کد خبر: ۳۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در چهل و یکمین جلسه شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی مطرح شد:
رییس اتاق ایران گفت: تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار در سال ۹۰ یکی از مترقی ترین قوانینی بود که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
گفتارنو/سمیرا کریمی افشار 

رییس اتاق ایران گفت: تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار در سال ۹۰  یکی از مترقی ترین قوانینی بود که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش گفتار نو غلامحسین شافعی افزود: هنوز ۲۰ درصد این قانون مترقی در کشور اجرایی نشده است چرا که  اگر اجرایی شود حتما در فعالیت های اقتصادی ما اثر گذار خواهد بود.

وی با اعلام اینکه علارغم تلاش هایی که کردیم هنوز در بخش اقتصاد خرد و کلان  به جایی نرسیدیم گفت: علت این است که مشکلات ما بالاتر از سطح اقتصاد خرد و کلان است وما در مسائل اقتصادی  در قاعده گذاری دچار اشکال هستیم.

شافعی یاداور شد: و قتی در کشور مجموع سیستمهای پاداش دهی به کارهای واسطه‌گری وغیر مولد پاداش می‌دهند کجا باید برویم به سمت سرمایه گذاری های مولد. 
وی متذکر شد: اتاق بازرگانی،دولت و مجلس شورای اسلامی بایستی مشکلات را از سطح بالاتری حل کنند.

 شافعی در ادامه صحب های خود با اشاره به شرایط نه چندان خوب اقتصادی کشور گفت: نمی شود کشور را در شرایط غیر عادی با تصمیمات زمان عادی اداره کرد و تصمیم ها باید مطابق با شرایط غیر عادی باشد تا بتوانیم تغییر ایجاد کنیم.

رییس اتاق ایران با انتقاد از سازمان های نظارتی گفت:  اگر مدیران استانی مابخواهند براساس شرایط موجود تصمیم بگیرند خیلی از سازمان های نظارتی که  به سراغ آنها می آیند می گویند شما بر خلاف این قانون یا آن بخشنامه عمل کردید بنابراین  جرأت تصمیم گیری برای شرایط غیرعادی را از مدیران ما سلب می کنند.

شافعی در بخش دیگر سخنانش به محدودیت منابع اشاره کرد و گفت: ما آن قدر هم محدودیت منابع نداریم بلکه مشکل اصلی ما چگونگی تخصیص و مصرف منابع است. 

وی تصریح کرد: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی باید چاره‌اندیشی کنند  چرا که همین منابع کمی هم که داریم در جاهایی هزینه می شود که حاصلی ندارد.

شافعی در تکمیل صحبت های خود گفت: ما در  تدوین برنامه توسعه ای کشور دچار مشکل شدید هستیم، به نظر شما ایا می شود در تهران نشست و برای استانی با این تنوع اقلیمی، طبیعی و قومیتی نسخه واحد نوشت و دیکته کرد؟ 

وی همچنین افزود: تاریخ ثابت کرده است در تدوین برنامه های توسعه  کشور اگر در مرکز یک فرد محلی بانفوذ در تصمیم گیری ها باشد آن استان موفق تر بوده است.

شافعی به نگاه مسئولین به استانداران نیز اشاره کرد وگفت: چرا نگاه به استانداران باید نگاه هزینه‌ای باشد؟ باید این نگاه عوض شود و  نگاه ما به استان‌ها درآمدی باشد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که توزیع قدرت از مرکز نشکند و در استانها توزیع نشود مشکل  حل نخواهد شد.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه استاندار باید والی استان باشد و مدیران استان نباید برای هر کاری از تهران اجازه بگیرند گفت:  چگونه با این شرایط می خواهیم کار توسعه ای و مولد انجام دهیم.

شافعی با انتقاد از بخش کشاورزی و صنعت و بازرگانی گفت: در بخش کشاورزی امید به توسعه نداریم و بخش صنعت نیز به جای اینکه به یک منبع ارزآور تبدیل شود به یک منبع ارز بر تبدیل شده است.

وی هنچنین افزود:  بخش بازرگانی بیش از آنکه در خدمت تولید داخل کشور باشد در خدمت تولید خارج از کشور است.

شافعی اظهار داشت: در حالی از تولید داخل صحبت می کنیم که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی  در سال ۸۵  تسهیلاتی که از کل بخش تسهیلات کشور به صنعت داده شده است  ۲۸.۶دهم درصد بوده است که سال ۹۵ به ۱۸.۵ درصد رسیده است.

شافعی این را  دلیلی دانست بر تضعیف کار مولد و خاطر نشان کرد:  برخلاف آنچه می گوییم کار مولد را مرتب تضعیف می کنیم و کار غیر مولد را تقویت می کنیم.

شافعی تصریح کرد:تسهیلات بخش کشاوزی در سال ۸۵ ، ۱۴.۸ دهم درصد بوده است که در سال ۹۵ به ۸.۸ دهم درصد رسیده است و در بخش صادرات از  ۱.۵ درصد  به ۴ دهم درصد بوده است این در حالی است که  در بخش  خدمات از ۳۱.۷ درصد به ۴۸.۷ دهم درصد رسیده است.

رییس اتاق ایران در بخشی دیگر از سخنانش به منابع سرشار کشور اشاره کرد و گفت: ما نه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی تخصیص شده آبی در کشور داریم اما میزان صادرات ما در محصولات کشاورزی شش میلیارد و چهارصد میلیون دلار است.

این در حالی است که ترکیه پنج میلیون و دویست و پانزده هزار هکتار زمین آبی دارد اما شانزده وشش دهم میلیارد صادرات دارد.

شافعی در ادامه افزود: کره جنوبی هفتصد و پنجاه و سه هزار هکتار زمین آبی دارد اما یازده و دو دهم میلیارد صادرات دارد و از همه بیشتر مالزی است که سیصد و هشتاد هزار هکتار اراضی آبی دارد اما صادرات بیست و پنج و نیم میلیارد دلار ی  دارد.

وی خاطر نشان کرد: این نشان می دهد از همان میزان منابعی هم که داریم درست استفاده نمی کنیم .
برچسب ها: رییس اتاق ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)