کد خبر: ۲۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
علی خدادادی رئیس کمیسیون خدمات شهری با اشاره به نامه شهرداری تهران مبنی برراهنمایی و مشاوره از استان کرمان به منظور ساماندهی سگ های ولگرد در تهران می گوید: ما در کرمان علی رغم همه ی نقص ها کار خوبی انجام دادیم و حتی شهرداری تهران آمده و از پناهگاه کرمان بازدید داشته و خواسته که از تجربیات ما برای پایتخت هم استفاده کند.
گفتارنو / گروه شهر: 

برای سگ های ولگرد مناطق حاشیه نشین و مرکز شهر دیگر زیاد فرقی ندارد. مشاهده گله ‌ی سگ ها در ساعات اولیه صبح و آخر شب چندان دور از ذهن نیست.البته  این مشکل  فراگیر  است و تنها محدود به شهر کرمان نیست.

طی چند سال  اخیر شهرداری و نهاد های زیربط با انجام عملیاتی چون عقیم سازی و نگهداری سگ‌های ولگرد در پناهگاه  سعی در کنترل جمعیت سگ ها بلاصاحب  داشته اند، اما به اعتقاد برخی کاربران فضای مجازی و شماری از  فعالان حقوق حیوانات ، شیوه برخورد شهرداری با این مشکل چندان مناسب نیست. از سوی دیگر برخی خواستار شفاف سازی  نوع هزینه کرد کمک‌های دریافتی توسط انجمن حمایت از حیوانات شده اند و کانالیزه شدن کمک‌های شورای شهر و شهرداری تنها به این نهاد را به صلاح شهر و حیوانات نمی‌دانند.  

توله سگ‌ها از گرسنگی می‌میرند
زهرا مهرابیان که در شمار فعالان انجمن حمایت از حقوق حیوانات  است می‌گوید: وضعیت نگه داری سگ ها در پناهگاه اصلا خوب نیست ، تعداد زیادی از این سگ ها در اثر زخم ها و عفونت هایی که بر اثر دعوا بر سر غذا دارند میمیرند و عده زیادی نیز بر اثر کنه تلف می شوند . 

او که مدت سه ماه است که دیگر با پناهگاه همکاری ندارد، در ادامه می گوید: من به خاطر همین وضعیت نگهداری نادرست و مشکلاتی که به چشم در این مرکز دیدم دیگر در این مرکز فعالیت نکرده و خود و تعدادی از همکاران با ایجاد مراکزی به صورت انفرادی سعی در نگهداری و رسیدگی به این سگ ها داریم . 

به گفته مهرابیان وضعیت توله سگ های موجود در پناهگاه بسیار دلخراش است و تنها غذای موجود در این مرکز پای مرغ است که این توله  سگ ها  توان خوردن آن را ندارند و از گرسنگی می میرند.
او مدعی است:  شهرداری نظارت چندانی بر این مجموعه ندارد.   خود در طی مدتی که در آن جا بودم تنها یک الی دو بار دیدم که شهرداری به این مرکز سر بزند .

دستگاه کارواش خریدیم
نحوه  جمع آوری سگ های ولگرد توسط زنده گیرهای شهرداری هم مورد انتقاد فعالان حقوق حیوانات است.  آن‌ها معتقدند در هنگام جمع آوری، مادر را بدون توله و یا برعکس می گیرند و تنها هدف جمع آوری این سگ ها از خیابان است، حالا به هر بهایی . 

غذا رسان پناهگاه  به امید کرمان می‌گوید: چندی قبل میزان مرگ و میر سگ ها از کنه زیاد بوده است اما هم اکنون با حمایت های خیرین دستگاه  کارواش و سم خریداری شده وهمین امر موجب شده که نسبت به گذشته کنه بسیار کم باشد  و دیگر سگی به این دلیل تلف نشود و آمار مرگ و میر به شدت کاهش یابد. 

افخم نشاط، به صراحت می‌گوید: «واقعا ما اسپانسر نداریم، شهرداری 1200 سگ جمع وری کرده و به پناهگاه آورده است. . امکان غذارسانی به آن شکل برای این ها وجود ندارد» 
بنابر گفته ها او غذای بیش از 1200 سگ این مجموعه شامل 600 کیلو پا و سر مرغ  به همراه 700قرص نان است که آن هم به صورت یک روز در میان انجام می شود.

بنا بر اظهارات او با کمک خیرین هفته ای یک الی 2 نوبت سوپ و یا شیر تهیه می شود و به این توله ها داده می شود که آن هم مسلما برای توله ای که نیاز به غذای روزانه دارد کافی نیست. 
او در پاسخ به سوال خبرنگار گفتارنو مبنی بر کمک های شهرداری و سازمان دامپزشکی برای تهیه غذا می گوید: شهرداری از نظر مالی هیچ کمکی  به ما  نمی کند،  فقط همین که  ماشینی و راننده ای در اختیارمان بگذارد یا آب ویا بشکه ای به ما بدهد و الا شهرداری در امر تهیه غذا برای این سگ ها هیچ کاری نمی کند. دامپزشکی هم همین طور در طول این مدت تنها دو سری غذا به ما دادند و الان دیگر هیچ کمکی نمی کنند.

او در ادامه می گوید: برای غذا رسانی به این سگ ها ما از کمک انجمن حمایت از حیوانات و خیرین استفاده می کنیم.
به اعتقاد او ریشه اصلی تلفات سگ ها در حال حاضر همین بی غذایی است چرا که اگر این سگ ها به اندازه کافی غذا رسانی می شدند در برابر زخم و بیماری مقاوم بودند. 

نشاط  در رابطه با فرایند عقیم سازی این پناهگاه می گوید: مدتی قبل عقیم سازی صورت می گرفت اما عملا عقیم سازی نیز به دلیل نداشتن بودجه در شهرداری متوقف شده و تعداد محدودی از سگ ها عقیم شده اند. 

علیرغم همه‌ی نقص ها، کارهای خوبی انجام دادیم
از سوی دیگر رئیس کمیسیون خدمات شهری معتقد است پناهگاه سگ ها وضعیت بسیار خوبی دارد و  کارهای زیادی در آن محل توسط شهرداری  انجام شده و تعداد زیادی از سگ ها عقیم شده  و واکسن زده شده اند.

علی خدادادی با اشاره به نامه شهرداری تهران مبنی برراهنمایی و مشاوره از استان کرمان به منظور ساماندهی سگ های ولگرد در تهران  می گوید: ما در کرمان علی رغم همه ی نقص ها کار خوبی انجام دادیم و حتی  شهرداری تهران آمده و از پناهگاه کرمان  بازدید داشته و خواسته که  از تجربیات ما برای پایتخت هم استفاده کند.

او درپاسخ به این سوال که عده ای معتقدند نسبت به گذشته آمار سگ های ولگرد افزایش پیدا کرده است، می گوید: نه این دید مردم است و حساس شده اند.
او با بیان این‌که هر سگی هر 40 روز 7 توله زایمان می کند ، در ادامه می گوید: در حال این را داریم کنترل می کنیم تا  در 8 ماه الی یک سال اینده اصلا سگ بلا صاحبی در این شهر  نداشته باشیم و روزانه بچه ها یک وانت از سگ ها بلاصاحب  به داخل پناهگاه می برند و در سایت نگهداری می کنند.

خدادادی دلیل توقف عقیم سازی را گرانی این آمپول و تورم می داند و معتقد است دانشگاه علوم پزشکی نتوانسته کمک چندانی به آن ها بکند. 


منبع: امید کرمان
برچسب ها: سگ های ولگرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)