کد خبر: ۲۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
در شورای معادن استان چه گذشت؟
استاندار کرمان در ادامه صحبت های مهدی طبیب زاده ، متولیان پنجره واحد سرمایه گذاری را خطاب قرار می دهد و می گوید: اجرای سیاست پنجره واحد از بهمن ماه سال گذشته کلید خورده است، مگر براساس گزارشات ارائه شده روند اخذ مجوز و شروع کسب و کار تا یک هفته کاهش نیافته است؟ اگر این مسئله صحت داشته باشد پس دلیلی بر افزایش دوره وجود ندارد.

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده : 

کماکان گلایه های سرمایه گذاران بر سر روند طولانی بروکراسی های اداری در مسیر کسب و کار ادامه دارد. گلایه هایی که این بار به شورای معادن استان کرمان راه پیدا کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ابتدای جلسه شورای معادن بحث معادن شن و ماسه را پیش می کشد و از استاندار کرمان می خواهد تا با توجه به مجوز یک ساله این شرکت ها و روند طولانی بروکراسی های اداری ، زمان مجوز را تا سه سال افزایش دهد. درخواستی که با واکنش استاندار همراه شد. محمد جواد فدایی در ادامه این درخواست می گوید: در حال حاضر بر طبق گزارشات ، هیچ کس در پشت نوبت کارگروه زیربنایی برای شروع فعالیت و سرمایه گذاری نیست.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان درادامه صحبت استاندار کرمان اخذ مجوز برای یک شرکت متقاضی شن و ماسه در شهر بابک را مثال زده و می گوید: روند اخذ مجوز برای این شرکت دو سال به طول انجامیده است و بعد از دو سال این شرکت با توجه به زمان اخذ مجوز موطف شده که طی مدت کوتاه 41 روز 25 هزار متر مکعب شن و ماسه برداشت کند ، دو سال مجوز طول کشیده و حالا طی این مدت کوتاه باید برداشت کند خوب این عملی نیست.

استاندار کرمان در ادامه صحبت های مهدی طبیب زاده ، متولیان پنجره واحد سرمایه گذاری را خطاب قرار می دهد و می گوید: اجرای سیاست پنجره واحد از بهمن ماه سال گذشته کلید خورده است، مگر براساس گزارشات ارائه شده روند اخذ مجوز و شروع کسب و کار تا یک هفته کاهش نیافته است؟ اگر این مسئله صحت داشته باشد پس دلیلی بر افزایش دوره وجود ندارد.

سپس طبیب زاده را خطاب صحبت های خود قرار می دهد و می گوید: مگر این مورد در زمان اجرایی طرح پنجره واحد نبوده است؟ اگر این سیاست برای بهبود شرایط شروع کسب و کار کاربرد داشته است پس این صحبت ها معنی ندارد.

او در ادامه تصمیم گیری در خصوص افزایش مدت بهره برداری از شن و ماسه را منوط به روشن شدن طرح پنجره واحد می داند و می گوید: قبل از هر چیز باید مشخص شود که چگونه عمل می شود، این طرحی که ریاست اتاق می گویند دوسال در مرحله اخذ مجوز بوده مگر در ساختار پنجره واحد نرفته است؟ اگر رفته است پس دلیل طولانی بودن پروسه اداری چه بوده است؟

« ما از روز اول دعوای مان بر سر این مسئله است که باید به حرف هایی که می زنیم و به ان اعتقاد داریم عمل کنیم و یا اصلا این ادعاها را نداشته باشیم و نزنیم. این مورد در شهربابک باید مشخص شود که آیا پنجره واحد رفته است و یا نرفته است؟ اگر رفته است باید مشخص شود که به چه دلیل پنجره واحد در این خصوص بد عمل کرده است» این سخنان و پرسش های استاندار کرمان با توجه نبود مسئولین مربوط به طرح پنجره واحد در این جلسه به جلسه ی بعد موکول شد.

