کد خبر: ۲۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد ارگان جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان از برخی نمایندگان کرمان به دلیل دخالت در انتصاب ها
خبرهای منتشرشده در فضای مجازی از آن حکایت دارد که یکی از نمایندگان استان کرمان تلاش بی‌وقفه خود را معطوف به برکناری مدیر آموزش‌وپرورش یک شهرستان در حوزه انتخابیه خود کرده است.موضوعی که مدتی قبل نیز در فضای رسانه‌ای مطرح شد و حتی باعث برکناری مدیرکل موفق و محبوب آموزش‌وپرورش استان نیز شد.

هفته‌نامه صدای تاک در سرمقاله خود نوشت:

خبرهای منتشرشده در فضای مجازی از آن حکایت دارد که یکی از نمایندگان استان کرمان تلاش بی‌وقفه خود را معطوف به برکناری مدیر آموزش‌وپرورش یک شهرستان در حوزه انتخابیه خود کرده است. موضوعی که مدتی قبل نیز در فضای رسانه‌ای مطرح شد و حتی باعث برکناری مدیرکل موفق و محبوب آموزش‌وپرورش استان نیز شد.

 اما ظاهراً ماجرا ادامه دارد و این نماینده تلاش شایانی می‌کند تا حرف خود را به کرسی بنشاند و مدیرآموزش و پرورش شهرستان خود را که ظاهرا عملکرد مثبتی نیز داشته است را برکنار کند.

واقعیت این است که ماجرای دخالت نمایندگان در امور اجرایی در حال تبدیل به بدعت خطرناکی است که اگر عقلای قوم برای آن‌ها چاره نیندیشند به بلای بزرگی تبدیل خواهد شد. اگرچه عده‌ای بر این عقیده‌اند که در حال حاضر چنین بلایی نازل‌شده است.

اینکه نماینده‌ای برای خود این حق را قائل باشد که در جزئی‌ترین انتصابات حوزه انتخابیه خود دخالت کند هم جایگاه و شأن والای خانه ملت را دچار خدشه می‌کند و هم نظام اجرایی کشور را دچار اختلال خواهد کرد و این‌یک خیانت بزرگ به شمار می‌آید.

نمایندگان نیز متأسفانه با استناد به‌حق نظارت مجلس خود را محق به دخالت در امور اجرایی می‌دانند و بعضاً با تأکید بر این گزاره غلط که «نماینده‌ای که نتواند یک مدیر را تغییر دهد ...» به رفتار غلط خویش مشروعیت می‌بخشند.

اما آنچه از قانون اساسی کشور ما مستفاد می‌شود این است که «مجلس» دو وظیفه مهم بر عهده دارد یکی قانون گزاری، یکی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی.

مطالعه دقیق قانون اساسی نشان می‌دهد که شان قانون گزاری و نظارت بر عهده «مجلس»؛ یعنی کلیه نمایندگان گذاشته‌شده است.

در هیچ بخش یا قسمتی از قانون قانون‌گذاری و نظارت بر عهده نماینده مجلس به صورت منفرد نیست؛ اگرچه نماینده می‌تواند نظارت خود را در چارچوب آئین‌نامه مجلس و به صورت دسته‌جمعی و حتی فردی اعمال نماید. 

نماینده چنانچه قصد اعمال نظارت مدنظر قانون اساسی را داشته باشد بایستی با همراهی سایر نمایندگان استیضاح کند و درنهایت این مجموعه نمایندگان هستند که بایستی درباره اعتماد یا عدم اعتماد مجلس به وزیر تصمیم بگیرند این موضوع نشان‌دهنده‌ی بینش دقیق تهیه‌کنندگان قانون اساسی است. نماینده حتی می‌تواند از دستگاه‌های اجرائی طرح پرسش کند اما این پرسش و پاسخ به دلیل شفافیتی که در آن حاکم است اجازه رفتارهای مداخله‌گرانه را تا حد زیادی می‌گیرد.
در غیر این صورت چنانچه فرضا وظیفه نظارتی و اعمال این نظارت به‌تنهایی بر عهده یک نماینده بود؛ آنگاه سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. چراکه هر نماینده‌ای سعی می‌کرد تک‌تک مدیران اجرایی حوزه انتخابیه خود را با این روش «من‌درآوردی نظارت» حذف کند.

