 سال تحقیقات اعلام کرده است آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است. 

مدیر گروه ارتباطات و آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشكی كردستان در این باره نیز می گوید: پدیده گردوغبار رویدادی طبیعی است كه در بخش هایی از جهان كه دارای مناطق خشك و بیابانی وسیع هستند، ایجاد می شود؛ در ایران نیز چند سالی است كه به دلیل وزش بادهای شدید در بیابان های كشورهای همسایه بویژه عراق، عربستان و اردن، این پدیده تشدید شده است و تبعات آن كشور ما؛ بویژه مناطق غربی، جنوب غرب و تا حدودی مركزی را در بر گرفته است.

دكتر شهرام عزیزی خوش سیرت، به جام جم آنلاین می‌گوید:  هرچند ذرات جامد به صورت معلق در جو زمین همواره وجود دارند اما تراكم این ذرات مانند هر متغیر دیگری اگر از محدوده ای فراتر رود خسارت زا و خطرناك خواهد بود.
وی می افزاید: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه كاملا متفاوت هستند و از درشت (غیرقابل تنفس) تا ریز (قابل تنفس) طبقه بندی می شوند.
ذرات درشت گرد و غبار حداكثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا كنند اما ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ كنند.

ذرات ریزتر دارای اثرات بالقوه مهمی بر سلامت انسان هستند. بیشتر ذراتی كه در پدیده گردوغبار حضور دارند از نوع درشت یا غیرقابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی كند، هر چند ممكن است در افرادی كه سابقه بیماری های تنفسی دارند مشكلاتی پدید آورد.
دكتر عزیزی می گوید: آثار كوتاه مدت آلودگی هوا بیشتر شامل حساسیت چشم ها، بینی و حلق، عفونت های دستگاه تنفسی، سردرد، تهوع و واكنش آلرژیك است.

اما این پدیده در درازمدت نیز می تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به سایر ارگان های بدن را ایجاد كند.
وی تاكید می كند: سرفه، افزایش حساسیت در برابر عفونت های تنفسی، تأثیرات سوء بر قفسه صدری، افت كارایی سیستم ایمنی بدن، تشدید عوارض در بیماری های قلبی، كاهش كارایی تنفس و تنگی نفس، تنفس سریع با عمق تنفس كم و وخامت بیماری های مزمن ریوی مثل برونشیت از عوارض تنفس در گردوغبار است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
اما می ماند برخی اظهارات این مثلا متخصصان این قدر پرت است که تصورش هم برای یک غیر ایرانی , غیر ممکن است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)