کد خبر: ۲۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ایران مطرح کرد
رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به عادی بودن روال خریدوفروش پسته می‌گوید: در هفته‌ای که گذشت (7 تا 15 مهرماه 97) پسته فندقی خندان با انس 32-30 هر کیلو حدود 100 هزار تومان تا 120 هزار تومان و دهن بست فندقی انس 32-30 هر کیلو حدود 90 هزار تومان تا 100 هزار تومان معامله می‌شده است.
گروه اقتصاد:‌

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به عادی بودن روال خریدوفروش پسته می‌گوید: در هفته‌ای که گذشت (7 تا 15 مهرماه 97) پسته فندقی خندان با انس 32-30 هر کیلو حدود 100 هزار تومان تا 120 هزار تومان و دهن بست فندقی انس 32-30 هر کیلو حدود 90 هزار تومان تا 100 هزار تومان معامله می‌شده است.

سید محمود ابطحی در گفتگو با گفتار نو،‌ می‌افزاید:  این در حالی است که در هفته مشابه سال گذشته (96/7/13) پسته فندقی خندان 28 هزار تومان تا 28 هزار و 500 تومان و دهن بست فندقی 24 هزارتومان معامله می‌شده است.

او علت کاهش تولید پسته امسال نسبت به سال گذشته را سال ناآوری پسته و تغییرات دمایی می‌داند. ابطحی در این خصوص می‌گوید: علاوه بر خشک‌سالی که همیشه وجود داشته است، پسته یک محصول کشاورزی است یک سال بسیار خوب تولید می‌شود و سال آوری آن است؛ و سال بعد، تولید آن کاهش می‌یابد و سال نا آوری پسته خواهد بود.

ابطحی می‌گوید: متأسفانه سال 97 هم سال ناآور بود و هم در اسفند و فروردین‌ماه تغییرات دمایی باعث شد با کاهش شدید تولید پسته مواجهه شویم.
به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ایران بر طبق برآورد انجمن پسته، امسال حدود ۵۰ هزار تن تولید پسته خواهیم داشت این در حالی است که سال گذشته برآورد انجمن حدود ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار تن بوده است.

او در خصوص کاهش تولید و چالش صادرات پسته به خبرنگار ما می‌گوید: تا شهریورماه امسال پسته‌ی سال گذشته را صادر می‌کردیم؛ و هنوز در حال صادرات پسته‌ی سال گذشته هستیم.

به اعتقاد برخی از فعالان پسته برای آنکه ایران بازار جهانی پسته را از دست ندهد درصورتی‌که قیمت ریال ایران نسبت به لیر ترکیه افزایش یابد، ایران، پسته ترکیه را صادر می‌کند. اظهاراتی که توسط ابطحی رد می‌شود. او در این خصوص می‌گوید:  چنین قصدی نداریم؛ اما اگر بخواهیم می‌توانیم از همان ترکیه صادر کنیم.

واکنش ابطحی در خصوص بحث منع صادرات پسته باهدف ارزان‌تر شدن این محصول در بازار داخل صریح  و روشن است. او در این خصوص گفته است: «پسته محصول ضروری نیست بلکه یک محصول لوکس است و بالاترین مصرف آن بین اقشار مرفه جامعه است.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته می‌افزاید: به‌طور متوسط ۸۰ درصد پسته ‌تولیدی در کشور صادر می‌شود؛ لذا نمی‌توانم به خاطر کمبود پسته در داخل یک بازار ۱۰۰ ساله را از دست بدهیم.
ابطحی با اشاره به اینکه با صادرات یک گونی پسته می‌توانیم ۱۰ گونی گندم وارد کنیم. ادامه می‌دهد:‌ اگر پسته گران‌تر هم بشود نباید نگران این باشیم که یک عده خاص بخواهند حتماً پسته ارزان مصرف کنند. آن‌ها می‌توانند پسته مصرف نکنند یا اگر می‌خواهند مصرف کنند پول بیشتری بپردازند.

ابطحی ارزان‌قیمت بودن و زیاد مصرف کردن پسته در داخل را اصلاً فکر اقتصادی نمی‌داند و اظهار می‌کند: کسی که پسته از ما می‌خرد جایی را اجاره کرده یا خریده است. کارگر دارد، پسته را بسته‌بندی و توزیع می‌کند؛ بنابراین اگر ماده اولیه را به او ندهیم این سازمان بسته می‌شود و از بین می‌رود. درنتیجه یا تغییر شغل می‌دهد و دنبال کالای دیگری می‌رود یا دیگر پسته ما را بسته‌بندی و توزیع نمی‌کند؛ درنتیجه بازار جهانی را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه پسته یک محصول یک‌ساله نیست و تولیدکننده باید به فکر صادرات سال بعد هم باشد، می‌گوید: اگر تولیدکننده بازار جهانی را از دست بدهد سال بعد نمی‌تواند پسته را بفروشد، چون رقبا جای او را خواهند گرفت. پس نمی‌تواند در بازار جهانی حضور نداشته باشد و با این دلیل که پسته باید در داخل مصرف شود، جلوی صادرات را بگیرند.

به اعتقاد رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ممنوعیت صادرات پسته صدمه عمده‌ای به بازار جهانی پسته ایران وارد می‌کند. او یادآوری می‌کند در دولت قبل در همان مدت کوتاهی که صادرات را ممنوع کردند صادرات لطمه خورد.








نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)