 واقعیت این است که استدلال این دسته از نمایندگان همان اندازه‌ای نازل و بی بنیاد است که نماینده بگوید چون من وظیفه قانون‌گذاری دارم از فردا همه قوانین را در حوزه انتخابیه‌ام شخصاً تصویب می‌کنم.

 وضع دخالت‌ها در بخش حوزه‌های استان به‌گونه‌ای است که الآن مدیران سعی می‌کنند خود را با نماینده شهرستان تنظیم کنند تا با نماینده دولت. در چنین وضعیتی امکان پیاده‌سازی برنامه‌های دولت نیز از بین می‌رود و کل وضعیت اجرایی کشور به وضع دچار می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم.

البته در این سیکل معیوب وزرا نیز اگر مقصر ردیف اول نباشند حتما در ردیف دوم مقصران جای دارند. اینکه وزیری برای فرار از استیضاح به هر تقاضایی که از سوی برخی نمایندگان دریافت می‌کند تن می‌دهد زمینه را برای تزاحم مسئولیت‌ها فراهم خواهد آورد.

 اصلاح‌طلبان که در طول همه دوره‌های گذشته خود ازجمله منتقدان دخالت نمایندگان اصولگرا در امور اجرایی استان بودند باید با صدای بلند این رفتار برخی نمایندگان ظاهراً همسو را به‌نقد بکشند.
 متأسفانه برخی نمایندگان اصلاح‌طلب حمایت اضطراری اصلاح‌طلبان از آن‌ها را در حکم چک سفید امضا تلقی کرده و خود را مجاز می‌دانند که در جایگاه نمایندگی به هر شکلی که می‌دانند رفتار کنند و خود را به هیچ کس پاسخگو ندانند.

با این وجود به نظر می‌رسد شورای اصلاح‌طلبان استان باید خیلی صریح و شفاف به این تعداد «خیلی محدود» از نمایندگان هشدار دهد و حمایت مجدد از آنان را به اصلاح رفتار خود منوط کنند.

 کسانی که با حمایت اصلاح‌طلبان به مناصب دولتی و حکومتی می‌رسند باید به این نکته واقف باشند که جریان اصلاحات در برابر رفتارهایی که سرمایه‌اجتماعی را نابود می‌کند حساسیت ویژه‌ دارد. 



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
کاووس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
2
برخی نمایندگان لیست امید, دارند امید مردم را ناامید می کنند و دنبال تیم چیدن برای خودشان هستند. اصلا دغدغه ی اصلاح طلبانه ای ندارند و باید با این افراد برخورد و در انتخابات آتی این رفتار آن ها مد نظر قرار گرفته شود
صنعتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
1
باید برای گذاشتن نام افراد در لیست امید سازوکار شفاف تری اندیشیده شود. نباید سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان خرج یک سری آدم فرصت طلب شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
1
به نظر نمایندگان محترم هم نباید بی اعتنا بود گذشته از اعمالل نظارت غالبا این نظارت یا به تابیر شما دخالتها مطالبات رای دهندگان است نمایندگان هم به حمایت احزاب وسیاسیون نیاز دارند هم از ناحیه رای دهندگان تحت فشارند باید درکشان کرد وانگهی اگر دولت دراختیار جناح مقبابلل ذبود باز هم همین تحلیلل را داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
اگر دولت در اختیار جناح مقابل بود نیز باید همین تحلیل را داشت. ضمن اینکه باید به مردم گفت که وظیفه نماینده دخالت در امر عزل و نصب مدیران نیست. باید مردم را تحت تاثیر قرار داد. نه اینکه از مردم تاثیر غلط گرفت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
با قسمت اول نظر شما موافقم ولی متوجه منظور شما از اینکه باید مردم را تحت تاثیر قرار داد نشدم؟!!
غلامرضا فخری راینی
|
Germany
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
متاسفانه لیست امید در کل کشور دارد به بیراهه میرود و انتظار میرود حال که لیست امید و جریان امید باعث دمیدن روح امید در جامعه گردیده ،ساز و کار مدونی برای کسانی که خود را امیدی میدانند و با همین جریان به مجلس و مناصب دیگر رسیده اند،نوشته شود،تا هرکس که از راه رسید لیست امید و جریان امید را راه رسین به اهداف خود نداند و بدان پایبند باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)