کد خبر: ۳۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
نایب رئیس صنف هتلداران در گفت و گو با گفتار نو مطرح کرد:
نایب رئیس صنف هتلداران گفت: کماکان علی رغم فعالیت های صورت گرفته و حتی حضور فعال جوانان در عرصه تبلیغات فضای مجازی و استارت آپ ها ، ما هنوز نتوانسته ای به جایگاه اصلی خود برسیم و سهم خود را از گردشگر خارجی دریافت کنیم، حتی ما به ضریب اطمینان بالایی در این زمینه نرسیدیم و هنوز خیلی راه داریم.

گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: 

درست یک ماه پیش بود که معاون فرماندار کرمان در کارگروه گردشری استان به صراحت میراث فرهنگی را به عنوان یک سازمان بی برنامه معرفی کرد و به زمره منتقدین میراث فرهنگی استان پیوست.  در زمان برگزار نمایشگاه های صنایع دستی در کرمان و سپس نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در تهران نیز انتقادات بسیاری بر عملکرد این سازمان وارد شد. به اعتقاد برخی از فعالان این عرصه، میراث فرهنگی نتوانسته است  عملکرد قابل قبولی را در زمینه گردشگری و برپایی نمایشگاه  از خود ارائه دهد اما علی رغم این انتقادات مدیر کل میراث فرهنگی در طی مراسمی از  برگزار کنندگان این مراسم تجلیل و عنوان کرد که استقبال خوبی از این نمایشگاه شده و فروش خوبی داشته است. 
غلامرضا فرخی اخیراً نیز  از تکمیل ظرفیت 90درصدی هتل های 4 و 5 ستاره کرمان برای ایام نوروز خبرداده و گفته است: پیش بینی می شود که سال بسیار خوبی از لحاظ گردشگری داشته باشیم. 
در این زمینه با نایب رییس هتلداران در کرمان به گفت و گو نشسته و از او در خصوص وضعیت گردشگری و تکمیل ظرفیت 90درصدی هتل های 4 و 5 ستاره  استان پرسیدم. معین زاده می گوید: این آمار  دست میراث فرهنگی است و مسئولیت اعلام آمار هم با خودشان است. او در خصوص وضعیت گردشگری استان می گوید: کرمان به عنوان یک مقصد نهایی شناخته نشده و هنوز استان گذری است و خیلی مانده تا به جایی برسیم که گردشگران، کرمان را به  عنوان یک مقصد نهایی انتخاب کنند.در ادامه این گفت و گو را می خوانید. 

  • آقای معین زاده! اخیرا مدیر کل میراث فرهنگی استان از تکمیل ظرفیت 90درصدی هتل های 5 ستاره و 4 ستاره کرمان خبر داده است، آیا شما این خبر را تایید می کنید؟

این آمار  دست میراث فرهنگی است و مسئولیت اعلام آمار هم با خودشان است، اما در مورد این مسئله ما تنها  یک هتل 5 ستاره و 5 هتل 4 ستاره در کل استان داریم که یکی در کرمان، 2 تا در بم و ما بقی در رفسنجان و قلعه گنج است که می توانید با صحبت با روسای هتل ها صحت این موضوع را بررسی کنید.
اما اگر به طور کلی خواسته باشید باید بگویم که در هر حال ما انتظارداریم که  امسال نسبت به سال قبل وضعیت  گردشگری بهتر  باشد و این انتظار هم براساس تماس هایی است که با هتل ها به منظور رزرو اتاق می گیرند اما این که ما در نوزور بتوانیم به ضریب صد در صدی اشغال برسیم را نمی دانم.
 

