کد خبر: ۲۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 9 درصد مراتع کشور در شمال استان کرمان قرار دارند اما 80 درصد مراتع ما فقیر هستند و بررسی ها نشان داده هر سال 15 هزار هکتار از مراتع ما تبدیل به بیابان می شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 9 درصد مراتع کشور در شمال استان کرمان قرار دارند اما 80 درصد مراتع ما فقیر هستند و بررسی ها نشان داده هر سال 15 هزار هکتار از مراتع ما تبدیل به بیابان می شوند.

مهدی رجبی زاده اظهار کرد: از 14.4 میلیون هکتار مساحت شمال استان کرمان، 13 میلیون هکتار شامل منابع طبیعی است و در واقع 90 درصد مساحت شمال استان را به نوعی هم در تملک داریم و هم باید مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی تجدید شونده شامل گیاه، خاک، چرخه آب و ... است، افزود: امروز با توجه به بحران های بزرگ زیست محیطی که به وجود آمده؛ تغییر اقلیم، بیابان زایی و کمبود آب شیرین سه چالش فرا روی بشر است که هر سه مقوله به حفظ منابع طبیعی بر می گردد و باید به این مقولات توجه داشته باشیم و این مسئله جهانی است.

رجبی زاده تصریح کرد: هر هکتار پوشش سبز می تواند 500 تا 2 هزار مترمکعب آب را در خاک نفوذ بدهد و خاک هایی که دارای پوشش هستند، می توانند 40 برابر بیش از خاک های بدون پوشش آب را نفوذ بدهند.

وی با اشاره به اینکه هرچه پوشش در سطح زمین بیشتر باشد، می توانیم آب باران را نفوذ داده و سفره آب زیرزمینی را تغذیه کرد، بیان کرد: 60 درصد اکسیژن جهان توسط جنگل ها تامین می شود و هر هکتار جنگل تا 68 تن گرد و غبار را می تواند جذب کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: گرم شدن کره زمین که چالش بزرگی برای بشر است و تغییر اقلیم را در پی دارد به دلیل این است که دی اکسیدکربن کره زمین افزایش یافته و پدیده گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین را موجب می شود.

حفظ منابع طبیعی یکی از اولویت های اصلی دولت های دنیاست 

وی افزود: در حال حاضر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست یکی از اولویت های اصلی دولت ها در جهان است.
رجبی زاده در ادامه اظهار کرد: در شمال استان کرمان 6.2 میلیون هکتار مرتع داریم که 7 درصد مراتع کشور را شامل می شود اما به دلیل کم بارشی مراتع درجه یک ما فقط 23 هزار هکتار است، 19 و نیم درصد مراتع متوسط و 80 درصد مراتع ما فقیر هستند و بررسی ها نشان داده هر سال 15 هزار هکتار از مراتع ما تبدیل به بیابان می شوند.

وی با بیان اینکه کرمان استانی کم بارش و در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، تصریح کرد: تولید علوفه خشک در استان از 65 کیلوگرم در هکتار به 30 کیلوگرم کاهش یافته و تا سال گذشته 2 و نیم میلیون واحد دامی در استان داشتیم که دو برابر ظرفیت مراتع، دام وجود داشت و تقریبا گوشت قرمز(گوسفندی) که در استان مصرف می شود، 60 درصد از علوفه متکی بر تولید مراتع تغذیه می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه جنبه های دیگر مرتع برای ما اهمیت ویژه ای دارد، گفت: در 40 سال گذشته در 5.8 میلیون هکتار مراتع استان ممیزی مرتع انجام داده ایم و بیش از 90 درصد از مراتع ما ممیزی هستند و تا امروز 2 و نیم میلیون هکتار طرح مرتع داری داده ایم و 40 درصد از مراتع استان را در قالب یک قرارداد رسمی مدیریت می کنیم.

20 درصد بیابان های کشور در استان کرمان قرار دارد 

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: کرمان استان بیابانی است و از 32 میلیون هکتار بیابانِ کشور، 6.3 میلیون هکتار معادل 20 درصد در استان کرمان قرار دارد و از این میزان وسعت بیابان های استان 4 میلیون و 500 هزار هکتار اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی هستند و پوشش گیاهی به حدی فقیر شده که با کمترین وزش باد شاهد حمل شن، ماسه و گرد وغبار هستیم.

رجبی زاده با اشاره به اینکه در خوزستان اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی 700 هزار هکتار است، بیان کرد: کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در شمال استان 24 مورد شامل 430 هزار هکتار مساحت است که اقتصاد، مراکز تولید، راه های مواصلاتی و زیستگاه ها و مکان های حیاتی را در معرض طوفان های شن و پدیده گرد و غبار قرار داده است.

