کد خبر: ۲۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد؛
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، یک‌شنبه‌شب هفته‌ی جاری با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد .
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، یک‌شنبه‌شب هفته‌ی جاری با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد . 

 محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به نام‌گذاری «روز فرهنگی کرمان» گفت: در نشست هفته‌ی گذشته‌ی شورای عمومی، موضوع روز فرهنگی کرمان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم‌گیری به این جلسه موکول شد . 

وی با بیان این‌که کمیسیون‌های فرهنگی، هنری و بانوان و اجتماعی، ورزش و جوانان، جلسه‌ی خود را به این موضوع اختصاص دادند، گفت: در این فاصله پیشنهادهایی هم از بیرونِ شورا ارایه شده؛ به‌طور مثال یک نفر پیشنهاد داده که در شهر کرمان، قدیمی‌ترین دانشگاه به‌نام «قبه سبز» با سابقه‌ی 750 سال داریم که «تَرکان‌خاتون» این دانشگاه را ساخته و بهتر است «روز فرهنگی» با این مضمون نام‌گذاری شود . 

رییس شورای اسلامی شهر کرمان افزود: فرد دیگری مطرح کرده که داریم برای کرمان برندسازی می‌کنیم و باید تا آن زمان نام‌گذاری «روز فرهنگی» را متوقف کنیم، اما برند هم در چارچوب داشته‌های کرمان است و نمی‌شود برند خلق کنیم؛ باید ببینیم ظرفیت‌های کرمان چیست و کرمان را با چه چیزهایی می‌توانیم به کشور و دنیا بشناسانیم؛ بنابراین، این‌که اکنون نام‌گذاری «روز فرهنگی» متوقف شود، برند انتخاب شود و بعد «روز فرهنگی» نام‌گذاری شود، اگرچه قابل تأمل است، اما می‌توانیم بگوییم «روز فرهنگی»، در چارچوب همان داشته‌هاست و وقتی می‌گوییم روز تولد فلان شاعر شهیر و غیره، جزء دارایی‌ها، داشته‌ها و تاریخ کرمان محسوب می‌شود و لطمه‌ای به برندسازی نمی‌زند . 

فرشاد ادامه داد: بنابراین، اگر اعضای شورا موافق باشند، برای این‌که به تمام دیدگاه‌ها احترام بگذاریم، موضوع در کمیته‌ی نام‌گذاری که افراد صاحب نظر در این کمیته حضور دارند، مطرح شود؛ ضمن این‌که بیشتر مراکز استان‌ها «روز فرهنگی» خود را انتخاب کرده‌اند و در هر فصل که مجمع رؤسای شوراهای مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود، «روز فرهنگی» هر مرکز استان مطرح می‌شود که کرمان هنوز به جمع‌بندی نرسیده است . 

وی بیان کرد: مجمع رؤسای شوراهای مراکز استان‌ها، هشتم آذرماه برگزار می‌شود؛ بنابراین، تا قبل از هشتم آذرماه، فرصت داریم برای «روز فرهنگی کرمان» تصمیم‌گیری کنیم . 

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که اگر تمام اعضا موافق باشند، یک فرصت هفت‌هشت‌روزه بدهیم تا افراد صاحب‌نظرِ دیگر هم نظرهای خود را ارایه کنند و به جمع‌بندی برسند، گفت: جمع‌بندی افراد صاحب‌نظر در کمیته‌ی نام‌گذاری، طی صورت‌جلسه‌ای به شورا ارسال شود تا این مهم یک پشتوانه‌ی کارشناسی داشته باشد؛ چراکه دیدگاه‌ها بسیار متفاوت است؛ بنابراین، هر تصمیمی بگیریم، یک عده قبول می‌کنند و عده‌ای دیگر انتقاد می‌کنند، اما وقتی در کمیته‌ی نام‌گذاری که متشکل از افراد صاحب‌نظر و دوسه نفر از اعضای شورا و معاون فرهنگی اجتماعی شهردار است، موضوع به جمع‌بندی برسد، تصمیم کارشناسی گرفته شده است . 

«قبه سبز»، گزینه‌ای مناسب برای «روز فرهنگی کرمان» 

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا نیز با اشاره به این‌که من یادداشت را خوانده‌ام، صحبت‌های خیلی خوبی مطرح کرده بود، گفت: به‌طور مثال گفته است در شیراز، روز حافظ را به‌عنوان روز فرهنگی مطرح نکرده‌اند؛ چراکه حافظ، به‌عنوان یک ظرفیت برای شیراز وجود دارد؛ بنابراین، یک روز از بهار را به‌عنوان روز شیراز نام‌گذاری کرده‌اند و اصفهانی‌ها هم همین کار را کرده‌اند . 

وی افزود: اگر یک روز را نام‌گذاری کنیم، بهتر از این است که یکی از شخصیت‌ها را در این رابطه هزینه کنیم؛ ضمن این‌که «قبه سبز» را هم که مطرح کرده بود، به نظر می‌آید نکته‌ی جالب توجهی است؛ یعنی هم متعلق به 750 سال پیش است، هم دانشگاه است و هم ظرفیت گردشگری دارد . 

فرشاد، رییس شورا هم در این رابطه گفت: این که 750 سال پیش یک بانو به‌نام «ترکان‌خاتون»، تصمیم گرفته در کرمان دانشگاه بسازد، ارزشمند است؛ ضمن این‌که ساختمان «قبه سبز» ارزش تاریخی دارد و میراث فرهنگی در حال مرمت این ساختمان است . 

علی بهرامی، نایب‌رییس شورا و رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز ضمن تشکر از نشریه «فردای کرمان» که نظرخواهی‌های جدی در رابطه با «روز فرهنگی کرمان» را منتشر کرده است، گفت: اگر نخواهیم به سمت شخصیت‌ها برویم، «قبه سبز» پیشنهاد مطلوبی است . 

