کد خبر: ۳۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
استاندار کرمان در جلسه شورای معادن خطاب به اعضای شورای معادن هشدار داد:
در نهمین جلسه شورای معادن استان اختیارات این شورا بعد از دو سال مورد بحث و اختلاف نظر اعضای شورا قرار گرفت، شروع بحث با پیشنهاد استفاده از ترک تشریفات برای واگذاری یک منطقه محدوده معدنی بود.
گفتار نو/مرضیه قاضی زاده :

در نهمین جلسه شورای معادن استان اختیارات این شورا بعد از دو سال مورد بحث و اختلاف نظر اعضای شورا قرار گرفت، شروع بحث با پیشنهاد استفاده از ترک تشریفات برای واگذاری یک منطقه محدوده معدنی بود. 

به گزارش گفتار نو، براساس صحبت های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یک شرکت معدنی به دلیل عدم توجیه اقتصادی معدن خود خواستار افزایش گسترش منطقه معدنی خود است و منطقه خواسته شده با دو متقاضی شرکت گلزار معدن بارز و توسعه سنگ در الو رو به روست. 

مهدی حسینی نژاد در ادامه از اعضای شورا خواست تا با توجه به اینکه تنها یک شرکت معدنی دارای واحد فرآوری است، شورای معادن به منظور صرفه جویی در وقت، از اختیارات خود استفاده کند و با استفاده از قانون ترک تشریفات بدون مزایده این منطقه معدنی به شرکت مربوطه واگدار شود. 

صحبت های او از همان ابتدا با مخالفت تعدادی از اعضای شورا قرار گرفت براساس اظهارات مخالفان، شورای معادن حق استفاده از ترک تشریفات را ندارد و این موضوع در حیطه اختیارات شورای معادن استان نیست. 

بحث بر روی اختیارات شورا در رابطه با استفاده از ترک تشریفاتی در حالی رخ می دهد که کماکان نماینده محیط زیست استان بر این موصوع اصرار دارد که قبل از هر گونه بحث و یا مزایده در ابتدا کارشناسی محیط زیست انجام شود چرا که امکان دارد این منطقه مشکل محیط زیستی داشته باشد. 

ادامه بحث ها بر روی اختیارات شورا و استفاده از ترک تشریفات اخطار استاندار را به دنبال آورد.  استاندار کرمان با اشاره به زمان گرفته شده از جلسه خطاب به اعضای شورای معادن گفت: ما بعد از ۹ جلسه شورای معادن داریم هنوز راجع به اختیارات شورا صحبت می کنیم.

حسینی نژاد در جواب به استاندار گفت: استفاده از ترک تشریفات جز اختیارات شورای معادن است و این اختیار از سمت شورای عالی معادن به شورای استان واگذار شده است و خواهش می کنم که روی این موضوع بحث نکنید. 

علی رغم صحبت های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کماکان بحث بر روی اختیارات شورا و استفاده از مزایده محدود ادامه داشت. 
استاندار کرمان بار دیگر با اخطار خود جلسه را در دست گرفت و از اعضای شورا خواست تا به این سوال پاسخ دهند که در صورت مزایده محدود، غیر از شرکت ذکر شده چه کسی می تواند شرکت کند؟ 
پاسخ استاندار هیچکس بود.  این پاسخ با هشدار جدی استاندار روبه رو شد . فدایی باری دیگر خطاب به اعضای جلسه گفت: وقتی غیر از یک واحد کسی شرکت نمی کند چگونه می تواند مزایده معنی داشته باشد. 

رئیس نظام مهندسی معدن در پاسخ به استاندار گفت: در قانون هیچ محدوده خاصی نیامده و با یک مزایده شاید ۵۰ نفر شرکت کنند . 

اظهارات رئیس نظام مهندسی معدن بار دیگر بحث بر روی استفاده از ترک تشریفات و یا مزایده محدود یا عادی را داغ کرد. علی رغم اصرار حسینی نژاد مبنی بر استفاده از ترک تشریفات، نمایندگانی مجلس اعم از امیری خامکانی و حبیب الله نیکزادی  مخالف این مورد بوده و اذعان داشتند که این حق در حیطه اختیارات شورای معادن نیست و کاملا غیر قانونی است. 

به غیر از نمایندگان مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سنجری نیز از جمله مخالفان این طرح اند . سنجری در این رابطه خاطر نشان کرد: باید طرحی سه بار به مزایده گذاشته شود و اگر کسی متقاضی نبود از ترک تشریفات استفاده کرد. 

استاندار کرمان در ادامه این بحث ها و اختلاف نظر اعضای شورا گفت: ما متاسفانه در جلساتمان مسائل را بدون کار کارشناسی و اطلاعات می آوریم. 

فدایی در ادامه افزود: رئیس نظام مهندسی معدن می گوید در مزایده ممکن است ۵۰ واحد متقاضی شرکت کنند ، این چه حرفی است و بر چه مبنایی گفته می شود. اصلا مخالفین این جلسه متوجه هستند که با چه چیز مخالفت می کنند؟ اصلا چرا در ابتدا کار کارشناسی نشده و این معدن بدون توجیه اقتصادی کار کرده که الان خواستار گسترش محدوده برای توجیه پذیری باشد؟ 

منوچهر رخ در پاسخ به استاندار از قوانین دولتی سخن گفت و آن ها را دست و پا گیر دانست.  استاندار کرمان در واکنش به اظهارات رخ گفت: قوانین دست و پا گیر نیست ما بی سوادیم. 

استاندار کرمان افزود: بعد از ۲ سال از برگزاری جلسات شورای معادن استانی ما هنوز بر روی اختیارات شورا اختلاف نظر داریم . 

او در ادامه با بیان این که در پایان جلسه از معاونت ریاست جمهوری در خصوص اختیارات شورا استعلام می کند افزود: وقتی هنوز خود ما اختیارات خودمان را نمی دانیم، چگونه شورا را تشکیل داده ایم؟

در انتهای جلسه با موافقت اعضا مقرر شد تا این منطقه معدنی به مزایده محدود گذاشته شود.
برچسب ها: صنعت و معدن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)