وی تصریح کرد: 153 هزار هکتار از این کانون ها اراضی کشورزی و 240 هزار هکتار آن در شرق استان کرمان است که در واقع 55 درصد کانون های حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: 200 هزار هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی در 40 سال گذشته در شمال استان ایجاد کرده ایم و تا سال 85 میزان 25 هزار هکتار مالچ پاشی و از سال گذشته 3 هزار و 500 هکتار مالچ پاشی در مناطق بیابانی استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه احداث بادشکن، تله رسوب گیر، کنترل هرزآب در مناطق بیابانی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه بوده، افزود: کانون های داخلی و خارجی گرد و غبار در استان داریم.

رجبی زاده تصریح کرد: در شرق استان کرمان 48 هزار هکتار جنگل کاری صورت گرفته، 17هزار هکتار از مالچ پاشی ها در این منطقه انجام شده و طرح مقابله با فرسایش بادی در این منطقه در دوره 5 ساله اجرا شد و ادامه دارد اما به دلیل افزایش قیمت ها، هزینه های بیابان زدایی خیلی بالاست.

وی بیان کرد: هر هکتار مالچ پاشی با احتساب قیمت مالچ 42 میلیون تومان هزینه دارد و نهال کاری و احیاء پوشش را با هزینه های چند برابری در این مناطق انجام می دهیم و به دلیل گران قیمت بودن، با توجه به میزان اعتبار، کار را انجام می دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار کرد: پیش بینی شده با 5 هزار هکتار مالچ پاشی دیگر و 20 هزار هکتار نهال کاری تقریبا امنیت نسبی در منطقه شرق ایجاد می شود اما مسائل همچنان پابرجاست.
9 درصد جنگل های کشور در استان کرمان قرار دارند

وی در ادامه با اشاره به اینکه 9 درصد جنگل های کشور معادل یک میلیون هکتار را در جوب و شرق استان کرمان داریم، اظهار کرد: سرانه جنگل در جهان 4500 متر، در ایران 1400 متر و در استان کرمان سرانه جنگل 50 مترمربع و عدد خیلی پایینی است.

رجبی زاده با اشاره به اینکه 550 هزار هکتار از جنگل های استا تُنُک و مابقی نیمه انبوه است، افزود: در 40 سال گذشته 97 هزار هکتار احیاء پوشش جنگلی در استان کرمان صورت گرفته و 400 هزار هکتار طرح مدیریت منابع جنگلی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگی که جنگل های استان را تهدید می کند، آفات و بیماری هاست که به دلیل کم بارشی به جنگل ها هجوم آورده اند و 200 هزار هکتار جنگل های بنه و 300 هزار هکتار جنگل های بادام کوهی در حال آلوده شدن هستند و باید کاری انجام داد و در سال های گذشته حدود 150 هزار هکتار برای دفع آفات کار را انجام داده ایم.

این مسوول بیان کرد: طی سه سال گذشته با همکاری 12 معین اقتصادی و شرکت های معدنی در سطح استان تفاهمنامه همکاری امضا کردیم که 59 هزار هکتار کارهای مختلف منابع طبیعی از آبخیزداری، جنگل کاری و ... انجام شود و در سال گذشته 2 هزار هکتار کار انجام شد و امسال به 5 هزار هکتار می رسیم و این ظرفیت را برای کل استان دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از وظایف منابع طبیعی که جامعه و مسوولان بعضا از آن اطلاع ندارند، آب است، گفت: مدیریت بارش از وظایف منابع طبیعی است.

رجبی زاده اظهار کرد: کشورهایی که بیش از 40 درصد از منابع تجدیدپذیر را بهره برداری می کنند، در شرایط بحران شدید منابع آبی و کم آبی قرار دارند و در ایران بالای 80 درصد از این منابع را مصرف کرده ایم.

وی افزود: در ایران در زمینه مدیریت آب همواره در مدیریت استفاده از آب تکیه کرده ایم اما نگفته ایم که مدیریت بارش مهم است و بعد مصرف. در دنیا ابتدا به این مسئله توجه می کنند که باید از بارش ها حداکثر استفاده را بکنیم.