وی افزود: بنابراین، اگر به سمت افراد برویم، خواجوی کرمانی، مناسبت‌ها، جشن سده و بناها هم، قبه سبز، که در 15 دی‌ماه 1310 ثبت ملی شده، بیشترین طرف‌دار را دارند . 

بهرامی با بیان این‌که یک‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده با برگزاری کمیته‌ی نام‌گذاری، برای این مهم تصمیم‌گیری خواهیم کرد، گفت: یک هفته، فرصت خوبی است که علاقه‌مندان هم‌چنان پیگیر موضوع «روز فرهنگی» باشند و نظرهای خود را ارایه کنند . 

باید «قبه سبز» را از گمنامی خارج کنیم

زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم پیشنهاد «قبه سبز» برای «روز فرهنگی کرمان» را بسیار مطلوب دانست و گفت: خوشحالم یکی از دوستان موضوعی مطرح کرده که به ذهن هیچ‌یک از ما نرسید؛ ضمن این‌که با این انتخاب، «قبه سبز» از مظلومیت خارج می‌شود؛ چراکه وقتی می‌خواستیم یک خیابان را به‌نام «قبه سبز» نام گذاری کنیم، با مخالفت مواجه شدیم و فکر می‌کنم با این نام‌گذاری، بتوانیم «قبه سبز» را از گمنامی خارج کنیم . 

وی در ادامه، به جلسه با نماینده‌ی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: مقرر شد به‌زودی جلسه‌ی هم‌اندیشی با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش برگزار کنیم . 

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان هم‌چنین با اشاره به ادامه‌ی ساخت بوستان بانوان آفتاب، در خیابان شیخ احمد کافی، اظهار امیدواری کرد ساخت این بوستان هرچه سریع‌تر به پایان برسد . 

ایرانمنش هم‌چنین در رابطه با برپایی نمایشگاه کتاب گفت: عصر سه‌شنبه ساعت چهار تا شش، برنامه‌ی مشخصی با دستورکارهای چگونگی معرفی کتاب، بررسی راه‌کارهای عرضه‌ی کتاب، بررسی راه‌کارهای ترویج فرهنگ مطالعه و نذر کتاب برگزار خواهد شد که از تمام اعضای شورا برای حضور در این جلسه دعوت می‌شود . 

تصویب دستورالعمل اجرایی تقسیط عوارض و مطالبات شهرداری

در ادامه‌ی این نشست، حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه، منابع پایدار و حقوقی شورا با اشاره به مصوبات این کمیسیون گفت: ازجمله مواردی که در این کمیسیون مطرح شد، دستورالعمل اجرایی تقسیط عوارض و مطالبات شهرداری بود . 

وی افزود: کلیات این دستورالعمل که ازسوی شهردار کرمان پیشنهاد شده، در کمیسیون برنامه، بودجه، منابع پایدار و حقوقی شورا مصوب شده است . 

شهردار کرمان نیز در خصوص این آیین‌نامه گفت: این پیشنهاد، یک دستورالعمل مدون در رابطه با تمام مطالبات شهرداری است که غیر از مطالبات مربوط به عوارض نوسازی، عوارض مربوط به آموزش‌وپرورش، عوارض مربوط به آتش‌نشانی و عوارض خودرو را شامل می‌شود . 

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که تاکنون، تقسیط شهرداری برای عوارض صدور پروانه ساختمانی، براساس نرخ 18 درصد بود، گفت: در این آیین‌نامه، نرخ سود 18 درصد، سقف شرایط اقساط قرار گرفته و می‌تواند تا 8 درصد کاهش پیدا کند . 

وی افزود: در این رابطه پیشنهاد دادیم افرادی که مبلغ نقدی بیشتری پرداخت می‌کنند، به مابقی مبلغ، سود کمتری تعلق گیرد؛ به‌طور مثال اگر فردی 70 درصد را نقدی پرداخت کرد، به مابقی مبلغ، 11 درصد سود تعلق خواهد گرفت و اگر فردی 30 درصد را نقدی پرداخت کرد، بابت مابقی مبلغ، 18 درصد سود دریافت می‌شود . 

شهردار کرمان ادامه داد: بنابراین، این دستورالعمل باعث می‌شود مردم نقدینگی بیشتری به شهرداری پرداخت کنند؛ ضمن این‌که چون میزان سود نسبت به سود رایج بانکی کمتر و تسهیلاتی هم که شهرداری برای ارباب‌رجوع در نظر گرفته، نسبت به بانک‌ها سهل‌تر است، برای مردم راحت‌تر است که بدهی خود را از طریق شهرداری تقسیط کنند تا این‌که از بانک‌ها وام بگیرند و بدهی خود به شهرداری را پرداخت کنند . 

عالم‌زاده افزود: در این دستورالعمل، ابتدا تعاریف قانونی آمده و پس از آن براساس مواردی که بیان کردم، جدول تقسیط شامل 30 تا 90 درصد پرداختی افراد، 6 تا 18 ماه، مدت اقساط و 8 تا 18 درصد، سود درج شده و شرایط ضمانت نیز در این دستورالعمل آمده است .

در ادامه، پس از بررسی موضوع توسط اعضای شورا، دستورالعمل اجرایی تقسیط عوارض و مطالبات شهرداری به تصویب رسید . 

در این رابطه مقرر شد سود اقساط یک درصد کمتر از نرخ عقود مبادله‌ای سالانه‌ی شورای پول و اعتبار باشد؛ ضمن این‌که مواردی که در این دستورالعمل درج نشده، با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر قابل اجرا خواهد بود . 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)