کد خبر: ۳۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
شفیعی؛ سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمان:
به‌تازگی عکسی از حمام تاریخی ته‌باغ لِله در فضای مجازی منتشر شد که ساخت‌وساز مجاور آن را به نمایش گذاشته و زیر آن نوشته شده است: «ساخت‌وساز در حریم حمام و تکیه ته‌باغ لِله که هر دو ثبت ملی هستند. منظر زیبای تاریخی محله‌ی ته‌باغ لِله با این سازه‌ها از بین می‌رود.
به‌تازگی عکسی از حمام تاریخی ته‌باغ لِله در فضای مجازی منتشر شد که ساخت‌وساز مجاور آن را به نمایش گذاشته و زیر آن نوشته شده است: «ساخت‌وساز در حریم حمام و تکیه ته‌باغ لِله که هر دو ثبت ملی هستند. منظر زیبای تاریخی محله‌ی ته‌باغ لِله با این سازه‌ها از بین می‌رود. 

حمامی که در حال مرمت است و بنایی که جلوی آن در حال ساخت است!». در ادامه‌ی این متن که از سوی گروهی با نام «حامیان میراث کرمان» منتشر شده، آمده است: «چرا به این تخلفات رسیدگی نمی‌شود و طبق ضوابط عمل نمی‌شود؟ تا کی تاریخ، اصالت و هویت کرمان باید آسیب ببیند؟».

مجتبی شفیعی که مدت زیادی نیست به‌عنوان سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمان جای حمید روحی نشسته است در این‌باره  می‌گوید که اگر به این ساخت‌‌وساز براساس دیدگاه کارشناسی بپردازیم، هیچ مشکلی ندارد.

او اظهار می‌کند: «این ساخت‌وسازها مربوط به الان نیست و مربوط به حداقل هفت، هشت سال قبل بوده و مجوز هم دارد».

وی می‌گوید: «ساخت‌ آن را هم تازه هم شروع نکرده‌اند و حداقل مربوط به سه، چهار سال قبل است. اگر عکس‌های هوایی محله را ببینید این ساخت‌وسازها در عکس‌های هوایی نیز وجود دارد و همه‌ی مستندات درباره‌ی آن موجود است».

وی در پاسخ به این پرسش که این ساخت‌وساز چیست و چه کاربری خواهد داشت؟ توضیح می‌دهد: «مربوط به تکیه باغ لِله است. این تکیه یک طرح توسعه‌ای داشته که مجوز از میراث هم گرفته‌اند. براساس ضوابط هم مجوز داده شده و قرار است نمای آن نیز با مجموعه‌ی حمام و تکیه هماهنگ شود».

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در پاسخ به این پرسش که آیا با این ساختمان جدید که تقریبا چسبیده به حمام تاریخی است و تنها یک معبر باریک بین آن‌ها فاصله است، آیا مشکلی برای حمام ایجاد نمی‌شود؟ می‌گوید: «مشکلی پیش نمی‌آید. این معبر قبلا هم بوده و اینجا مجموعه‌ای مربوط به خود تکیه است و در گذشته وجود داشته، تخریب شده و حالا دارند همان را بازسازی می‌کنند منتها با سازه‌ای جدید. مجوزها هم قبلا داده شده و مربوط به الان نیست».

وی در پاسخ به این پرسش که اگر الان قرار بود مجوز بگیرند شما هم مجوز را می‌دادید؟ تصریح کرد: «اگر الان بود سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کردیم منتها در همین مجوز فعلی هم ضوابط رعایت شده است».

شفیعی افزود: «در این محل ما ضوابط ارتفاعی را داریم که در این ساخت‌وساز رعایت شده و نماسازی هم طبق طرحی که به آن‌ها داده شده صورت می‌گیرد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از بهره‌برداری از حمام که لابد کاربری تفریحی گردشگری خواهد داشت، وجود این ساختمان جدید در این فاصله‌ی نزدیک به حمام، رفت‌وآمد را با مشکل مواجه نمی‌کند؟ یادآوری می‌کند: «کاربری این مکان در گذشته، تکیه بوده و سالیان سال همین بوده و از لحاظ کارشناسی تاثیری روی حمام نمی‌گذارد». او می‌افزاید: «گاهی کسی یک عکس می‌گیرد و به آن مغرضانه نگاه می‌کند ولی اگر کارشناسی و دقیق همه‌ی جوانب را کسی در نظر بگیرد متوجه می‌شود که هیچ مشکلی نیست». سرپرست میراث فرهنگی استان کرمان ادامه می‌دهد: «این محله یک‌سری عناصر داشته که این ساختمان هم جزو آن بوده و همین معبر با همین عرض کم نیز وجود داشته است. اگر بخواهیم محله را احیا کنیم، قرار نیست حمام را نگه داریم و بقیه‌ی عناصر را حذف کنیم».

به گزارش فردای‌کرمان، مرمت این حمام تاریخی سال‌هاست از سوی شهرداری کرمان در حال انجام بوده ولی همچنان به پایان نرسیده است. شفیعی در پاسخ به پرسش فردای‌کرمان درباره‌ی آخرین وضعیت این پروژه هم می‌گوید: «براساس اطلاعی که من دارم، حدود ۱۰ روز پیش شهردار محترم کرمان به‌همراه معاون وزیر ارشاد و مدیرعامل بانک رسالت از پروژه بازدید داشتند و شهردار گفت که دارند اسناد مناقصه‌ی فاز دوم پروژه را آماده می‌کنند و به‌زودی آن را برگزار می‌کنند تا عملیات پروژه آغاز شود».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)