  • برخی از کارشناسان از  کاهش گردشگر داخلی در نوروز امسال سخن گفته و دلایلی چون افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم را عامل آن دانسته اند. از انتظار برای افزایش گردشگر سخن گفتید، دلیلش چیست؟ آیا اتفاق خاصی در کرمان افتاده و یا تمهیدات جدیدی برای جذب گردشگر صورت گرفته است؟
من نگفتم که حتماً این مهمان ها به هتل بیایند، اما خوب یک جابه جایی است و مردم علاقه مندند تا  در ایام عید سفری داشته باشند . به هر حال من می بینم استان ها ی دیگر وضعیتشان بسیار تا بسیار عالی است ، حتی  گزارشات مستندی دارم که نشان می دهد که استان های همجوار کرمان نیز  وضعیتشان خیلی بهتر است ؛برای همین هم انتظا رداریم امسال گردشگر بهتری داشته باشیم اما خوب به هر حال کرمان به عنوان یک مقصد نهایی شناخته نشده و هنوز استان گذری است و خیلی مانده تا به جایی برسیم که گردشگران  کرمان را به  عنوان یک مقصد نهایی انتخاب کنند.
از دید بسیاری از گردشگران خارجی ما  هنوز در لیست زرد هستیم که این ها نیاز به اقداماتی دارد ، با توجه به اینکه هیچ مشکلی از لحاظ امنیتی نداریم اما هنوز نتوانسته ایم این موضوع را برای سایر کشورها اثبات  کنیم.
من نمی دانم چه کسی مسئول این دیگاه منفی است آیا  تبلیغات منفی مسبب این مورد است، این مسئله توسط مسئولین به درستی پیگیری نشده ، حالا وزارت امور خارجه مسئول است و یا هرمسئول  دیگری اما  در هر حال باید این موراد را پیگیری کرد. 

  • گفتید در  سایر استان ها ظرفیت خوبی برای گردشگری ایجاد شده است و  بهبود قابل توجهی در زمینه گردشگری رخ داده است.به نظر شما استان کرمان هم توانسته است همگام با سایر استان ها در این مسیر گام بردارد و در جذب گردشگر بهتر از سابق عمل کند؟
ببینید گردشگری یک زنجیره است و چیزی نیست که بگوییم متولی اصلی که میراث است یک کاری کرده یا بخش خصوصی یک کاری کرده و یا بگوییم بالاترین دستگاه اجرایی که استانداری است کاری کرده است نه این طور نیست ؛ همه با هم باید کمک کنند رونق گردشگری را در دستور کار خود قرار دهند.

کرمان  متاسفانه از پایتخت دور است، این دور بودن را ما می توانستیم با خیلی از مسائل حل کنیم ولی یا نمی شده و یا نشده است. وقتی مسیر پروازی طولانی است، وقتی بلیط ها گران است وقتی مسیر ریلی مان مسئله دارد خوب این ها همه مشکل است. 

البته  تا حدودی مسیر جاده ای ما قابل قبول است اما هنوز مسیر ریلی و مسیر هوایی ما مسئله دارد؛ وقتی این مسائل وجود دارد و در کنار ان نرخ ها بالاست خوب مسلم است که کسی به کرمان نمی اید.  

حتی اگر  با اتومبیل خودشان هم بخواهند بیایند  مسیر طولانی است و هزینه ها  بالاست، باید اقداماتی انجام می شد و هیجاناتی در شهر ایجاد می کردند  و روی برخی از ظرفیت ها  مثل سمینارها و جشنوارها متمرکز می شدند که خوب متاسفانه  دولت در منابع مالی مشکل دارد و پول نیست ، ازآن  طرف هم بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند؛ باید تشکل ها و گروه ها اعم ازآژانس ها، مجتمع ها وهتل ها  .. یک فکری به حال این مورد بکنند  که ان ها هم به دلیل اینکه تقاضا نیست و آن سرمایه  لازم را ندارند که واراد مسائل تیلیغاتی شوند مشکلاتی دارند. 

به هر حال ما هنوز نتوانسته ایم به صورت زنجیره ای یک مسئله را حل کنیم و هر کسی به صورت جزیره ای عمل کرده و هر گروه برای خودش گروه ها و کمیسیون هایی ایجاد کرده و به صورت جزیره ای یک سری از کارها را در خصوص گردشگری انجام می دهد.
نگاه یک نگاه کلی نیست، اگر چه استاندار کرمان به مسائل گردشگری علاقه مند است و روی این مسئله کار می کند اما در هر حال تمرکز روی این کار خیلی مشکل است و باید متولی روی این کار همکاری بکند .

  • منظور شما این است که میراث فرهنگی همکاری لازم را ندارد؟ 
من این مسئله را  نگفتم ،  به هر حال یک زنجیره است  و همه باهم باید این کار را  بکنند البته خوب مسلما وظیفه سنگین تری به دوش میراث فرهنگی است .

  • برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به کاهش ارزش پول ملی بهتر است تا بر روی گردشگر خارجی متمرکز شویم و  در این زمینه سرمایه گذاری کنیم. به نظر شما آیا کرمان توانسته است از این ظرفیت استفاده کند و در جذب گردشگر خارجی موفق باشد؟
در مورد گردشگر خارجی باید  بگویم که اول باید یک اتفاق کشوری بیفتد ولی خوب در هر حال  سهم کرمان از این 6 میلیونی که معاون ریاست جمهوری اعلام کرده، بسیار تا بسیار  کم است . 
درجذب گردشگر خارجی  هم ما ضعف داریم و نتوانسته ایم  جذب کنیم ؛مسلما اگر ما در جذب گردشگر خارجی بهتر عمل کنیم از نظر ریالی و درآمدی در وضعیت بهتری قرار خواهیم گرفت  چرا که وقتی گردشگر داخلی بیاید ارز را مستقیماً وارد کشور می کنداما خوب در هر حال ما نتوانسته ایم. 

بعد از اتفاقات دلار از کشورهای همسایه ماند عراق ، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گردشگران زیادی حالا چه به منظور  زیارتی و چه سیاحتی وارد کشور شدند ما حتی از کشورهای آسیای میانه هم گردشگران زیادی داشتیم اما آیا ما توانستیم این گردشگران  به سمت کرمان سوق دهیم؟ ببینید ورود این گردشگران با یک مصاحبه و یا یک دعوت عملی نمی شود و نیاز به یک کار پایه ای دارد. 

برای جذب گردشگران خارجی باید اول تفکر و سرمایه گذاری کرد و سپس راه هایی را در نظرگرفت .این همه در کرمان  از برند کرمان و از چگونگی راه های جذب گردشگر حرف هایی زده می شود اما در اجرا می بینیم که اتفاقی نمی افتد و اجرایی نمی شوند.
 کماکان علی رغم فعالیت های صورت گرفته و حتی حضور فعال جوانان در عرصه تبلیغات فضای مجازی و استارت آپ ها ، ما هنوز نتوانسته ای به جایگاه اصلی خود برسیم و سهم خود را از گردشگر خارجی دریافت کنیم، حتی ما به ضریب اطمینان بالایی در این زمینه نرسیدیم و هنوز خیلی راه داریم.

  • گفته شده که در ایام عید هیچ گونه افزایش قیمتی در در مراکز اقامتی صورت نمی گیرد، ایا این مسئله صحت دارد؟ 
ببینید چرا روی این مسئله افزایش یا کاهش صحبت می کنید،   به نظر من در جذب گردشگر  مسئله نرخ آن چنان تاثیری ندارد.
حتی در دوران افزایش نرخ ارز که این قدر از ارزانی سفر صحبت می شد تنها بر روی تعدادی از کشورهای همسایه این مسئله اثر گذار بود و عملا در جذب گردشگر اروپایی تاثیرزیادی نداشت، اگر قبلاً گردشگر با 2500یورو با تور اپراتور صحبت می کرد الان هم 2500یورواش را می گیرد اما خدمات گردشگری کاهش یافته است. 

در حال حاضر با توجه به اینکه تقاضا برای هتل ها کم شده است، هتل ها یکسری از تخفیفات را می دهند. این نرخی هم که  شما به آن اشاره کردید درست است، ما یک نرخ مصوب سالیانه داریم که همه مراکز اقامتی مجاز و هتل ها آن را اعمال می کنند و تابلوی آن را نصب می کنند اما ممکن است در دورانی که مسافر نیست این مراکز تخفیفاتی را روی این نرخ بدهند اما در دوران پیک که اتاق ها پر است  این تخفیف را ندهند.
ما هیچ افزایش نرخی نداریم،اما خوب در کرمان به دلیل اینکه وضعیت گردشگری مشخص نیست  به افرادی که قبل از عید اتاقی  را رزو کرده اند  درصدی تخفیف داده شده است، به هر حال بازار نرخ را تعیین می کند.  


عکس: محمد لطیف کار/ فردای کرمان 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)