«برای معادن شن و ماسه خود وزارت خانه هم این گونه گفته است که می توانید از طریق شورا سقف این ها را به سه سال افزایش دهید. بحث ما این است که این واحد ها در طی این سه سال، سه بار برای برای اخذ مجوز اقدام نکنند و درگیر بروکراسی های اداری نشوند . به هر حال در بحث پنجره واحد چالش های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها مربوط به زمان بر بودن و رجوع این شرکت ها ی شن و ماسه ای که عموما در محدوده شهر قرار می گیرند تغییر کاربری و فرایند طولانی مراجعه به کارگزینی و شورای برنامه ریزی و غیره استـ» صحبت های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط استاندار کرمان قطع می شود. فدایی در پاسخ به اظهارات حسینی نژاد می گوید: این استدلال های شما برای من قانع کننده نیست.

رجبی زاده در ادامه استاندار کرمان را خطاب قرار می دهد و در تایید صحبت های حسینی نژاد می گوید: به هر حال با توجه به کوتاه بودن زمان مجوز بهره برداری حتی اگر زمان اخذ مجوز هم کوتاه و یک هفته ای باشد باز نیاز هست که به طور سالانه این روند اداری انجام پذیرد که این مسئله خود زمان بر خواهد بود.

یکی از اعضای شورای معادن در این جلسه با توجه به بدعهدی برخی از شرکت ها و روند پرداخت حق و حقوق دولتی بعد از ارائه گزارشات و تمدید مجوز از اعضای شورا می خواهد تا برداشت سالانه این شرکت ها از این منابع مشخص و اصلاحیه ای مبنی بر پرداخت حق و حقوق دولتی در این قرار داد دیده شود.

این پیشنهاد با موافقت رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مواجه می شود.

جلسه به سمت اخذ مجوز سه ساله پیش می رفت که مدیر کل آب منطقه ای کرمان به سخن آمد.

ابراهیم علی زاده که یکی از منتقدین و مخالفین اصلی افزایش زمان بهره برداری به شرکت هاست ، حسینی نژاد را خطاب قرار داده و می گوید:«اگر منظور شما معادن در بستر رودخانه هاست که در حیطه مسئولیت و وظایف بنده است در این خصوص دو چالش وجود دارد. به طور نرمال در دنیا این طور است که حداکثر 50درصد رسوب آورده رودخانه ها اجازه برداشت داردو این مسئله بر طبق ضوابطی که نمونه بارزش در متن قرار داد تنظیمی است می بایست تعیین شود»

او در ادامه صحبت هایش به 18 سال خشکسالی در مناطق کرمان اشاره می کند و می گوید: این خشکسالی ها بار رسوبی منطقه را به شدت کاهش داده است. ما باید هر سال ظرفیت منطقه را بسنجیم و امکان سنجی داشته باشیم تا جلوی برداشت های بی رویه گرفته شود کما این که در طی این چند سال با وجود همین برداشت ها, مسیر رودخانه ها تغییر کرده و این مسئله خود منجر به افزایش خطرات سیل در منطقه شده است .

«تمام شهرستان های جنوبی کرمان در تهدید سیل قراردارند » او در ادامه این جمله بی پرده می گوید: در سال های 70 رودخانه های ما چه توانی داشتند الان به کجا رسیده اند؟ در حال حاضر با بارش های کمتر از 10 متر مکعب بر ثانیه در منطقه سیل ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای از دیگر مسائل مربوط به برداشت های بی رویه را ، عدم تغذیه مناطق پایین دست می داند و اشاراتی به واکنش ها و اعتراضات کشاورزان مناطق پایین دست می کند.

محیط زیست نیز دیگر سازمانی که است که به افزایش مدت قرارداد تا 3 سال اعتراض دارد. یکی از مسئولین این سازمان می گوید: معادنی که حریم شهر واقع می شوند نیز آلایندگی و آلودگی به همراه دارند و ما هم اکنون نیز درگیر مسئله گردو غبار در شهرها هستیم.

با توجه به صحبت های دو سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه ای تصمیم گیری در این خصوص به جلسه ای دیگر واگذار می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)