کد خبر: ۲۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
دادستان کرمان:
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.

 دادخدا سالاری امروز دوم بهمن ماه در نشست خبری با بیان اینکه مطالبه گری از سوی رسانه ها کم است، اظهار کرد: چرا نباید مطبوعات از مدعی العموم انتقاد کنند؟

وی افزود: اگر عدل باشد مطبوعات باید به وظیفه خود و مطالبه گری بپردازند و اگر راه اشتباه است، بیان شود تا اصلاح گردد و باید به سمتی برویم که رسانه ها مطالبه گری را پررنگ کنند.

سالاری با اشاره به اینکه باید قلم را در جهتی حرکت بدهیم که مورد رضای خداوند باشد، تصریح کرد: اینکه بعضا گفته می شود در صورت نقد برخورد صورت می گیرد، همین جا اعلام می کنم از ما انتقاد و از ما شروع شود و مطالبه گری و نقد به این سمت بیاید.

دادستان کرمان بیان کرد: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.

وی با تاکید بر اینکه باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که تخریب جدا از نقد است، اظهار کرد: آزادی بیان نیز در قانون دیده شده و اراده حاکمیت بر این است که آزادی بیان و گردش صحیح اطلاعات صورت بگیرد اما متاسفانه خلط مبحث پیش آمده و بعضی شیطنت ها توسط افرادی که معاند هستند، در قالب تشویش اذهان عمومی در مجرای نقد مطرح می شود.

سالاری در ادامه با اشاره به حقوق شهروندی گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید قانونگذار بیش از 40 حق برای متهمی که تحت تعقیب قرار می گیرد و بزهکار است، در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: کارگروهی در زمینه حقوق شهروندی در دادگستری استان تشکیل شده  مرکب از سازمان بازرسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاونان دادگستری، همکاران نیروی انتظامی، سازمان زندان ها و قضات منصوب که بازرسی دوره ای از زندان و بازداشتگاه های استان انجام می دهند، با ریاست رییس کل دادگستری تشکیل شده است.

دادستان مرکز استان کرمان اظهار کرد: در اینجا گزارشات بازرسان و بعضا گزارات مردمی بررسی و مورد مطالعه واقع می شود و هر هفته از پلیس های تخصصی و کلانتری ها بازدید می شود که آیا حقوق شهروندی رعایت می شود؟

وی افزود: قبل از این یکسری کلاس ها را برای ضابطین برگزار کردیم که باید بر این مسوولیت نظارت کنیم تا از قدرتی که قانون به آنها داده، سوءاستفاده نکنند.

سالاری تصریح کرد: حقوق شهروندی یعنی هر فردی از یکسری حق و حقوق قانونی برخوردار است و نباید این حق از سوی هیچ کس تضییع شود و هر کس به این حق قانونی و مسلم تعرض کرد، قانونگذار به عنوان مجرم با آن برخورد خواهد کرد.

این مقام قضایی بیان کرد: اگر قاضی حق قانونی متهم را به وی یادآوری نکند، از تخلفات قاضی محسوب می شود و به عنوان مثال حق داشتن وکیل، حق داشتن ارتباط با خانواه و ... از جمله حقوق متهم است.

وی در ادامه گفت: آنچه که در زمینه حقوق شهروندی در اسلام وجود دارد خیلی فراتر از آن چیزی است که غربی ها از آن دم می زنند و به عنوان مثال در عهدنامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر در 1400 سال قبل حق و حقوق برای همه افراد قائل شده و بهترین نحوه رعایت حقوق شهروندی در اسلام و آموزه های دینی ما، قرآن و نهج البلاغه وجود دارد.

سالاری عنوان کرد: از برکت نظام اسلامی این است که افراد دارای حق قانونی و مشروع و مورد حمایت حاکمیت است، شده اند و جدا از حقوق شهروندی متهمان، به طریق اولی برای افراد عادی جامعه هزارن حق متصور است.

دادستان کرمان با بیان اینکه در زمینه حقوق شهروندی خلاء قانونی نداریم، افزود: درمورد کودکان کار طی سه ماه گذشته سه پرونده تشکیل شده که یک مورد بدون شاکی و در زمینه کودکان گل فروش بود که مدعی العموم ورود کرد.

سالاری درباره حقوق مردم عادی در شرایط امروز و وضعیت اقتصادی بازار بیان کرد: حق مسلم یک شهروند است که از یک کالایی با کیفیت و قیمت عادلانه استفاده کند و باید رسانه ها در این زمینه مطالبه گر باشند که مثلا در بحث گرانفروشی دستگاه های متولی چرا خوب عمل نکرده اند و دغدغه ما این است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان درباره بدحجابی در جامعه اظهار کرد: در این زمینه برخورد صورت می گیرد و ما ورود کرده ایم اما بخشی به این برمی گردد که نهادهای فرهنگی ما کارکرد لازم را ندارند و سئوال این است آیان این نهادها متناسب با نیروی انتظامی ودستگاه قضایی حرکت کرده اند؟

وی درباره تاثیر فعالیت های فرهنگی در بحث حجاب افزود: شاید از ابزار مناسب استفاده نکرده ایم ر حالی که باید ابزار نو و متناسب با سن و سلیقه مخاطب باشد و مشکل ما را باید نهادهای فرهنگی حل کنند هرچند حدود و شعائر اسلامی تعطیل بردار نیست و در این زمینه کار می شود.

سالاری در بخش دیگری از سخنانش درباره عدم رعایت حقوق شهروندی در فضای مجازی بیان کرد: معاون نظارت و رصد فضای مجازی در دادسرا تشکیل شده و در مواردی که حقوق عمومی جامعه مخدوش و یا اقداماتی علیه امنیت کشور صورت می گیرد، مدعی العموم بدون طرح شکایت از جانب کسی، ورود می کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ادامه داد: جرائم فضای عمومی جنبه عمومی دارد و حقوق عامه مردم مخدوش می شود، دادسرا ورود پیرا می کند و مواردی که مربوط به اشخاص است و در صورت که شاکی وارد شود، حتما اقدام خواهیم کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

نوآموزان برای سنجش سلامت تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند

استاندار کرمان: مرخصی همه مدیران کل در استان لغو شد / در صورت نیاز مردم در مدارس اسکان داده شوند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)