رجبی زاده با بیان اینکه به دلیل تغییر اقلیم، نظم بارش های ما به هم خورده است، گفت: هزینه طرح های آبخیزداری نسبت به سدسازی فوق العاده پایین است اما متاسفانه به کارهای کوچک که تاثیرات بزرگ دارد، توجه نمی شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری شناخت خوبی نسبت به منابع طبیعی و آبخیزداری دارند و برای کارهای زیربنایی در این حوزه اجازه دادند 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل ها قرار بگیرد.

8 و نیم میلیون هکتار اراضی ملی استان سند تک برگ دارند 

رجبی زاده تصریح کرد: در چند سال اخیر با قانون کاداستر تا امروز منابع طبیعی شمال استان کرمان 8 و نیم میلیون هکتار سند تک برگ گرفته که بالاترین رقم در کشور و دستاورد بزرگی است.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم بیان کرد: در سه سال گذشته 18 شرکت تعاونی بهره برداران منابع طبیعی را در استان تشکیل داده ایم که نزدیک به 6 هزار عضو دارند و اتحادیه نیز تشکیل شده که یک صندق نیز برای حمایت مالی به وجود آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: ما در همکاری های بین المللی جزو استان های پیشتاز کشور هستیم و در شهداد در پروژه ترسیب کربن، در ریگان احیاء جنگل های تخریب یافته و در بردسیر با کمیساریای پناهندگان همکاری داریم.

وی افزود: در شهداد 34 روستا را تحت پوشش قرار داده و در این مناطق خانه صنایع دستی و مدرسه ساخته ایم و نمایشگاه عرضه محصولات گروه های توسعه روستایی را در ریگان در دست ساخت داریم که در قالب پروژه توسعه روستایی هدفمند معنی می شود و این تجربه را داریم.

رجبی زاده درباره مشکل اراضی فاقد سند و گلایه مردم از این مشکلات عنوان کرد: قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع در سال 41 تصویب شد و اعلام شد اگر قبل از تصویب این قانون هر جایی که توسط مردم احیاء و محدثات داشته ملک مردم و مابقی ملی است.

به اعتراضات ملی شدن اراضی رسیدگی می کنیم 

وی تصریح کرد: در دوره 60 ساله ای که کار می شود، حتما اجرای مقررات جاهایی ایراد داشته و به اعتراضات به ملی شدن رسیدگی می شود و در قانون رفع موانع تولید ملاک ارزیابی از سال 46 گذاشته شد.

رجبی زاده بیان کرد: اگر افرادی معتقدند ملک آنها قبل از سال 46 دارای آثار کشت بوده به شعب دادگستری و ماده واحده مراجعه کنند که رسیدگی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: بحث دیگر تصرف اراضی ملی است و اینکه افراد ادعایی نسبت به اینکه زمین قبل از 46 در تصرف بوده، ندارند و بعد از سال 46 اراضی ملی را تصرف کرده اند که قانون گذار در سال 73 قانون را تصویب کرد که این اراضی را بفروشد و در استان کرمان 25 هزار هکتار را فروختیم و مراجعه کم داشتیم.

وی افزود: از سال 85 مهلت اجرای این قانون تمام شد و محاسبات نشان می دهد حدود 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی که دارای منبع آب قانونی هستند، هنوز در تصرف مردم هستند و پیگیری های خوبی در کشور با محوریت کرمان انجام شد و در آخرین جلسه در سه ماه قبل قرار شد راهکاری برای این حوزه پیشنهاد شود که بتوانیم اراضی تصرفی که دارای منبع آب قانونی هستند به افراد واگذار کنیم.

رجبی زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند" فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود"، گفت: در منابع طبیعی به دلیل گستردگی منابع و وظایف، به تنهایی نمی توانیم کار کنیم و باید مردم در حفاظت به کمک ما بیایند.

وی ادامه داد: در حوزه مشارکت های مردمی، از 13 سال قبل طرح آموزش کودکان دبستانی را با عنوان " کودکان دوست دار طبیعت" اجرا می کنیم و در این طرح 941 هزار نفر ساعت آموزش داده ایم و در 11 شهرستان کار انجام می شود.

وی بیان کرد: انجمن های محلی حفاظت از منابع طبیعی نیز 141 مورد در استان شکل گرفته که حدود 4 هزار و 200 عضو دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه 2 هزارو 500 نفر در طرح همیاران طبیعت آموزش دیده اند، اظهار کرد: 64 گروه مردمی اطفاء حریق تشکیل داده ایم.

وی در پایان بیان کرد: در زمینه حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی استان کرمان براساس نُرم سازمان جنگل ها باید 400 نیروی حفاظتی داشته باشیم که حدود 60 نیرو داریم و فشار خیلی سنگینی روی همکاران بنده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)