کد خبر: ۲۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک مطرح شد
اولین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، امام جمعه و نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، مهندس احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه و جمعی دیگر از مسئولان، در سالن فجر مجتمع مس سرچشمه برگزار شد.
اولین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، امام جمعه و نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، مهندس احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه و جمعی دیگر از مسئولان، در سالن فجر مجتمع مس سرچشمه برگزار شد.

، مدیرکل منابع‌طبیعی استان کرمان در این مراسم اظهار کرد: با توجه به بحران‌های بزرگ منابع‌طبیعی و محیط‌‌زیست در دنیا در کشورمان و همچنین در استان که تأثیرات منفی از این بحران‌ها دارد باید کاری کنیم که منابع‌طبیعی در حداقل زمان ممکن به ثبات نسبی برسد.

مهدی رجبی افزود: برای این کار باید فعالیت خیلی بزرگی در عرصه‌های منابع‌طبیعی، مرتعی، جنگل و حوزه آبخیزداری انجام دهیم که انجام این همه کار در یک مدت معقول از عهده دولت به تنهایی برنمی‌آید و عوامل تخریب به سرعت کارشان را انجام می‌دهند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: بر همین مبنا از دو سال گذشته تصمیم گرفتیم با صاحبان صنایع و معادن بزرگ مذاکره کنیم و کارهای مختلفی که با حفظ منابع‌طبیعی مرتبط می‌شوند انجام دهیم نتیجه این شد که تفاهم‌نامه‌هایی امضا و سطوح کار نسبتا بزرگی تعریف کنیم تا در یک دوره 5 تا هفت ساله با کمک مالی خود صنایع و نظارت ما پروژه‌ها اجرا شود.

وی عنوان کرد: در استان کرمان تا امروز حدود 12 تفاهم‌نامه در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، شهربابک، بردسیر، زرند و کرمان امضا کردیم ضمن اینکه سال گذشته دو هزار هکتار عملیات مستقیم روی زمین ازجمله نهال‌کای و بذرکاری انجام دادیم و امسال 3 هزار هکتار بایستی توسط شرکت‌ها به عنوان تعهد اجتماعی انجام شود.

رجبی خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که امروز با مجتمع مس سرچشمه امضا کردیم و امروز گام اول آن اجرایی شده مقرر است در یک دوره هفت ساله 20 هزار هکتار عملیات‌های مختلف با هزینه شرکت در عرصه‌های منابع‌طبیعی شهرستان انجام شود و امروز شروع کار با یک هزار و 400 هکتار عملیات مبارزه با گیاه نیمه‌انگلی لورانتوس که درختان جنگلی ارژن را نابود می‌سازد اجرایی شد.

وی ادامه داد: 500 هکتار عملیات بذرکاری پیرامون مجتمع مس سرچشمه هم از امروز آغاز شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: اگر قرار بود این عملیات با هزینه دولت انجام شود حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت که مس این هزینه را پرداخت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ورود سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفظ و احیای منابع‌طبیعی یادآور شد: در منطقه پاریز یک NGO با نیروهای خودش  حمایت مالی مس در این راستا گام برداشته و در رفسنجان هم دو سال پیش خیریه حفاظت از منابع‌طبیعی تشکیل شده که خیران با کمک‌های خود به حفظ منابع‌طبیعی می‌پردازند که این خیریه نخستین خیریه در این خصوص در استان و در کشور هم چنین خیریه‌ای سراغ ندارم.

وی بیان کرد: متأسفانه خسارت بحران‌ها را دیر متوجه می‌شویم و اثرات تخریب طبیعت را پس از یک دوره طولانی می‌بینیم با توجه به اینکه زمان زیادی از دست دادیم باید جبران کنیم و با هم‌افزایی روند این تخریب را باید متوقف کنیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عنوان کرد: زمان اجرایی مبارزه با آفت لورانتوس در این پروژه حدود دو ماه طول می‌کشد و حداقل یک ماه بذرکاری بادام کوهی در این منطقه ادامه خواهد داشت و تا اواسط بهمن‌ماه پروژه به اتمام می‌رسد و از بارش‌هایی که در پیش است می‌توانیم برای بذر بادام کوهی بهره‌ ببریم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: یکی از ارزشمندترین منابع برای حفظ بقای بشر خاک است که باید درحفظ آن کوشا باشیم.

احمد انارکی‌محمدی بیان کرد: ما 7 درصد منابع‌طبیعی دنیا را در اختیار داریم و جزء 10 کشور ثروتمند دنیا از منابع‌طبیعی اعم از جنگل، نفت، گاز، آهن، زغالسنگ و...هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما آنگونه که باید از منابع‌طبیعی‌مان نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم، در کشورهای دنیا جنگل‌هایی هستند که بهره‌برداران  و حافظان آن مردم هستند و هر درختی بریده می‌شود جای آن درختی کاشته می‌شود اما در کشور ما اینگونه نیست.

وی ادامه داد: کاری که امروز مجتمع مس رفسنجان با درایت کارشناسان انجام داده مردمی‌شدن این کار است و یکی از دستورات مقام معظم رهبری استفاده از ظرفیت‌های خوب است و می‌تواند توسعه یابد و نتیجه‌اش به مردم برسد.

انارکی‌محمدی خاطرنشان کرد: در بحث آبخیزداری سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار اختصاص پیدا کرد که امیدواریم ما هم در این حوزه استفاده کنیم روان‌آب‌ها فقط خسارت می‌زند که باید بتوانیم بر اساس ظرفیت‌هایی که داریم منابع آبخیزداری را جذب و استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: قوانین جدید بازنشستگی باید زودتر از این اجرا می‌شد اما نباید به راحتی سرمایه‌های خود را کنار بگذاریم در دنیا از بازنشستگان در اتاق فکر استفاده می‌کنند سرمایه‌های ما همین بازنشسته‌ها هستندکه با آن‌ همه تجربه می‌توانند راهگشا باشند.

انارکی محمدی تصریح کرد: کسانی که به بعضی پست‌ها چسبیدند و همیشه در این پست‌ها جابه‌جا شدند کنار گذاشته شوند و جوانان جای آن‌ها بیایند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مس سرچشمه با توجه به وضعیتی که دارد قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها کاری به مس ندارد و اگر قانون هم به بازنشسته‌ها نخورد مدیران دنبال جایگزین نیروهای جدید هستند اما با سازوکاری پیش بروید که از بازنشسته‌ها استفاده کنید.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس مهندس بنی اسدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران را از مدیران موفق خواند و افزود: مس از جمله شرکتهایی است که تحریم ها موانع زیادی برای آن ایجاد کرده است.

انارکی محمدی همچنین بیان کرد: مجتمع مس سرچشمه علیرغم گازکشی، به سوخت نیاز دارد و یکی از کارهای خوب در این مجتمع صفر کردن مصرف 5  میلیون سوخت مازوت بوده است که جای قدردانی از مدیران این مجتمع را دارد.


برچسب ها: روز جهانی خاک ، همایش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)