کد خبر : ۳۰۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یک روانشناس در گفت وگو با گفتارنو مطرح کرد
یک روان شناس کودک و نوجوانان در خصوص تعداد بالای دانش آموزان ارجاع داده شده به مراکز اختلال یادگیری گفت: من به عنوان روانشناس کودک بارها با این مسئله مواجه شده ام، به نظر من یک معلم باید توجیه باشد و به سادگی به دانش آموزان برچسب نزند.
یک  روان شناس کودک و نوجوانان در خصوص تعداد بالای دانش آموزان ارجاع داده شده به مراکز اختلال یادگیری گفت:  من به عنوان روانشناس کودک  بارها با این مسئله مواجه شده ام، به نظر من یک معلم باید توجیه باشد و به سادگی به دانش آموزان برچسب نزند.

به گزارش گفتار نو، سمیه بهاآبادی در رابطه با درصد کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاطر نشان کرد: بین 94 تا 96 درصد جامعه ما نورمال هستند و IQ بین 90 تا 110دارند و تنها 4 تا 6 درصد از جامعه ما استثنایی هستند که از این میزان 1.5درصد از آن ها تیز هوش بوده و مابقی عقب مانده ذهنی، دیر آموز و یا غیره هستند.

بهاآبادی در ادامه با اشاره به تشخیص غلط برخی از معلمین و والدین  و ارجاع بچه های نرمال به روان شناس و یا مراکز یادگیری تحت عنوان هایی چون دیرآموز و یا اختلال یادگیری اظهار کرد: ما این همه بچه دیر اموز نداریم . بچه های ما عادی اند و IQ90 تا 110دارند و تفاوت تنها بر روی بچه های اموزش دیده و اموزش ندیده است .

«این بار جامعه ما از آن سمت بوم افتاده است» او  در ادامه این جمله افزود:تا  یک مدت  والدین،  بچه های با بهره هوشی پایین و یا مشکل دار را مخفی می کردند و حالا همه دنبال این هستند که بچه های خود را حتی در سنین کودکی و ابتدایی به کلاس های فوق العاده ببرند و دچار یک وسواس نسبت به کودک خود و سطح یادگیری آن شده اند.

در ادامه این جمله با اشاره به افزایش مراکز اختلالات یادگیری خاطر نشان کرد: معلم ها دستشان برای برچسب زدن باز تر شده است، در خیلی  از موارد بچه ها  اختلالی ندارد ولی معلم ان ها را به این مراکز معرفی می کند.

او با بیان «وقتی که به این مراکز اختلال یادگیری مراجعه می کنی، می بینی که در هر مرکز 200الی 300بچه در نوبت هستند، از هر کلاس 5 الی 6 نفر را به این مراکز فرستاده اند» افزود: : «متاسفانه هر بچه ای حالا به هر شکلی شیطنت و بازیگوشی می کند می گویند این بچه اختلال یادگیری دارد و به مراکز اختلال یادگیری ارجاعش می دهند»

بنا بر گفته های بهاآبادی تعداد واقعی کودکان مبتلا به نقص توجه و تمرکز و یا سایر اختلالات یادگیری چندان قابل توجه نیست و در کل جامعه این رقم بین 2 تا سه درصد است.

او در خصوص نقش معلم در بروز اختلال یادگیری دانش آموزان و مشکلات آموزشی گفت: نقش معلم بعضا از مادر هم موثرتر است، یک معلم بد می تواند کودک را به بدترین حالت ممکن برساند.
او در ادامه افزود:  من در این چند سال تجربه خود حتی مواردی از خودکشی و سایر آسیب های روانی در اثر معلمین بد دیده‌ام.

این متخصص کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که آیا نقص توجه و تمرکز و یا سایر اختلالات یادگیری  برای معلمین قابل تشخیص است می گوید: یک معلم تنها می تواند به والدین توصیه کند که کودکشان را پیش یک روان شناس ببرند و نقص توجه و تمرکز خصوصا در مواردی که ناشی از عوامل عصب شناختی است نیاز به آزمایش مغز و اعصاب و  تخصص روانپزشک مربوطه دارد.

بنا بر گفته های او در ضعف درسی کودک عوامل بسیاری اعم از وضعیت خانوادگی، نوع تغذیه، نوع کلاس و حتی استعدادهای متفاوت هر کودک نسبت به دیگری تاثیر گذار هست و صرفا با ضعف یک کودک در دروسی چون ریاضی نباید برچسب اختلال یادگیری به آن زده شود.


نویسنده:گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
بچه من قربانی همین برچسب زدن ها شد. کسی هم جرات نمی کنه چیزی به این معلم ها بگه. سریع مدیر می گه پرونده بچه تو بگیر و از این مدرسه ببر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار