کد خبر: ۳۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
یک دکتر تخصصی رشد کودک در گفت وگو با گفتار نو مطرح کرد:
یک روانشناس کودک با اشاره به شرایط معلمین خصوصا در مدارس غیر انتفاعی گفت: وقتی معلم خود اعتماد به نفس ندارد و می گوید که از سر ناچاری به این شغل روی آورده و جایگاهش این جا نیست، وقتی که ما استانداردهای لازم را نداریم و معلم مهارت و آموزش های لازم در این زمینه را ندیده است ، چه توقعی می توان داشت که تشخیص ، ارجاع ودرمان صحیحی در اختلالاتی چون ترس ، اضطراب و یا مشکلات یادگیری وجود داشته باشد.
 یک روانشناس کودک با اشاره به شرایط معلمین خصوصا در مدارس غیر انتفاعی گفت: وقتی معلم خود اعتماد به نفس ندارد و می گوید که از سر ناچاری به این شغل روی آورده و جایگاهش این جا نیست، وقتی که ما استانداردهای لازم را نداریم و معلم مهارت و آموزش های لازم در این زمینه را ندیده است ، چه توقعی می توان داشت که تشخیص ، ارجاع ودرمان صحیحی در اختلالاتی چون ترس ، اضطراب و یا مشکلات یادگیری وجود داشته باشد.

یک دکتر تخصصی رشد کودک  با بیان این‌که یکسری از بچه ها متفاوتند ، یعنی هوش طبیعی دارند اما در کارکرد ها و عملکردهایشان دچار ضعف هستند،گفت : اختلال یادگیری یک اختلال عصبی رشدی است، با منشأ زیستی؛ یعنی تعامل عوامل ژنتیکی تکوینی و محیطی که بر توانایی مغز دردرک یا پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد.

به گزارش گفتار نو، عظیمه جعفری صدر درخصوص نقش معلمین در شیوع این اختلال در سالهای اخیر خاطر نشان کرد: اختلال یادگیری با مشکلات یادگیری متفاوت است ، شروع ، شناسایی و تشخیص اختلال یادگیری معمولا در سالهای تحصیلی ابتدایی روی می دهد که لازم است کودکان خواندن ، نگارش و ریاضیات را یاد بگیرند نمی توانیم بگوییم که معلم کارکردش ضعیف است اما شناخت معلم از این اختلال باعث می شود کودک زودتر تحت آموزش های خاص قرار گیرد.

جعفری صدر در پاسخ به چرایی معرفی این کودکان به مراکز اختلال یادگیری با وجود هوش نرمال گفت:این بچه ها ذهن و کارکردشان خوب است اما نحوه کارکردهای ذهنیشان متفاوت است، داشتن مشکل در رابطه باخواندن ونوشتن ، هجی کردن یا ریاضی به معنای کودن بودن نیست ، بلکه نحوه کارکرد ذهنی این بچه ها متفاوت است و این کارکرد ذهنی متفاوت خود موهبتی است که باعث پیشرفت فرد می شود و نیاز هست که یک معلم و یا کارشناس مربوطه کمک کند تا این موهبت متبلور شودکه این موهبت برای فردی مثل آلبرت انیشتن در زمینه فیزیک بود ، برای والت دیسنی در هنر بودو....

براساس اظهارات او تعداد مراکز اختلالات یادگیری کم است چرا که تنها 3 مرکز اختلال یادگیری دولتی در کرمان وجود دارد و این مسئله با توجه به شمار بالای کودکان درگیر با این مشکل، منجر می شود که این کودکان ماه ها در نوبت بمانند.

این اظهارات او منجر به طرح این پرسش شد که آیا می توان گفت که در صورت بازآموزی معلمین و افزایش توان آموزشی، دیگر نیازی به این تعداد از مراکز اختلالات نیست؟ جعفری صدر در پاسخ گفت: بله شاید این مسئله کمتر بود، ما در اختلالات یادگیری یک طیف داریم، در طیف های پایین معلم خود می تواند آموزش را ارائه دهد اما چون چنین مهارت و بازآموزی را نداریم ملزم به ارجاع هستیم.

این روانشناس کودک و نوجوان این مسئله را تایید می کند که معلمین خود می توانند زمینه ساز مشکلات یادگیری کودکان باشند و یا در رشد و یا کاهش این مسئله تاثیر بگذارند.

او در ادامه افزود: وقتی صحبت از کودک می شود نمی توان محیط را نادیده گرفت که شامل محیط خانواد و اجتماعی اوست یعنی به همان اندازه که به محیط آموزشی توجه می کنیم ، والدین هم تاثیر گذار هستند.«درصد بالایی از بچه ها درگیر به موبایل و تبلت هستند ما بچه ای داریم که شاید بیش از نیمی از روز را با تبلت سرگرم است« او در ادامه این جمله خاطر نشان کرد: بچه ای که اینقدر با ابزارهای الکترونیکی سرو کار دارد، دیگر حوصله درگیر شدن با کتاب را ندارد ؛ این جا ما در فرزند پروری و هم در بازآموزی معلم ها ضعف داریم. 

این روانشناس کودک در بخشی از صحبت هایش با اشاره به شرایط معلمین خصوصا در مدارس غیر دولتی خاطر نشان کرد: در این مدارس از معلمین بازنشسته و یا لیسانسه های غیر مرتبط با دبیری استفاده می شود. 

او در ادامه افزود: وقتی معلم خود اعتماد به نفس ندارد و می گوید که از سر ناچاری به این شغل روی آورده و جایگاهش این جا نیست، وقتی که ما استانداردهای لازم را نداریم و معلم مهارت و آموزش های لازم در این زمینه را ندیده است ، چه توقعی می توان داشت که تشخیص ، ارجاع ودرمان صحیحی در اختلالاتی چون ترس ، اضطراب و یا مشکلات یادگیری وجود داشته باشد.

جعفری صدر در خصوص علائم و نشانه های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، گفت: این کودکان با عملکرد تحصیلی شان شناخته می شوند، یعنی در طی 6 ماه عملکرد کودک بررسی می شودواگر که کودک بی دقت باشد و با زحمت می خواند و آن چیزی را که می خواند متوجه نمی شود. همین طور این بچه ها در هجی کردن، نوشتن، درک عدد و استدلال های ریاضی مشکل دارند و به همین نسبت مهارت های یادگیریشان به نسبت همسالانش خیلی پایین تر است.جعفری صدر در ادامه افزود: من از سیستم آموزش و پرورش درخواست می کنم که با توجه به شیوع 5 تا 15 درصدی این اختلال در بین کودکان، معلم ها را برای برخورد با این کودکان آموزش دهند چرا که عزت نفس این کودکان به شدت پایین می اید و به همین دلیل افت تحصیلی زیادی را در بین این کودکان داریم.

برچسب ها: یادگیری کودکان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
باقی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
0
خدا به داد دانش آموزان برسد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)