کد خبر: ۲۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون صنایع ‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان اذعان کرد
معاون صنایع ‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: فقدان مراکز بسته بندی مجهز و ضعف بازاریابی موجب شده که سود سرشار حاصل از این صنعت کم نظیر نصیب واسطه ها و دلالان شود .
معاون صنایع ‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: فقدان مراکز بسته بندی مجهز و ضعف بازاریابی موجب شده که سود سرشار حاصل از این صنعت کم نظیر نصیب واسطه ها و دلالان شود .

حمیدرضا تورانی گفت: دولت یازدهم با شرایطی که ایجاد کرد زمینه حضور و ورود بخش خصوصی در قالب معین های اقتصادی را در جای جای این استان به عنوان یک فرصت مغتنم و طلایی فراهم کرده است. 

وی بابیان اینکه ایجاد کارگاههای مدرن بسته بندی صنایع تبدیلی موجبات امیدواری متصدیان این صنعت جهانی را فراهم آورده است، گفت: در این زمینه نقش پررنگ دولت در شتاب بخشیدن به روند حمایت های جدی به ‌منظور گره گشایی از مشکلات کاملا محسوس است و اما کافی نیست.
 
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان یکی از مشکلات زیرساختی در زمینهٔ صنایع دستی را فقدان بسته بندی کیفی عنوان کرد و گفت: بسته‌بندی در فروش و قیمت صنایع دستی بسیار تأثیرگذار است اما ما هنوز نتوانستیم در این زمینه متقاضی سرمایه گذاری از بخش خصوصی داشته باشیم. 

وی افزود: صنایع دستی برگرفته از هنر، تاریخ و فرهنگ هر منطقه است و کرمان نیز جدا از این مساله نبوده و از گذشته های دور با توجه به پیشینه تاریخی که دارد صنایع دستی بخشی از اشتغال مردم را تشکیل می داده است. 
تورانی بابیان اینکه برنامه ششم توسعه بر تولید و افزایش صنایع دستی تأکید دارد ،گفت: اگر صنایع دستی تقویت شده و اعتبار و زیرساخت های لازم از جمله آموزش به آن افزوده شود می توان با کمترین اعتبار، حتی بهتر از فروش نفت، جامعه را به ‌سوی اشتغال پایدار و در نتیجه رفع بیکاری هدایت کرد. 

احیای رشته شالبافی از طریق تنها بازمانده این هنر در کرمان 
تورانی در رابطه با احیای برخی صنایع دستی در استان کرمان چون شال و ترمه در منطقه «هوتک» کرمان گفت: هنر صنایع دستی شال و ترمه از قدیم الایام در منطقه هوتک رواج داشته و مردم از طریق آن امرار معاش می کردند و خوشبختانه امروز از طریق تنها بازمانده این هنر، توانستیم رشته شالبافی را احیا کنیم. 

وی در ادامه از وجود 70 هزار صنعت دستی شناخته‌شده در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: خانواده بزرگی از صنایع دستی در استان وجود دارد که بخشی از آن را 17 هزار بافنده گلیم در سیرجان تشکیل داده و این در حالی است که هنوز افراد صنعتگر زیادی هستند که شناسایی و ثبت سامانه نشده اند. 

تورانی افزود: با گذاشتن دو سال وقت و انرژی و آماده کردن زیرساخت هایی چون بازارچه، موزه، باغ موزه، دهکده جهانی با استانداردهای تعیین‌شده و آموزش دانشگاهی در مدارس و دانشگاه ها توانستیم بحث ملی پرونده سیرجان را حل و آن را وارد موضوع جهانی کنیم طوری که این شهر به‌ عنوان شهر جهانی گلیم به ثبت رسید. 

تورانی با اشاره به اینکه صنایع دستی هر منطقه سفیر آن منطقه است گفت: باید دسترنج و هنر دست مردان و زنان را در آینده با صادرات صنایع دستی به دنیا معرفی کنیم و ثبت ملی و اضافه شدن پته به فهرست جهانی نیز یکی دیگر از کارهایی هست که در حال پیگیری است. 

بیمه یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و اشتغال 
وی با اشاره به ‌قرار دادن تسهیلات و آموزش های مختلف مهارت های صنایع ‌دستی برای جوانان و ترغیب آن ها برای وارد شدن به این ارزآور گفت: باید آموزش در مکان هایی چون بهزیستی و زندان و دیگر مکان های مشابه که نیروی انسانی آماده برای مهارت آموزی دارند به ‌طور جدی دنبال شود. 
تورانی با اشاره به رتبه های گرفته‌شده در زمینهٔ تولید، بازرگانی و صنعتگر برتر در سال گذشته گفت: خوشبختانه استان کرمان با آموزش تعداد زیادی از علاقه‌مندان توانسته موفقیت های زیادی را کسب کند. 

تولیدکننده نباید فروشنده باشد 
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان بابیان اینکه تولیدکننده نباید فروشنده باشد گفت: مشکل تولید را در بخش صنایع دستی استان کرمان نداریم و تنها مساله ما بازاریابی است که با قرار دادن اعتبارات و تسهیلات به صنعتگران فعال برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در خارج از کشور و آشنا کردن صنعتگر با مشتری و بازار می توانیم در کاهش این مشکل مؤثر باشیم. 

وی نمایشگاه های صنایع‌دستی استان کرمان را جزو پرفروش ترین نمایشگاه های کشور نام برد و گفت: بیشترین استقبال صنعتگران سایر نقاط کشور از کرمان است و در این میان باید به تنوع صنایع‌دستی در استان نیز توجه کرد تا منجر به اشباع شدن بازار یک محصول نشده و تولید و صادرات آن به‌ موازات هم انجام گیرد. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شادمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
بفرمایید سازمان میراث فرهنگی در چه چیزی قوی است؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)