عباس محمودیان در صفحه طنز غیرقابل اعتماد روزنامه اعتماد نوشت:
گوجهفرنگی میوهی عجیبی است، تا همین چند سال پیش مثل پیاز و سیبزمینی اصلاً جزء میوهها به حساب نمیآمد و در میوهفروشیها هم آن پایینها گذاشته میشد و از ارزانترین خریدنیها بود اما اتفاقات زیادی دست به دست هم داد که امروز کاری کند تا همانطور که چشممان دنبال نرخ لحظهای دلار است، نرخش را مرتب پیگیری کنیم. حالا چهطور شد که اینطور شد؟
برای شکافتن راز این توطئه باید به سالها قبل برگردیم، سالهایی که نامش «گوجه» بود و هیچ پسوندی نداشت. طبق تحقیقات تاریخی و مدون بنده، اولین اقدام ثبت شدهای که وجود دارد، تشکیل اِگفا (اتحادیه گوجه فرنگیهای ایران) است. این اتحادیه را گوجههای ناراضی از وضعیت موجودشان راهاندازی کردند تا برای پیشرفت اوضاعشان در آن چارهاندیشی کنند. اولین اقدام افزودن پسوند «فرنگی» به انتهای نامشان بود تا در دل جامعهی غربزده هم جا باز کنند و از سفرهی دانشجویان و فقرا، به سفرهی اغنیا هم برسند. گام اول بسیار با موفقیت برداشته شد و امروز همهی مردم آنها را گوجهفرنگی و حتی شنیده شده برخی که مبادی آدابتر هستند، «گوجه فرهنگی» مینامند.
طبق گزارشهای لو رفته از اِگفا، گام بعدی گوجهها ایجاد جلوههای بصری جدید از راه سوسول شدن بود که این گام هم به سرعت برداشته و با موفقیت چشمگیری روبهرو شد. اضافه کردن پسوند گیلاسی - با یادآوری سوء سابقهی گیلاس در موضوع قیمت – و ظاهر مکشمرگمای گوجههای نوظهور، راه را برای پیشرفت آنها به شدت هموار کرد و گوجهای که تا دیروز در ساندویچهای کالباس سینما جا داشت به یکباره بر سر یک خلال دندان در گوشهی ساندویچهای لاکچری جا گرفت.
از اینجا به بعد دیگر گوجهها تنها احتیاج به یک حضور رسانهای پررنگ داشتند که آن هم با حضور در میوهفروشی محلهی رییسجمهور سابق اینا، کارشان تمام شد و به سر خط خبرها رفتند. البته در این میان نباید از کنار رابطهی بینالمللی گوجهها گذشت. ارتباطاتی که در راستای معاهدهی مخفی گاگج (گسترش ارزش گوجههای جهان) میان گوجهفرنگیهای ایران و دیگر گوجهها انجام میگیرد.*
از تصمیمات مهم این معاهده، حضور گوجهها در سراسر جهان در جلسات و برنامهها عمومی و اعتراضی، برای پرتاب به سمت سخنران یا هر فرد مورد غضب دیگری است. امروزه طبق آمار اعلام شده برای هر سخنرانی جهانی، حداقل دو صندوق گوجه بهفروش میرسد و تصاویر برخورد گوجه به صورت فرد مورد نظر بیشترین لایک را در فضای مجازی میخورد که قطعاً این فعالیتها در راه پیشرفت و اهمیت گوجه در سطح جهان موثر و از کمترین نتایج آن بالا رفتن قیمت گوجه در بازار است.
حفاظت اطلاعات در اِگفا بسیار محکم و پیچیده است و نتایج تحقیقاتی هم که در اینجا منتشر شد پس از تلاشهای بسیار و مراجعه به اسناد سوختهی منتشر شدهی این اتحادیه و راههای غیرقابل اعلام، انجام شد. حالا که راز توطئه این اتحادیه فاش شد، لازم است ضمن حفظ تامین جانی عوامل تهیهی این گزارش، هر چه سریعتر نسبت به انهدام این باند مخوف اقدام شود تا ضمن برگشت ثبات به بازار گوجه، درس عبرتی برای دیگر میوهها شود تا شاهد گرانیهای لحظهای در قیمت کمپوتها، آبمیوهها و دیگر اقلام خوراکی نباشیم.
*ایراد بیجا نگیرید که چرا در اسم جهانیشان کلمهی «فرنگی» نیست؛ نکند خیال میکنید بقیه دنیا هم به گوجه میگویند گوجهفرنگی؟