کد خبر: ۲۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
در جریان بررسی پیشنهاد حذف اصلاح حوزه بندی و کیفیت انتخابات مجلس:
در ادامه حشمت الله فلاحت پیشه در مخالفت با این پیشنهاد حذف گفت: هدف از استانی شدن ارتقای قابلیت و توان قوه مقننه است؛ در 5 مجلس اخیر ایران موضوع استانی شدن رأی آورده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات با پیشنهاد 'حذف استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی ' مخالفت کردند.

 نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس با پیشنهاد سید حسین نقوی حسینی مبنی بر حذف استانی شدن انتخابات با 176 رای موافق، 120 رای مخالف و بدون رای ممتنع از 207 نماینده حاضر مخالفت کردند.


نمایندگان موافق و مخالف حذف اصلاح حوزه بندی و کیفیت انتخابات مجلس دلایل خود را برای نظراتشان مطرح کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد حذف ماده 2 این طرح با 76 رأی موافق، 120 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

براساس این گزارش سیدحسین نقوی حسینی به عنوان پیشنهاد دهنده حذف این ماده با اشاره به اینکه اصلاح حوزه بندی و کیفیت انتخابات، مشارکت مردمی را کاهش می دهد، گفت: انتخابات استانی، مردم را کنار می گذارد و این درحالی است که در هیچ نظام سیاسی در دنیا، انتخابات استانی و ایالتی به صورت حداکثر نسبی برگزار نمی شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه در انتخابات کشورهای اروپایی فقط 32 درصد مردم پای صندوق های رأی می روند که آنها هم افراد صرفاً حزبی هستند که نشان دهنده عدم جامعیت انتخابات است.

وی افزود: نباید فراموش کرد این امر زمینه بروز آشوب های اجتماعی و انتخاباتی را افزایش می دهد، زیرا کشور ما قومیتی بوده و دارای مذاهب مختلف است.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات به معنای حزبی شدن انتخابات است و کسانی که دارای پول، زور و حزب قدرتمند هستند و می توانند از متمول ها برخوردار شوند، پیروز انتخابات خواهند بود.

در ادامه حشمت الله فلاحت پیشه در مخالفت با این پیشنهاد حذف گفت: هدف از استانی شدن ارتقای قابلیت و توان قوه مقننه است؛ در 5 مجلس اخیر ایران موضوع استانی شدن رأی آورده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه در همه دنیا انتخابات به صورت ایالتی و استانی برگزار می شود غیر از ایران؛ و این در حالی است که استانی شدن موجب ورود نخبگان و بزرگان به مجلس خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: استانی شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش مشارکت مردم خواهد شد، از گرفتاری نمایندگان به مسائل بخشی جلوگیری خواهد کرد و خرید و فروش رأی را کاهش خواهد داد.

در ادامه مجتبی ذوالنوری ضمن موافقت با پیشنهاد حذف ماده مذکور گفت: اگر افراد درصدد نخبه گزینی هستند، مطمئناً مردم شهرستان بهتراز جمع استان نخبگان حوزه انتخابیه خود را می شناسند.








نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این طرح افراد یا باید آنقدر پولدار باشند، تا بتوانند در سطح استان تبلیغات کنند، یا از طریق پولدارهای متمکن که درد مردم را نمی فهمند وارد عرصه انتخابات شوند. همچنین دعواهای قومیتی نیز ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع سبب وامدار شدن نمایندگان خواهد شد، خاطرنشان کرد: امروز نمایندگانی که لیستی رأی می آورند نمی توانند ارتباط عمیقی با مردم مناطق محروم داشته باشند. همچنین در شهرهای کوچک کسانی که رأی خواهند آورد، به دلیل وابسته بودن به لیست انتخاباتی خود را مستغنی از رفتن به شهرهای کوچک می دانند.

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد حذف مذکور گفت: حوزه های فعلی انتخاباتی براساس سیاست های کلیه انتخابات ابلاغی رهبر انقلاب حفظ شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)